Vaihda jakohihna ajoissa!

0
24
Viallinen hammashihna
© Shutterstock / svariophoto

Jakohihna tai hammashihna on auton olennainen osa, sillä se muodostaa tärkeän yhteyden kampiakselin ja nokka-akselin välille ja varmistaa männän ja venttiilin asennon oikean suhteen. Jos jakohihna katkeaa, nokka-akseli voi pysähtyä ja venttiili voi työntyä palotilaan, jolloin mäntä osuu siihen. Jos näin tapahtuu, siitä seuraa yleensä moottorivaurio. Jakohihna altistuu suurille kuormituksille, sillä se kantaa 2 tonnin painoa ja pyörii useita tuhansia kierroksia minuutissa, joten se on ehdottomasti vaihdettava tietyin väliajoin.

Milloin se pitäisi vaihtaa?

Hammashihnojen käyttöikä vaihtelee huomattavasti malleittain. Yleensä se on 60 000 ja 240 000 kilometrin välillä. Kilometrien lisäksi on olemassa myös aikamäärittely vuosissa, sillä hammashihnat haurastuvat ajan myötä. Vaihtoväli riippuu ajoneuvoon asennetusta moottorista. Kun hihnan vaihtamisen aika on koittanut, Motointegrator-verkkokauppa tarjoaa laajan valikoiman laadukkaita hammashihnoja huippumerkeiltä.

Vaihto oikeaan aikaan

Jakohihnan vaihtaminen voi nopeasti tulla kalliiksi, sillä on järkevää vaihtaa myös kiristin, kiristysrulla ja vesipumppu, sillä näihin osiin pääsee helposti käsiksi jakohihnaa vaihdettaessa ja ne ovat samanlaisen rasituksen alaisia. Lisäksi jakohihna ja vesipumppu kulkevat yhdessä, ja uuden jakohihnan ja vanhan vesipumpun yhdistelmä voi tietyissä olosuhteissa aiheuttaa ongelmia. Kustannukset voivat helposti ylittää 300 euroa, ja vaihto olisi mieluiten suoritettava takuu-/takuukorvausvaatimusten ollessa vielä voimassa. Hammashihnan vaihtokustannukset riippuvat huomattavasti myös moottorin monimutkaisuudesta, hammashihnan saatavuudesta ja korjaamon valinnasta. Korjaamon valinnassa ei missään tapauksessa pidä jättää huomiotta vaihtoaikaa, sillä riippumattomilla korjaamoilla ei useinkaan ole kokemusta tietyistä hammashihnoista, minkä vuoksi vaihtoon kuluu enemmän aikaa, mikä puolestaan vähentää kustannusetua.