Vetoakselin paljekumit – turvallisuus- ja kustannustekijä

0
69
Paljekumit autossa
© Shutterstock / fujji

Erityisesti etuvetoisissa ajoneuvoissa voimansiirto tapahtuu vetoakselien välityksellä. Vetoakselin paljekumit sijaitsevat vetoakselien päissä. Näihin vetoakselin paljekumeihin on kiinnitettävä erityistä huomiota huollon ja hoidon aikana.

Turvallisesti läpi syksyn

Voimansiirto moottorista pyöriin

Moottori tuottaa liike-energiaa, jota säädetään välityssuhteella tai alennussuhteella. Voima siirretään taka-akselille kardaaniakselin ja tasauspyörästön kautta. Etuvetoisissa ajoneuvoissa voima siirretään suoraan vaihteistoon, maastureissa ja maastoajoneuvoissa jakovaihteiston kautta. Itsenäisissä akseleissa akselin sisällä on niin sanottu akselinvarsi eli vetoakseli, joka kulkee jäykästi akselipalkissa. Tällöin siihen syötetään voiteluöljyä liitoskohdista. Tämä järjestely ei kuitenkaan ole mahdollista nimenomaisesti etuvetoisille pyörille, koska pyörät ovat ohjautuvia. Tällöin on käytettävä nivelakseleita.

Vetoakselien mekaaninen kuluminen on suurin vika

Voimansiirto
© Shutterstock / Dejan Lazarevic

Jotta ohjauskulma ja korkeusero vaihteistoon nähden voidaan kompensoida, kun pyörä liikkuu sisään- ja ulospäin, päätyihin on integroitava nivelakseli. Kuten kaikissa tämäntyyppisissä nivelissä, myös tässä vaikuttavat voimakkaat mekaaniset voimat. Seurauksena on nivelten kuluminen. Vetoakselin nivelten vaihtaminen on yleensä mahdollista, mutta suhteellisen kallista. Jos nivelakselit toimivat nyt rasvassa, mekaaninen kuluminen vähenee huomattavasti.

Tämän seurauksena nivelten käyttöikä pitenee huomattavasti, mikä johtaa merkittäviin kustannussäästöihin, koska vetoakselien kardaaninivelet on vaihdettava harvemmin. Kuluneisiin akseliniveliin liittyvää turvallisuusriskiä ei pidä aliarvioida. Se voi vaikuttaa raiteeseen ja aiheuttaa renkaiden kulutuspinnan liiallisen yksipuolisen kulumisen. Liukkailla teillä ja vesiliirtoajossa ajoneuvo voi luisua hallitsemattomasti.

Ratkaisu: nivelristit on voideltava jatkuvasti.

Suurten kardaaniakselien kaltaisia rasvanippeleitä, joilla nivelristit voidellaan sisäpuolelta, on vaikea toteuttaa niiden pienen koon vuoksi, ja ne ovat myös erittäin huoltovarmoja. Jos nivelristin päälle vedetään kumiholkki, joka tiivistetään päistään, huoltotarvetta ei käytännössä ole, koska rasva ei pääse karkaamaan. Nämä kumiholkit joutuvat kuitenkin luonnollisesti alttiiksi myös suurille kuormituksille. Jotta paljekumit reagoivat kimmoisammin ohjauksen, puristuksen ja palautuksen aikana, niissä on harmonikan tai jousen kaltainen aaltoileva rakenne. Tämä lisää palkeiden käyttöikää. Siitä huolimatta myös vetoakselin paljekumit vaurioituvat:

– Iän aiheuttama kuluminen (pehmittimet poistuvat, kumi kovettuu ja huokostuu)

– Harvinaiset materiaaliviat

– Ulkoisten vaikutusten tai mekaanisen ylikuormituksen aiheuttamat repeämät

– Käyttö äärimmäisissä olosuhteissa (kuuma, kylmä, märkä, kuiva jne.)

Paljekumien säännöllinen tarkastus

Siksi on tärkeää tarkastaa ajoneuvon vetoakselin paljekumit säännöllisesti. Tämä tehdään yleensä huollon yhteydessä. Ei kuitenkaan ole harvinaista, että vanhemmissa ajoneuvoissa on huoltovajetta. Mekaanikot, joiden tehtävänä on suorittaa vain välttämättömät toimenpiteet, kuten öljynvaihto, eivät aina tarkasta alustaa ja jousitusta silmämääräisesti vaurioiden varalta. Paljekumien moitteeton kunto on erittäin tärkeää.

Ajoneuvon käyttötavasta riippuen rasva poistuu hyvin lyhyessä ajassa, ja jäljelle jäävään rasvaan tarttuu likaisia hiukkasia. Tämä lisää mekaanista kuormitusta niin paljon, että vetoakselien nivelristit kuluvat voimakkaasti. Lyhyessä ajassa vetoakselin nivel voi vaurioitua peruuttamattomasti, jolloin nivel on vaihdettava, mikä on huomattavasti kalliimpaa.

Mitä vanhempi ajoneuvo ja vetoakselin paljekumit ovat, sitä useammin ne on tarkistettava säännöllisesti.

© motointegrator.fi / Paljekumisarja, vetoakseli PASCAL G6W026PC

Vetoakselin paljekumit on siksi tarkistettava säännöllisesti. Pelkkä silmämääräinen tarkastus ei aina riitä. Tämä johtuu siitä, että paljekumissa voi olla halkeamia, joita ei voida tällä tavoin havaita. Paljekumi on sen vuoksi tarkastettava perusteellisesti. Vetoakselin paljekumit on siis vaihdettava pienimmästäkin heikkouden merkistä. Yksi tällainen merkki on huokoinen, halkeillut kumi.

Sisäpuoliset paljekumit (vaihteiston puolella) ovat vähemmän vaurioituneita (ohjauslukko ulkopuolella). Nämäkin paljekumit on kuitenkin tarkistettava säännöllisesti. Jos ulkoinen paljekumi on revennyt, ei siis ole ehdottoman välttämätöntä vaihtaa myös sisempää paljekumia. Ennaltaehkäisevä vaihto on kuitenkin tietenkin hyvä ajatus. Siitä on myös kustannusetua, koska vetoakselia ei tarvitse enää irrottaa uudelleen.

Vetoakselin paljekumit: maksimaalinen turvallisuus ja turhien kustannusten välttäminen

Ajoneuvoosi sopivia asennussarjoja on saatavilla jo alhaisesta yhden tai kaksinumeroisen euron hintahaarukasta. Vetoakselin tai nivelistin kustannukset voivat ajoneuvosta riippuen nousta nopeasti useisiin satoihin euroihin. Tarkista siis vetoakselin paljekumeja säännöllisesti mahdollisten vaurioiden varalta. Mitä vanhempi ajoneuvo ja paljekumit ovat, sitä useammin ne kannattaa tarkastaa. Muista, että paljekumien vaihtaminen vaatii myös syvällistä asiantuntemusta. Mallista riippuen voi olla jopa tarpeen säätää pyöränlaakerit uudelleen, jos akseli irrotetaan vain ulkopuolelta. Joka tapauksessa ehjät paljekumit pidentävät vetoakselien käyttöikää ja takaavat turvallisuuden.