Monikäyttöinen ja välttämätön – ajoneuvon jäähdytysneste pitää moottorin moitteettomana ja ehkäisee vaurioita. Se riippuu kuitenkin oikeasta määrästä ja koostumuksesta.
Jäähdytysnesteen tehtävät
Nykyiset ajoneuvot on varustettu kiertovesipumppujäähdytyksellä, jolloin jäähdytysneste kanavoidaan vesipumpun avulla moottorilohkon läpi suljetussa jäähdytyspiirissä ja virtaa sitten niin sanotun jäähdyttimen läpi. Tämä jäähdytyselementti koostuu lamelleista, joiden läpi ilma tai ilmavirta virtaa ja johtaa siten jäähdytykseen.
Aikaisemmin jäähdytysnesteenä käytettiin puhdasta vettä, mutta nykyään vesi, jossa on erilaisia lisäaineita, on sopivaa ja se tarjoaa myös järjestelmän voitelun, tiivistyksen ja pakkassuojan.
Liikaa tai liian vähän jäähdytysnestettä?
Auto menettää normaalisti vähän tai ei lainkaan jäähdytysnestettä. Tästä syystä jäähdytysjärjestelmässä on yleensä odotettavissa vuoto, jos nestettä häviää. Mahdollinen vaurio voi olla vuotava jäähdytin tai letku tai ongelma sylinterikannen tiivisteessä tai vesipumpussa.
Jäähdytysnesteen taso liian korkea
Tämä skenaario on erittäin harvinainen, sillä joko jäähdytysnestettä on täytetty liikaa tai moottoriöljy tai kondenssivesi vuotaa jäähdytysjärjestelmään moottorilohkossa olevan vuodon vuoksi. Tässä tapauksessa on parasta käydä korjaamolla.
Jäähdytysnesteen taso liian alhainen
Paljon yleisempi tapaus viittaa vuotoon. Nopea vilkaisu ajoneuvon alle paljastaa ilmeiset vuodot ja selittää alhaisen tason.
Jäähdytysnesteen lisääminen – ruostetta ja pakkasta vastaan
Jäähdytysnesteen seos on erittäin tärkeä, sillä jäähdytysnesteen riittämättömät suojaominaisuudet voivat aiheuttaa ruostumista ja sen seurauksena vuotoja. On aina varmistettava, että veden ja pakkasnesteen ihanteellinen 50:50-suhde säilyy, eikä vain talvella. Missä tahansa korjaamossa tai huoltoasemalla tehtävä glykolimittaus kertoo, onko jäähdytysnesteessä riittävästi pakkasnestettä.
Laadukkaat jäähdytysjärjestelmän nesteet huippuhintaan löydät Motointegratorin laajasta verkkokaupasta.
Vinkki: Jäähdytysjärjestelmä on paineistettu! Vakavien vammojen ja kuumotusten välttämiseksi täytä jäähdytysnestettä vain, kun moottori on kylmä tai kun se ei ole vielä lämmennyt. Lisäksi kylmä jäähdytysneste kuumassa moottorissa voi aiheuttaa halkeamia ja siten kalliita vaurioita.
Lähteet: