Heikompi kiihtyvyys ja alhaisempi huippunopeus sekä suurempi polttoaineenkulutus ovat yleensä merkkejä moottorin muuttuneesta säädöstä. Moottorin suorituskyvyn heikkenemisen syynä voi kuitenkin olla myös viallinen pakosarja.
Pakosarja on yksi niistä moottorin osista, joihin kiinnitetään yleensä vähän huomiota. Pakosarjan on kuitenkin suoriuduttava parhaalla mahdollisella tavalla joka kerta, kun sillä ajetaan. Toistuva lämpeneminen ja jäähtyminen rasittavat pakosarjaa erittäin paljon. Laajenemisen ja supistumisen vuorottelu aiheuttaa jännityksiä jakotukin materiaaliin, mikä voi pitkällä aikavälillä johtaa halkeamiin ja tuhota koko jakotukin. Nykyaikaiset pakosarjat, jotka on valmistettu erityisistä metalliseoksista, kestävät yleensä useita tuhansia lämmitys- ja jäähdytyssyklejä ongelmitta, mutta tällöinkään vikoja ei voida sulkea pois.
Viallisen pakosarjan merkit
Jos kaikki moottorin asetukset ovat oikein, mutta polttoaineen kulutus on silti liian korkea ja kiihtyvyys on normaalia huonompi, tämä voi olla merkki viallisesta pakosarjasta. Viallinen pakosarja voi vaikuttaa kielteisesti moottorin suorituskykyyn kahdella eri tavalla. Monet nykyaikaiset pakosarjat on suunniteltu lisäämään moottorin tehoa. Pakokaasut tulevat pakosarjaan eri aikaan sytytysjärjestyksen mukaan. Tämä johtaa mutkikkaisiin värähtely- ja paineolosuhteisiin jakoputkessa, jotka vaikuttavat pakokaasujen virtaukseen sylintereistä ulos ja siten suoraan moottorin suorituskykyyn ja kulutukseen. Yksittäiset pakokaasukanavat on sovitettu toisiinsa siten, että pakokaasujen ulosvirtausta sylintereistä edistävät negatiiviset paineaallot. Jos pakokanava vaurioituu esimerkiksi halkeaman vuoksi, osa pakokaasuista katoaa matkan varrella. Tämä muuttaa paineolosuhteita pakosarjassa, mikä puolestaan voi vaikuttaa kielteisesti suorituskykyyn ja kulutusarvoihin. Toinen mahdollisuus on, että lambda-anturi mittaa vääriä arvoja pakokaasujen muuttuneen koostumuksen vuoksi.
Samoin viallinen pakosarja voi olla syynä muuten selittämättömään, epäsäännölliseen moottorin käyntiin.
Toinen merkki on huomattava pakokaasun haju ajoneuvon sisätiloissa. Viallisesta pakosarjasta vapautuvat pakokaasut poistuvat konepellin ja korin välistä ja imeytyvät osittain tuuletusritilöiden kautta ajoneuvon sisätiloihin. Viallinen pakosarja voidaan tunnistaa silmämääräisesti viallista aluetta ympäröivistä saostumista, kuten noesta.
Viallisen pakosarjan korjausvaihtoehdot
Hitsaus on yksi tapa korjata pakosarja. Ei kuitenkaan pidä aliarvioida ammattimaisen ja pysyvän hitsauksen vaatimaa vaivaa. Pääsääntöisesti pakosarja on irrotettava. Hitsaussauma on valmisteltava huolellisesti ja pakosarja on karkaistava hitsausta varten. Hitsauksen jälkeen on myös suositeltavaa karkaista uudelleen jännitysten purkamiseksi. Jos näin ei tehdä oikein, jakotukki halkeaa uudelleen lähes välittömästi hitsauksen jälkeen hitsin vieressä. Lisäksi oikean elektrodin valinta on usein onnenkantamoinen, koska jakotukin metalliseos on harvoin tiedossa.
Erikoiskorjaussarjat tarjoavat paljon halvemman vaihtoehdon pakosarjan korjaamiseen. Soveltaminen on yksinkertaista, ja sen voi tehdä myös maallikko. Korjaussarja koostuu vaivattavasta, kuumuutta kestävästä massasta. Halkeama hiotaan ensin V-muotoiseksi. Sen jälkeen halkeaman molempiin päihin tehdään kevennysreikä halkeaman laajenemisen estämiseksi. Sen jälkeen halkeama tiivistetään huolellisesti lämmönkestävällä massalla. Korjausmassa kovettuu täysin muutamassa tunnissa.
Suositeltavin ja kestävin ratkaisu on kuitenkin vaihtaa viallinen pakoputki uuteen.