Sytytyskaapelit muodostavat yhteyden sytytyspuolan ja sytytystulpan pistokkeen välille. Jos vika ilmenee, ne on vaihdettava nopeasti, jotta vältetään mahdolliset vahingot.
Periaatteessa sytytysjohto on yksinkertainen kaapeliyhteys, joka siirtää sytytyspuolan tuottaman korkeajännitteen sytytystulpan pistokkeeseen. Koska sytytyspuolan tuottama korkea jännite – jopa 30 000 V – saattaa aiheuttaa jännitteen leimahduksia, sytytyskaapeli on eristetty erityisen tehokkaasti. Tähän tarkoitukseen käytetään yleensä paksua silikonikerrosta. Tämä eristyskerros voi kuitenkin myös vaurioitua ajan myötä: näädillä on erityinen mieltymys sytytyskaapeleihin, mutta halkeamia voi syntyä myös ikääntymisen vuoksi. Jos sytytyskaapeleita ei ole asennettu huolellisesti, hankauskohdat voivat myös aiheuttaa jännitteen hyppäämisen väärään paikkaan.
Miten viallinen sytytyskaapeli tulee huomattavaksi
Jos johdossa esiintyy epätoivottuja jännitteen välähdyksiä, sytytyskipinä sytytystulpassa heikkenee. Kun moottori käy tyhjäkäynnillä, tällä ei ehkä ole vielä vaikutusta, mutta kun moottoria käytetään enemmän, paine sylintereissä kasvaa. Tällöin heikko sytytyskipinä ei enää riitä sytyttämään polttoaine-ilmaseosta. Tämä johtaa yksittäisten sylintereiden ajoittaiseen vikaantumiseen ja moottorin epäsäännölliseen toimintaan. Seurauksena ovat muun muassa nämä oireet:
Moottori toimii karkeasti
Lisääntynyt polttoaineen kulutus
Radiohäiriöt
Sytytysvirhe
Lisääntyneet pakokaasuarvot
Moottorin ohjausvalo syttyy
Virhekoodi tallennetaan virhemuistiin
Riippuen siitä, kuinka vakava vaurio sytytyskaapelissa on, mainitut oireet voivat olla enemmän tai vähemmän voimakkaita. Koska korjaaminen ei ole enää mahdollista, sinun on vaihdettava sytytyskaapelit tai teetettävä niiden vaihto korjaamolla. Vaihtaminen on suhteellisen helppoa, yleensä sytytyskaapeli vain ruuvataan sytytystulppaliittimiin toisella puolella ja sytytyspuoliin toisella puolella. Joissakin ajoneuvoissa sytytystulpan liittimet on kytketty pysyvästi sytytyskaapeleihin.
Vialliset sytytyskaapelit: kalliiden välillisten vahinkojen vaara
Yksinkertaista vaihtoa ei saa missään tapauksessa lykätä, sillä muuten vaarana on kallis seurannaisvahinko. Sytytyspuolat ovat ylikuormitettuja ja voivat pettää. Korkea jännite voi vahingoittaa muita elektroniikkakomponentteja, jotka voivat välähtää auton koriin. Suurissa sytytyshäiriöissä on jopa mahdollista, että palamatonta polttoainetta pääsee erittäin herkkään ja kalliiseen katalysaattoriin, joka voi vaurioitua huomattavasti jälkipalamisen aikana ja joka on sitten vaihdettava. Sytytyskaapelit kannattaa vaihtaa nopeasti jo senkin vuoksi, että nämä osat ovat myös suhteellisen edullisia – tuskin sinun tarvitsee varautua suuriin kustannuksiin.
Jos edellä mainittuja oireita esiintyy, syynä voi tietysti olla myös jokin muu vika, esimerkiksi sytytyspuolissa tai sytytystulpissa. Koska sytytyskaapelit voidaan vaihtaa yksinkertaisesti ja edullisesti, tätä toimenpidettä olisi pidettävä pelkästään ennaltaehkäisevänä, jos kyseessä on vanhempi ajoneuvo. Eristeen vaurioituminen on tässä tapauksessa varsin tyypillistä, mutta se ei aina näy. Muuten sytytyskaapelia ei voi tarkistaa epäilemättä, eikä resistanssin mittaaminen yleismittarilla aina paljasta viallista sytytyskaapelia. Vaurio tekee jo ennestään alhaisesta vastustuskyvystä vielä alhaisemman.
Nopea vaihto
Jos haluat vaihtaa sytytyskaapelit itse, varmista, että kaapelit ovat joka tapauksessa jännitteettömiä. Voit turvallisuussyistä irrottaa ajoneuvon akun korjaustyön ajaksi. Jos haluat teettää työn erikoiskorjaamolla, korjaukseen on varattava 15-30 minuuttia ajoneuvomallista riippuen. Meiltä saat ajoneuvomalliisi sopivat korkealaatuiset sytytyskaapelit – helposti ja nopeasti.