Vialliset männänrenkaat 

0
363
Männänrenkaat
© Shutterstock / Minerva Studio

Kuten autoissa niin usein tapahtuu, pienet, huomaamattomat ja piilossa olevat osat voivat aiheuttaa suuria ja kalliita vahinkoja, jos ne vioittuvat. Vialliset männänrenkaat voivat myös aiheuttaa kalliita moottorivaurioita, jos vaurioita ei havaita varhaisessa vaiheessa. 

Männänrenkaat – yksinkertaiset mutta tärkeät osat jokaisessa polttomoottorissa 

Käytännössä kaikissa polttomoottoreissa männät on varustettu kahdella, joskus kolmella männänrenkaalla. Renkaat sijaitsevat männän yläosassa, toinen toisensa alapuolella, männän ulkopinnassa olevissa urissa. Männänrenkaat eivät ole täysin suljettuja renkaita. Niissä on yhdessä kohdassa jatkuva rako. Toisaalta rako on välttämätön, jotta männänrengas voidaan asentaa mäntään, ja toisaalta rako mahdollistaa männänrenkaan laajenemisen sen kuumentuessa voimakkaasti. Niin yksinkertaisia kuin männänrenkaat ovatkin, ne ovat erittäin tarkkoja osia, ja niiden on täytettävä kolme tärkeää tehtävää moottorissa. Ensimmäinen ja tärkein tehtävä on tiivistää palotila alaspäin kampikammiota kohti. Toinen tehtävä on jakaa moottoriöljy tasaisesti männän ja sylinterin välillä. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä tehtävänä on johtaa palamislämpö männästä sylinterin ulkopuolelle. Suurten mekaanisten ja lämpökuormitusten vuoksi männänrenkaat kuluvat ajan myötä tai jopa hajoavat kahteen tai useampaan osaan. 

Männänrengassarja GOETZE 08-990100-00
© motointegrator.fi / Männänrengassarja GOETZE 08-990100-00

Mistä tunnistat yhden tai useamman viallisen männänrenkaan? 

Useimmat männänrenkaat kestävät moottorin koko käyttöiän. Kuluminen lisääntyy ajan myötä, samoin öljynkulutus, mutta tämä ei ole epätavallista moottorissa, jonka ajokilometrit ovat korkeat. Lisääntyvä öljynkulutus johtuu siitä, että renkaiden reunat pyöristyvät ajan myötä eivätkä ne enää pysty pyyhkimään öljyä sylinterin seinämästä yhtä hyvin männän liikkuessa alaspäin. Tämän seurauksena sylinterissä palaa enemmän öljyä ja öljynkulutus kasvaa. 

Rikkoutuneilla tai liikaa kuluneilla männänrenkailla voi sen sijaan olla kauaskantoisia seurauksia. Merkkinä enemmän tai vähemmän vaurioituneesta männänrenkaasta on öljynkulutuksen voimakas kasvu. Jotta kasvava kulutus voidaan kuitenkin todeta, on moottorin öljytasoa seurattava säännöllisesti. Toinen merkki on moottorin suorituskyvyn heikkeneminen. Koska viallinen männänrengas ei enää pysty tiivistämään palotilaa optimaalisesti, käytettävissä on muun muassa vähemmän painetta, jolla mäntä kiihdytetään alaspäin sylinterin työtahdin aikana. Kolmas ja yleensä selvin merkki liian kuluneesta tai haisevasta männänrenkaasta on pakokaasusta nouseva sininen savu. Savu haisee myös palaneelle öljylle. 

Mitä voi tapahtua, jos viallinen männänrengas jätetään vaihtamatta? 

Jos renkaat ovat pahasti kuluneet tai rikki, sillä voi olla erilaisia seurauksia. Parhaassa tapauksessa vain öljynkulutus kasvaa entisestään. Kalliimmaksi tulee, jos sylinteriin kerääntyy ja kertyy öljyn epätäydellisen palamisen vuoksi öljyhiiltä, mikä voi lopulta johtaa venttiilien vuotamiseen, ruiskutusventtiileihin, jotka eivät enää toimi kunnolla, ja männänrenkaiden jumiutumiseen mäntien uriin. Jälkimmäinen voi johtaa sylinterin porauspinnan vaurioitumiseen, mikä heikentää moottorin suorituskykyä entisestään ainakin puristuksen vähenemisen vuoksi. 

Pahimmassa tapauksessa öljykalvo voi katketa ja kitka kasvaa. Tämä voi mennä niin pitkälle, että männän ja sylinterin välille syntyy niin sanottu kitkahitsaus. Mäntä ja sylinteri ovat siten sekunnin murto-osissa tiukasti yhteydessä toisiinsa ja moottori pysähtyy lähes äkillisesti. Tämä on klassinen männän kiinnijuuttuminen. Moottorin korjaaminen on tällöin vastaavasti aikaa vievää ja kallista. On aina edullisempaa vaihtaa vialliset männänrenkaat varhaisessa vaiheessa.