Välttämätön öljynvaihto

0
60
Öljynvaihto
© Shutterstock / Christian Lagerek

Vaikka säännöllinen öljynvaihto on tuskin epäilyttävää, mielipiteet jakautuvat vaihteistoöljyn osalta: missä tilanteissa se on todella järkevää vaihtaa?

Turvallisesti läpi syksyn

Öljynvaihto: Miksi vaihteistoöljy vanhenee hitaammin

Vaihteistolla on tärkeä rooli voimansiirrossa; ilman akseleita ja hammaspyöriä tehokas voimansiirto ei olisi mahdollista. Voitelun tarve on itse asiassa pienempi kuin moottorissa, mutta se on silti olemassa. Moottorissa lähinnä sylinterit ja männät eivät saisi koskaan koskettaa toisiaan pysyvän voitelukalvon vuoksi. Myös nokka-akseli, joka toimii usein hydrodynaamisissa laakereissa, on riippuvainen riittävästä öljynpaineesta. Vaihteistossa ei niinkään hammaspyöräparit vaadi erityistä voitelua kuin vaihteistoakselien laakerit. Vaihteiston yksi etu on muuten se, että se voi kellua öljyssä. Toisin kuin moottorissa, ei tarvita öljypumppua varmistamaan, että voiteluainetta kulkeutuu riittävästi. Tämä on erityisen ongelmallista moottorin kylmäkäynnistyksen aikana, koska öljyn on silloin kuljettava jonkin aikaa tärkeisiin voitelupisteisiin. Vaihteistoöljyyn ei myöskään päädy palamisjäänteitä, koska se ei ole lainkaan yhteydessä palotiloihin. Jos vaihteisto on tiivis, voiteluaineeseen ei pääse kosteutta. Tästä syystä voidaan olettaa, että voiteluainetta ei ole koskaan tarpeen vaihtaa – vaikka asiantuntijat eivät tätä vahvistakaan.

Myös vaihteistoöljy vanhenee – voitelukyky heikkenee

Tämä johtuu siitä, että myös tämä öljy kuluu, mikä johtuu toisaalta luonnollisesta vanhenemisprosessista, mutta toisaalta myös vaihteistoöljyyn vaikuttavista leikkausvoimista. Vaihteet ”murskaavat” nykyaikaisten synteettisten voiteluaineiden pitkäketjuisia öljymolekyylejä tietyllä tavalla, mikä muuttaa öljyn viskositeettia kohti matalaa. Erityisesti öljystä tulee ohuempaa, mikä vähentää sen voitelukykyä suurissa kuormituksissa. Tämä lisää kitkaa ja siten polttoaineen kulutusta ja kulumista. Tämä voitelevuuden väheneminen voi vaikuttaa haitallisesti myös vaihteiden vaihtamiseen; tyypillinen merkki siitä, että vaihteistoöljy on vaihdettava, on haluttomuus kytkeä 1. tai 2. vaihde. Tässä vaiheessa on kuitenkin syytä mainita, että huonoon vaihdettavuuteen voi olla myös muita syitä, kuten vika tai virheellinen säätö vaihteensiirtoakselissa, jotka tunnetaan joistakin malleista. Ongelmana tässä kehityksessä on kuitenkin se, että se tapahtuu vähitellen. Tästä syystä oikeastaan yksinkertainen vaihto ainakin käsivaihteiston tapauksessa jätetään tekemättä, ja korjaamot jäävät usein ilman tätä työtä.

Minkä väliajoin vaihteiston öljy on vaihdettava?

Vaihteisto
© Shutterstock / MR.TEERASAK KHEMNGERN

Kysymys on nyt tietenkin siitä, millä väliajoin vaihteistoöljy on vaihdettava. Monet valmistajat eivät tee tältä osin mitään määrityksiä, jolloin öljy tulisi vaihtaa enintään 80 000 kilometrin jälkeen. Varsinkin uudemmissa malleissa käytetään usein niin sanottua ”elinikäistä vaihteistoöljyä”. Kuten nimestä voi päätellä, tätä öljyä ei tarvitse vaihtaa koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Tässä yhteydessä on kuitenkin huomattava, että valmistajat sallivat auton käyttöiäksi noin 8-12 vuotta ajoneuvoluokasta riippuen. Useimpia autoja voidaan kuitenkin nykyään käyttää pidempään ilman ongelmia. Jos tämä aika on kulunut ja auto on edelleen käytössä, voiteluaine on joka tapauksessa vaihdettava. Manuaalivaihteiston hinta on yleensä noin 50 euroa.

Automaattivaihteiston vaihtaminen on kalliimpaa

Automaattivaihteiston öljynvaihto on kuitenkin eri asia. Toisaalta valmistajalta on selkeät ohjeet. Toiseksi automaattivaihteiston öljynvaihto on monimutkaisempaa, koska kaikkea öljyä ei voi poistaa vaihteistosta yksinkertaisesti ruuvaamalla tyhjennystulppaa irti. Suunnittelullisista syistä on välttämätöntä haastaa käytetty öljy niin sanotulla huuhteluöljyllä – mikä nostaa tällaisen öljynvaihdon kustannukset vähintään 200-400 euroon.