Yhdysvaltalainen Tesla-yhtiö on perustamisestaan vuonna 2003 lähtien kiehtonut yhä laajempaa yleisöä. Innovatiiviset ajoneuvokonseptit, uudet ajattelutavat ja näyttävä pörssimenestys ovat vain joitakin virstanpylväitä yrityksen matkalla, joka on jatkuvasti mediassa sen toimitusjohtajan Elon Muskin ansiosta.
Miten Teslasta tuli niin innovatiivinen yritys?
Tesla ei ole aina menestynyt yhtä hyvin kuin tällä hetkellä. Päinvastoin: yhtiö on ollut useita kertoja konkurssin edessä. Esimerkiksi vuonna 2008 yritystä uhkasi konkurssi ensimmäistä kertaa. Vain muutama vuosi pörssiin menon jälkeen vuonna 2010 Kalifornian Palo Altossa sijaitsevan yrityksen tulevaisuus oli jälleen kerran vaakalaudalla. Kukaan muu kuin Piilaakson naapuri Google aikoi ostaa yhtiön 6 miljardilla dollarilla. Mutta kuten hyvin tiedetään, tästäkään ei tullut mitään. Sen sijaan Tesla kasvaa tasaisesti ja työskentelee jatkuvasti myyntilukujen kasvattamiseksi ja tuotteidensa laadun parantamiseksi. Ennen kaikkea tämä on nostanut pörssiarvoa. Tesla-pomo Elon Musk onnistuu aina aiheuttamaan kohua lyhyillä twiiteillään Twitter-uutisalustalla. Yhtiön arvo ylittää nyt useimpien muiden autonvalmistajien arvon moninkertaisesti.
Onko Teslalla parhaat sähköautot?
Tähän kysymykseen on vaikea vastata. Joka tapauksessa he tunnustivat jo varhain, että klassisen polttomoottorin tulevaisuus on yhä epävarmempi. Sen vuoksi litiumioniantureiden kehitys on edennyt hyvin pitkälle. Ensimmäinen Tesla Roadster, täyssähköinen urheiluauto, esiteltiin jo vuonna 2008. 340 kilometrin toimintasäde ja kiihtyvyys 0-100 vajaassa neljässä sekunnissa olivat jo tuolloin erittäin vaikuttavia tunnuslukuja. Puhtaasti sähköllä toimivien autojen (BEV) käsite on kaikkea muuta kuin uusi. Ensimmäisiä yrityksiä tehtiin jo 1900-luvun alussa. Tekniikan väsymätön noudattaminen on varmistanut sen, että amerikkalaisilla on nyt valikoimassaan monia malleja, joissa on kypsää teknologiaa. Tähän on lisätty se, että se on ilmoittanut pyrkivänsä saavuttamaan markkinajohtajuuden ohjelmistoissa omien ideoidensa avulla. Tähän kuuluu myös automatisoidun ajamisen edistäminen.
Mitä malleja Tesla tarjoaa?
Edellä mainitun Tesla Roadsterin – jota voi pitää eräänlaisena sormiharjoituksena – lisäksi tarjolla on tällä hetkellä yhteensä neljä eri mallia. Lisäksi neljä muuta ajoneuvoa on parhaillaan kehitteillä.
Model S
Kaikki alkaa Tesla Model S -luksussedanista. Koodinimeltään ”WhiteStar” sitä kehitettiin täyssähköautona, kunnes se lanseerattiin vuonna 2012. Siitä lähtien se on ollut pysyvästi saatavilla eri kWh-vahvuuksina ja versioina. ”Vanhin” volyymimalli kehittyy jatkuvasti. Tehokkaimmassa versiossaan, Model S Performance -mallissa, se raapii epäilyttävän lähelle nelinumeroista hv:n rajaa ja kiihtyy urheiluauton nopeudella, vaikka sen omapaino on yli kaksi tonnia.
Model X
Tesla Model X on ollut tilattavissa vuodesta 2015 lähtien, ja sedanin, katumaasturin ja pakettiauton risteytysmallina se kattaa useita asiakkaiden tarpeita kerralla. Vaikka käyttöjärjestelmällä on paljon yhteistä Tesla Model S:n kanssa, kori ja tilat ovat luokan vuoksi huomattavasti laajemmat. Kolmas istuinrivi tai 745 litran tavaratila ovat saatavilla tilauksesta. Mallin erikoisuutena ovat ylöspäin aukeavat ovet. Tesla on antanut niille nimen ”Falcon Wings” ja selittää niiden käyttöä muun muassa sillä, että ne helpottavat huomattavasti ahtaista parkkipaikoista poistumista.
Model 3
Tesla Model 3:lla amerikkalaiset tavoittelevat suoraan vielä suurempaa ostajaryhmää. Sähköauton on tarkoitus olla massoille sopiva ja edullinen kaikille yhteiskuntaluokille. Keskihintaluokan malli on 28 senttiä Tesla Model S:ää lyhyempi, ja se on vuodesta 2017 lähtien asemoitu kilpailijaksi vakiintuneille autoille, kuten BMW 3-sarjalle tai Mercedes-Benzin C-sarjalle. Uutuutena on sisätilojen mittareiden ja hallintalaitteiden kohdennettu uudelleensuuntaus ja WTLP:n mukaan jopa 530 kilometrin toimintasäde Long Range Performance -mallissa.
Näiden ajoneuvojen lisäksi Tesla on aikeissa esitellä Tesla Model Y:n (Tesla Model 3:n maasturiversio). Vielä hieman kauempana, mutta jo suurissa tilaisuuksissa esitelty uusi Tesla Roadster, jolla on mielettömät kiihtyvyysluvut ja jopa 1 000 kilometrin toimintasäde, sekä hyötyajoneuvoille optimoitu nivelkuorma-auto nimeltä Tesla Semi. Myös Elon Muskin itsensä pitämä Tesla Cybertruckin esittely aiheutti melkoista kohua. Lava-auto polarisoi täysin itsenäisellä ulkonäöllään, ja sen on määrä mennä tuotantoon vuoden 2021 lopussa.
Yhteistä kaikille malleille on täysin digitalisoitu sisustus. Keskikonsolissa tai kojelaudassa olevien klassisten pyöreiden mittareiden sijaan amerikkalaisissa on suuret kosketusnäytöt ja terävät näytöt, joilla kaikki tärkeät toiminnot ja parametrit näytetään ja niitä käytetään. Laajat kamera- ja anturijärjestelmät on verkotettu toisiinsa ja ne vaihtavat tietoja Internetin kautta parviälykkyyden parantamiseksi. Päivitykset asennetaan ”ilman kautta”. Useimmissa tapauksissa ei enää edes tarvitse käydä korjaamolla. Yhdysvalloissa Teslat voivat jo ajaa itsenäisesti monilla tieosuuksilla.
Miten ja missä voit ladata Teslan?
Ajoneuvojen kehittämisen rinnalla Tesla on laajentanut myös latausasemiensa verkostoa (”Superchargers”). Toisinaan asiakkaat ovat voineet tankata autonsa täällä täysin ilmaiseksi. Periaatteessa ajoneuvoihin voidaan kuitenkin tietenkin syöttää uutta energiaa käytännössä millä tahansa latausasemalla. Voidaan käyttää joko kolmivaiheista vaihtovirtaa tai tasavirtaa. Tarvitaan vain latausaseman tyypin 2 portti. Latausajat vaihtelevat ja riippuvat mallista ja halutusta energiamäärästä. Periaatteessa litiumioniakku voidaan kuitenkin ladata noin 80 prosentin kapasiteettiin noin 30-60 minuutissa.
Mikä on Teslan hinta?
Model 3:n perushinta on tällä hetkellä 35 000 euroa. Tesla Model S maksaa vähintään 87 000 euroa. Useilla moottoreilla varustetut huipputehokkaat versiot saavat tietenkin uusien autojen hinnat ampaisemaan nopeasti ylöspäin. On huomattava, että sähköautoille on olemassa erilaisia valtion tukiohjelmia. Toki jälleenmyyjät tarjoavat myös leasing- tai rahoitusohjelmia Teslan sähköautoihin.
Kannattaako Tesla tulevaisuutta ajatellen?
Joka tapauksessa autonvalmistaja, joka usein pitää itseään mieluummin teknologiayhtiönä tai liikkuvuuspalvelujen tarjoajana, jatkaa edelleen erittäin aktiivista kehitystyötä, markkinoiden viljelyä ja suhdetoimintaa. Yhtiö myös laajentaa gigatehtaitaan ympäri maailmaa luodakseen entistä enemmän tuotantokapasiteettia.
Tesla on yksinkertaisesti hauskaa monille ihmisille. Koska yritys irrottautuu siitä, mihin olemme tottuneet perinteisessä autoteollisuudessa. Myös muut valmistajat kehittävät BEV-laivastojaan kovaa vauhtia. Mutta vain Tesla on onnistunut nousemaan uuden, kestävän liikkuvuuden ruumiillistumaksi yksilöllisessä henkilöliikenteessä.
Yhtiöllä on avaruus- ja televiestintäyhtiö Space X:n kaltaisia hankkeita, suuri mieltymys uusiin teknologioihin ja tiedotusvälineisiin sekä paljon karismaa, ja sen toimitusjohtaja Elon Musk on polarisoiva hahmo.