Viallinen sylinterinkannen tiiviste – ensimmäiset merkit ja vaihto

0
362
Sylinterinkannen tiivisteen vika
© Shutterstock / J. Lekavicius

Sylinterikannen tiiviste on tärkein sylinterikannen ja moottorin rungon välinen liitos. Tämän tiivisteen viasta voi olla vakavia seurauksia, jopa moottorivaurio, jos ensimmäiset viasta kertovat merkit jätetään huomiotta. 

Sylinterinkannen tiivisteen toiminta 

Sylinterikannen tiiviste sijaitsee moottorilohkon ja sylinterikannen välissä, mutta mahdollistaa jäähdytysnesteen ja moottoriöljyn kunnollisen kierron moottorilohkon ja sylinterikannen välillä. Tätä varten siinä on useita aukkoja, joista osa on palotiloja varten. Aukkojen ympärillä sylinterin pään tiivisteen on kuitenkin oltava täysin kaasutiivis. Samalla se altistuu erittäin epäsuotuisille ”työolosuhteille” asennuspaikalla, sillä sen on kestettävä sekä kylmää että kuumaa jäähdytysnestettä, moottoriöljyä ja korkeita paineita, ja tämä useiden vuosien ja kymmenien tuhansien kilometrien ajan. Sylinterikannen tiivisteen säännöllistä vaihtamista ei useimmissa tapauksissa ole suunniteltu, koska vaihtoväliä on myös lähes mahdotonta määrittää etukäteen. Tiivisteen kestävyys riippuu muun muassa moottorin rakenteesta ja käyttöolosuhteista. Ennaltaehkäisevä vaihto tehdään vain hyvin harvoin, koska siitä aiheutuvat kustannukset ovat korkeat. Sylinterikannen tiivisteen vaihtamiseen antavat aihetta tyypilliset vian oireet. 

Yleisimmät merkit viallisesta sylinterinkannen tiivisteestä  

Koska sylinterinkannen tiiviste sulkee erilaisia kanavia, joiden kautta jäähdytysvesi ja moottoriöljy virtaavat, tiivisteen vikaantuminen aiheuttaa erilaisia oireita. Vian ei kuitenkaan välttämättä tarvitse näkyä ulospäin. Jos tiivisteessä on vikaa vain palotilojen välikappaleissa tai yksittäisissä kanavissa, moottorin käyttönesteet, kuten jäähdytysneste tai moottoriöljy, eivät välttämättä vuoda ulos moottorista. Öljy ja vesi voivat kuitenkin sekoittua. Lisäksi voi esiintyä öljyn ja jäähdytysveden hävikkiä. Ensimmäiset oireet ovat usein jäähdytysnesteen ja/tai moottoriöljyn jatkuva häviäminen. Moottorin lämpötilan nopea nousu ja pakokaasun valkoinen savu ovat myös yleisimpiä oireita. Paksuuntunut jäähdytysneste on selvä merkki viallisesta sylinterinkannen tiivisteestä. Jos jäähdytysvesi on ruskehtavaa tai moottoriöljy likaista, sylinterin pään tiivisteessä on lähes varmasti vika. Silloin tarvitaan kiireellisiä toimia. Jos ensimmäisiä merkkejä ei tunnisteta, sillä voi olla ikäviä seurauksia. 

Sylinterinkannen tiiviste
© Sharomka / Shutterstock

Miten viallinen osa voidaan vaihtaa? 

Valitettavasti sylinterinkannen tiiviste sijaitsee melko epäsuotuisassa paikassa, mikä tekee vaihdosta melko monimutkaista. Sylinterin pää on purettava kokonaan, jotta tiivisteeseen päästään käsiksi. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa työn määrää vaikeuttaa moottoritilaan asennettujen yksiköiden määrä, ja se on siksi hyvin aikaa vievää. Ei ole harvinaista, että sylinterinkantta uudelleen koottaessa tarvitaan esimerkiksi erikoistyökaluja, jotta voidaan tehdä tarvittavat säädöt hammashihnalle tai ohjausketjulle. Tarvitaan myös jonkin verran kokemusta, jotta näin arkaluonteiset korjaukset voidaan suorittaa onnistuneesti. On myös erittäin tärkeää valita kyseiseen moottoriin sopiva sylinterikannen tiiviste, sillä sen on oltava tietyn paksuinen, jotta moottorin lohkon ja sylinterikannen välinen etäisyys ja siten oikea puristussuhde säilyy täsmälleen samana kuin ennen muutosta. Tiivistyspinnoilla olevat epäpuhtaudet on poistettava perusteellisesti vahingoittamatta tarkasti tasaisia pintoja.

Sylinterikannen tiiviste ELRINGiltä

Sylinterinkannen tiiviste ELRING EL575042
© motointegrator.fi / sylinterinkannen tiiviste ELRING EL575042

Sylinterinkannen tiivisteellä on tärkeä tehtävä moottorin palotilassa. Se sijaitsee sylinterikannen ja moottorilohkon välissä ja edistää siten kaasujen tasaista vaihtoa. Se myös turvaa voitelu- ja jäähdytysnestekierron. Jos sylinterinkannen tiiviste on viallinen, se voi pitkällä aikavälillä johtaa moottorivaurioon. Siksi tarjoamme sinulle ELRINGin sylinterikannen tiivisteen. Tarjoamme sinulle esimerkiksi Renaultin tiivisteen, jossa on 2 lovea ja jonka paksuus on 1,74 mm. Tämän tiivisteen halkaisija on 81 mm. Tämän tuotemerkin lisäksi tarjoamme tietysti vielä enemmän. Metallielastomeeritiivisteen kanssa seuraava sylinterikannen tiiviste sopii esimerkiksi ajoneuvoihin Bofa, DAF sekä Solaris. Kun asennuspaksuus on 1,2 mm ja halkaisija 141,5 mm, tiiviste voidaan asentaa optimaalisesti. Mutta miksi juuri valmistajalta ELRING? Elring-Klinger on autoteollisuuden johtava maailmanlaajuinen kumppani. Yritys on ollut olemassa jo 140 vuotta.

Tilaa haluamasi ELRING-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!