Vetoakseli yhdistää moottorin ja ajoneuvon pyörät vaihteiston kautta ja takavetoisten ajoneuvojen tapauksessa tasauspyörästön kautta. Vetoakselien on myös kompensoitava ohjausliikkeiden tai jousituksen aiheuttamat kulma- ja pituusmuutokset.
Miten vetoakseli toimii?
Vetoakselissa on pyörän puolella niin sanottu akselipesä, jonka avulla se liitetään pyörän akseliin tai pyörännapaan. Pyörän puolella on myös pallonivel, jonka ansiosta pyörän kiinnitystä voidaan liikuttaa kaikkiin suuntiin, vaikka pyörä ja vetoakseli pyörivät samanaikaisesti. Pallonivelen ansiosta se on joustava ohjausliikkeitä varten, ja samalla se mahdollistaa voimansiirron vaihteistosta pyörään. Vetoakselin toisella puolella, vaihteistoon päin, on niin sanottu kolmijalkaliitos tai vakionivel. Vakionopeusnivel varmistaa tasaisen pyörimisliikkeen ja kompensoi samalla ajoneuvon jousituksen liikkeet. Takavetoisissa ajoneuvoissa näitä niveliä käytetään myös vetoakseleissa. Joissakin ajoneuvoissa on siirrettävät vetoakselit, joilla kompensoidaan rakenteellisia eroja. Näitä vetoakseleita kutsutaan usein kardaaniakseleiksi. Nivelet on suojattava lialta ja kosteudelta ja voideltava rasvalla. Siksi ne on päällystetty joustavilla kumiholkeilla, jotka pitävät lian ja kosteuden poissa nivelistä ja estävät rasvan karkaamisen ja nivelten kuivumisen.
Vetoakselien on kestettävä suuria kuormituksia
Koko voimansiirron teho siirretään pyörille vetoakselien kautta. Siksi ne altistuvat ajon aikana erittäin suurille kuormituksille. Vetoakselit on kuitenkin suunniteltu kestämään auton koko käyttöiän. Vain harvoissa tapauksissa vetoakseli katkeaa ajon aikana. Tavallisesti vetoakselin osat ovat erittäin kestäviä ja myös huoltovapaita, joten se kestää pitkälle yli 100 000 kilometriä.
Vikaantumisten syyt ja niiden vaikutukset
Usein juuri holkkien kuluminen tai vaurioituminen lyhentää merkittävästi vetoakselin käyttöikää. Ulkoiset tekijät voivat vaurioittaa holkkeja. Silloin lika ja kosteus voivat päästä vetoakselin niveliin ja aiheuttaa niille ongelmia. Lisäksi voitelurasva karkaa, jolloin nivelet kuivuvat hyvin nopeasti ja kuluvat liiallisesti. Nivelten vioista ilmoitetaan usein äänekkäillä ja ärsyttävillä äänillä, kuten naksumisella. Jos kulumisen merkit eivät ole vielä niin pitkälle edenneet, riittää, että nivelet vaihdetaan.
Tarkastus sekä vetoakselin irrottaminen ja asentaminen
Vetoakselin tai holkkien vauriot voidaan havaita yksinkertaisella silmämääräisellä tarkastuksella. Jos se on taipunut tai murtunut, sitä ei voi enää korjata, vaan koko vetoakseli on vaihdettava. Väärin korjatut vetoakselit aiheuttavat merkittävän turvallisuusriskin, minkä vuoksi korjaukset, kuten akselin oikaiseminen, eivät tule kysymykseen. Vetoakselin yksittäisten nivelten vaihtaminen on myös liian kallista, joten on taloudellisesti järkevämpää vaihtaa koko akseli. Vaihtoa varten ajoneuvon jousitukia on löysättävä, jotta myös vetoakselin liitos jousitukista vaihteistoon voidaan löysätä. Vaihtokustannukset riippuvat ajoneuvotyypistä. Se on yleensä kiinnitetty pyörän voimansiirtoon suurella ruuvimutterilla. Vaihteiston puolella vetoakseli on usein vain kiinni. Joissakin tapauksissa se voi olla myös kytkettynä vaihteiston ulostuloon useilla pulteilla.