Uusi EU-rengasmerkintäasetus – parempi yleiskuva ja vertailtavuus

0
239
Rengasmerkintä

Uusi EU:n rengasmerkintäasetus tuli voimaan 1. toukokuuta 2021. Se korvaa vuodesta 2009 voimassa olleen EU:n merkinnän, ja sen pitäisi helpottaa tärkeimpien indikaattoreiden vertailua asiaankuuluviin arvoihin uusia renkaita ostettaessa.

Tässä yleiskatsauksessa olemme laatineet kaiken, mitä sinun on tiedettävä uudesta rengasmerkinnästä, asetuksesta ja muutoksista, jotta voit säilyttää yleiskuvan, kun ostat seuraavan kerran renkaita.

EU-rengasmerkintäasetus – mitä asetuksen taustalla on?

Uusi EU:n rengasmerkintäasetus, jolla on kookas nimi 2020/740, tuli voimaan 1. toukokuuta 2021. Asetus koskee renkaiden polttoaineenkulutuksen ja muiden tärkeiden parametrien merkintöjä, ja sillä muutetaan vanhempaa, vuodelta 2017 peräisin olevaa asetusta ja lakkautetaan kokonaan vuodelta 2009 peräisin oleva asetus. Se kuulostaa monimutkaiselta, mutta pohjimmiltaan se on melko yksinkertainen – kaikilla renkailla on tulevaisuudessa uudet rengasmerkinnät, myös henkilöautojen ja linja-autojen C1- ja C2-renkailla. Ainoa poikkeus on raskaiden hyötyajoneuvojen C3-luokka.

Syynä muutokseen olivat EU:n pyrkimykset käynnistää merkittävä muutos ilmasto- ja energiapolitiikassa ja vähentää hiilidioksidipäästöjä kestävästi kehittämällä polttoainetehokkaita renkaita.

Mikä on muuttunut sinun ja rengaskauppiaiden kannalta?

Kun seuraavan kerran ostat renkaita, renkaiden vertailu on paljon helpompaa ja selkeämpää. Myyntipisteessä uuden rengasmerkinnän on oltava selvästi näkyvissä, sen on oltava saatavilla digitaalisesti ja haluttaessa myös painettuna.

Jos taas ostat renkaasi verkosta, löydät asiaankuuluvat tiedot jatkossa digitaalisena merkintänä.

Sama pätee myös silloin, kun jälleenmyyjällä myydään samanlaisen erän renkaita, joten sinulla on mahdollisuus tutustua tietoihin – olivatpa ne sitten digitaalisia tai analogisia – myös silloin, kun ostat yksittäisiä renkaita.

Tulevaisuudessa sinulla ei kuitenkaan ole vain hyvä yleiskuva jälleenmyyjällä itsellään, vaan jo mainonnassa. Jatkossa mainokset ja muu tiedotusmateriaali on varustettava vastaavalla rengasmerkinnällä. Pelkkä merkintäarvojen ja -luokkien ilmoittaminen ei enää riitä. Sinun etusi: Voit jo ensisilmäyksellä helposti vertailla kaikkia renkaita keskenään. Jopa mainosten ja luetteloiden vertailu jälleenmyyjän luona yksinkertaistuu huomattavasti, ja näet heti, millaisen suorituskyvyn renkaat tarjotaan sinulle. Jälleenmyyjät eivät voi enää helposti salata heikomman suorituskyvyn omaavia renkaita, ja voit verrata merkintöjä suoraan toisiinsa.

Jälleenmyyjien on jatkossa varmistettava, että merkinnät ovat selvästi näkyvissä joko renkaan kulutuspinnassa tai samanlaisessa rengassarjassa.

EU-rengasmerkintä
© GettyImages / EThamPhoto

Uusi EU-rengasmerkintä yhdellä silmäyksellä

Näytämme, miltä tämä näyttää konkreettisesti käyttämällä esimerkkinä yksinkertaistettua rengasmerkintää. Toukokuun 1. päivästä 2021 lähtien rengasmerkinnässä näkyvät nopeasti ja selkeästi EU:n luokittelemat kolme rengasominaisuutta: vierintävastus, jarrutuskyku märällä ja vierintämelu.

Vierintävastus ja polttoainetehokkuus

Vierintävastus tai polttoainetehokkuus osoittaa renkaiden vastuksen ajon aikana ja kertoo siten, kuinka paljon polttoainetta voidaan säästää prosentteina ajon aikana. Noin 20-30 prosenttia polttoaineen kulutuksesta johtuu renkaiden vierintävastuksesta ajon aikana, joten tässä on valtava säästöpotentiaali.

Jos siis ostat renkaita, joiden vierintävastus on pienempi, ajat polttoainetehokkaammin, mikä on hyväksi sinulle ja ympäristölle. Käytössä kalliimmat renkaat, joissa on pienempi vierintävastus, maksavat itsensä takaisin.

Vierintävastus jaetaan luokkiin A-E, ja luokka D on nyt ensimmäistä kertaa myönnetty.

Luokissa A-C ei ole tapahtunut muutoksia vuoden 2012 vanhaan merkintään verrattuna, vanha E on nyt luokka D, ja luokat F ja G on yhdistetty uuteen E:hen.

Alhaisimman vierintävastusarvon tarjoavat A-luokan renkaat, ja huonoimpaan E-luokkaan verrattuna polttoainetta voidaan säästää noin 7,5 prosenttia. Tietenkin myös ajoneuvokohtaisilla tekijöillä on merkitystä, mutta autosta riippuen säästöä voisi syntyä noin 0,5 litraa 100 kilometrillä.

Tietenkin myös värisuuntautuminen vihreästä A:sta punaiseen E:hen on mahdollista.

Jarrutuskyky märällä

Vastaavasti kuin vierintävastuksen luokat A-E, myös renkaiden märkäjarrutusominaisuudet luokitellaan luokkiin A-E.

Myös tässä tapauksessa asteikko on yhdenmukaistettu, ja luokka D on nyt käytössä. Aikaisemman A-C- ja E-F-luokituksen sijasta asteikko vaihtelee nyt A-E:n välillä. Periaatteessa kaikki EU:ssa myytävät renkaat täyttävät märkäjarrutustehoa koskevat vähimmäisvaatimukset, mutta niitä voidaan parantaa huomattavasti. Laatuluokan A renkailla on lyhyin jarrutusmatka märällä, luokan E renkailla pisin.

Se, kuinka paljon tämä eroaa käytännössä, riippuu märkyyden asteesta, ajoneuvosta ja nopeudesta. Tämä näkökohta on tietenkin ratkaiseva turvallisuutesi kannalta.

Uudet meluluokat

Myös meluluokkien näyttö on muuttunut ensisilmäyksellä. Kolmen ääniaallon sijasta tässä lukee nyt meluluokka A-C. Ääniaaltojen määrä ei ole enää ratkaiseva, vaan se auttaa vain havainnollistamaan melutasoa.

Sen sijaan lukee absoluuttinen äänenvoimakkuus dB:nä ja sen alapuolella oleva meluluokka.

Muita piktogrammeja

Meluluokan lisäksi on olemassa uudet piktogrammit lumelle (3PMSF) ja jäälogo C1-renkaille.

Rengas lumella
© GettyImages / Milan Krasula

QR-koodi

Rengasmerkinnän oikeassa yläkulmassa on myös QR-koodi, jonka voit skannata älypuhelimellasi, jolloin pääset suoraan rengastyypin tunnistukseen ja linkkiin EU:n tuotetietokantaan.

Rengasmerkintä: eri parametrien vuorovaikutus

Jos etsit parhaita renkaita, huomaat nopeasti, että on vaikea löytää renkaita, jotka toimivat optimaalisesti kaikissa luokissa. Tämä johtuu eri ominaisuuksien vuorovaikutuksesta.

Renkailla, joiden vierintävastus on alhaisempi, on siten huonompi jarrutusteho märällä, ja paremmat jarrutusominaisuudet märällä vaikuttavat haitallisesti ulkoiseen vierintämeluun.

EU:n rengasmerkintäasetus velvoittaa myös nimenomaisesti rengasvalmistajia optimoimaan kaikki parametrit.

Mitä sinun tulisi ottaa huomioon kuluttajana

EU:n uuden rengasmerkintöjä koskevan asetuksen mukanaan tuoman yksinkertaistamisen pitäisi olla sinulle ensisijainen tavoite, mutta ajoneuvon kuljettajana olet tietenkin edelleen vastuussa omasta ajamisestasi. Merkintäarvot on saatu laboratorio-olosuhteissa, voit myös itse vähentää polttoaineenkulutusta taloudellisella ajotavalla, ja turvallisuutesi tieliikenteessä riippuu luonnollisesti myös ajotavastasi.

Renkaidesi suorituskyvyn ylläpitämisen olennainen kriteeri on esimerkiksi rengaspaineen ylläpitäminen ja säännöllinen tarkistaminen. Vain näin voit varmistaa polttoainetehokkuuden ja märkäpidon. Sinun on myös hyvä tietää, että nykyinen EU:n rengasmerkintä on olemassa myös tässä muodossa talvirenkaille.

Uusi rengasmerkki ei aseta sinulle loppuasiakkaana uusia velvoitteita. Se, mikä on parantunut, on sinun mahdollisuutesi saada tietoa uusista renkaista. Rengasmerkintä on ollut pakollinen vuodesta 2012 lähtien, mutta 1. toukokuuta alkaen sitä yksinkertaistetaan ja se on saatavilla myös digitaalisesti. Uusi rengasmerkintä on muotoiltu yhtä selkeästi ja ytimekkäästi kuin hehkulamppujen energiatehokkuus.

Uusi merkintä on suunniteltu varmistamaan, että mainonnassa kerrotaan selkeästi renkaiden suorituskyky keskeisten parametrien osalta. Näin asiakkaat voivat tulevaisuudessa tehdä parempia päätöksiä ja nähdä jälleenmyyjällä, mitä he voivat odottaa renkaalta.