Jokaisessa vesijäähdytteisessä ajoneuvossa käytetty vesipumppu altistuu käytön aikana lukuisille rasituksille, ja vika on yleensä hyvin kallis. Kun tunnet pumpun toiminnan, vian syyt ja varoitusmerkit sekä oikean ajankohdan sen vaihtamiselle, säästyt pitkällä aikavälillä suurilta kustannuksilta.
Vesipumpun toiminta
Periaatteessa vesipumppu vastaa jäähdytysveden kuljettamisesta ajoneuvon jäähdytyspiirin läpi moottorin ollessa käynnissä. Näin ajoneuvon käytön aikana syntyvä moottorin lämpö poistuu moottorilohkon alueelta. Jäähdytysneste johdetaan jäähdyttimessä sijaitsevien lamellien läpi, jolloin se jäähtyy jälleen alhaisempaan lämpötilaan. Ilma virtaa lamellien ympärillä tasaisesti ilmavirran tai tuulettimen kautta. Osana kiertojärjestelmää jäähdytysneste johdetaan sitten takaisin moottoriin ennen kuin se johdetaan jälleen jäähdyttimeen ja menettely toistetaan. Tällöin osa jäähdytysvedestä käytetään myös ajoneuvon sisällä lämmitykseen.
On erotettava toisistaan mekaaniset vesipumput, joissa tarvittava pyörimisliike tulee suoraan moottorista, ja sähköiset vesipumput, jotka toimivat ajoneuvon voimansiirrosta riippumatta jopa ilman moottorin toimintaa. Mekaaniset jäähdytysvesipumput sijaitsevat moottorin etuosassa, koska ne ovat riippuvaisia auton moottorista.
Vian syyt ja varoitusmerkit
Vesipumppua uhkaavat ajoneuvon käytön aikana lukuisat sekä termiset että mekaaniset rasitukset. Viat johtuvat usein näiden rasitusten summasta.
Puhtaasti termisten rasitusten lisäksi vesipumpun vian syynä on usein jäähdytysvedessä olevan pakkasnesteen riittämättömyys. Jäätymisenestoaine suojaa myös korroosiolta, ja jos sen osuus on liian pieni, vaarana on, että vaurioituneet osat syöpyvät. Samoin jos auto seisoo liian kauan, se on haitaksi jäähdytysnestepumpulle ja voi olla vian syy. Vaikka nykyisiä vesipumppuja kuvaillaan yleensä huoltovapaiksi, tämä havainto ei muuta niiden alttiutta ja vikoja, minkä vuoksi autoneuvojat ja korjaamot suosittelevat vesipumpun vaihtamista aina hammashihnan vaihdon yhteydessä.
Vesipumpun viasta kertovat merkit ja varoitukset, jotka sinun tulisi ottaa huomioon, ovat yhtä moninaisia kuin kuormituksetkin. Yksi usein esiintyvä merkki on moottorin lämpötilan nousu. Jäähdytysnesteen häviäminen on myös yleinen merkki. Vuotavasta vedestä johtuvat jäähdytysnesteen jäljet moottorissa viittaavat pumpun tiivistevikaan, jolloin pumpun tiiviste tai läheiset liitokset on vaihdettava.
Oire, jota on yleensä vaikeampi tulkita, ovat vesipumpusta tulevat epätavalliset äänet (kuten hiomisen äänet), koska moottori usein hukuttaa ne äänenvoimakkuuteensa. Tällaiset äänet voivat olla merkki pumpun akselin viasta tai vesipumpun virheellisestä asennuksesta. Tällöin kyseessä on mekaaninen vika, jonka vuoksi pumpun vaihto on välttämätön.
Vian seuraukset ja korvaamisen tärkeys
Vian suora seuraus on jäähdytysnestekierron katkeaminen tai heikentyminen. Tämä johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Heti kun epäilet, että vesipumpussa voi olla vika, kiinnitä huomiota kojelaudan lämpötilanäyttöön, jotta voit pysäyttää moottorin ajoissa. Ylikuumentuneet moottorit johtavat nopeasti vakaviin moottorivaurioihin. Jatka sen vuoksi ajamista vain hätätilanteissa, ja jopa jäähdytysnesteen lisääminen tai moottorin jäähdyttäminen ovat vain hyvin lyhytaikaisia ratkaisuja.
Jos vesipumpun vikaantumisen oireita ilmenee, sen vaihto on suositeltavaa, jotta vältetään kalliit moottorivauriot. Nykyaikaisten jäähdytysnestepumppujen asennuksen ja irrottamisen erityispiirteet edellyttävät ammattimaista lähestymistapaa, minkä vuoksi sinun kannattaa käydä korjaamossa. On tärkeää käyttää samanlaista pumppua tai parhaassa tapauksessa alkuperäistä osaa ja säätää se tarkasti. Pienimmätkin poikkeamat pumpun optimaalisesta istuvuudesta voivat aiheuttaa uudelle osalle kalliita vaurioita.