Miten sytytyspuola toimii?
Myös moottoriajoneuvojen sytytysjärjestelmät ovat hyötyneet viime vuosien teknisestä kehityksestä. Kunkin ajoneuvosukupolven ajoneuvomalleista riippuen on olemassa erilaisia menettelyjä sytytyspuolan avulla saadun korkeajännitteen energian siirtämiseksi sytytystulppaan. Esimerkiksi ennen täysin elektronisen sytytyksen käyttöönottoa käytettiin mekaanista sytytysvirran jakajaa. Sytytyspuola ja sytytystulppa kytketään yleensä suoraan toisiinsa ilman välijakotukkia. Sytytyspuolan toimintaperiaate selitetään nyt lyhyesti. Se koostuu ensiökäämistä, jossa on vain muutama kierre, ja toisiokäämistä, jossa on monta kierrosta. Kytkentäjännitteestä syntyvän suurjännitteen määrä riippuu ensiö- ja toisiokäämien kierrosten lukumäärän erosta. Ajoneuvon käynnistämiseen tarvittavan sytytyskipini. Ajoneuvon jännitteestä tuleva virta kulkee ensin ensiökäämin läpi ja muodostaa magneettikentän. Nyt virran kulku tarvitsee vain keskeyttää ja magneettikenttä kytkeytyy itsestään pois päältä, ja sytytyskipinän edellyttämä korkea jännite syntyy jo toisiokäämityksessä.
Mistä tiedän, että sytytyspuola on rikki?
Periaatteessa sytytyspuolat ovat pitkäikäisiä, eikä niiden vaihtaminen tietyn ajokilometrimäärän jälkeen ole tarpeen. Puolan lämpenemisen ja jäähtymisen sekä luonnollisten ikääntymisprosessien seurauksena voi syntyä vaurioita, jotka aiheuttavat oikosulun ja estävät kelaa lähettämästä vaadittua korkeaa, jopa 30 000 V:n jännitettä. Tämä ei välttämättä tarkoita sitä, että kyseiset sylinterit ovat todella rikki; aluksi voi esiintyä myös satunnaisia virhetoimintoja. Jos sytytyskelojen tuottamaa korkeaa jännitettä vähennetään, syttymishäiriöitä esiintyy aluksi vain moottorin tietyillä kuormitusalueilla – nimittäin silloin, kun palamispaine kyseisessä sylinterissä nousee liian korkeaksi. Tavanomaisessa nelisylinterisessä moottorissa on yleensä kaksi sytytyspuolaa, jotka on joko suunniteltu kaksoissytytyskeloiksi tai varmistavat polttoaineen syttymisen kaikissa palotiloissa sytytysjakajan avulla. Jos yksi näistä keloista on viallinen, myös kaksi sylinteriä kärsii yleensä lievästä syttymishäiriöstä. Nämä ovat tyypillisiä oireita:
Moottorin käynti on kova, nykiminen
Lisääntynyt polttoaineen kulutus
Virran menetys
Moottorin ohjausvalo syttyy, mahdollisesti myös satunnaisesti.
Jos näitä oireita ilmenee, sytytyspuolassa voi olla vika. Nykyaikaisissa ajoneuvoissa vikamuistissa pitäisi olla vastaava merkintä, joka osoittaa viallisen sytytyspuolan. Tämän jälkeen vian pitäisi ”vaeltaa”, jolloin virhetulosten on tapahduttava kahdessa muussa sylinterissä. Sytytyskeloja vaihdettaessa on noudatettava asianmukaista varovaisuutta, koska korkea jännite voi olla varsin vaarallinen. Siksi on suositeltavaa irrottaa ajoneuvon akku ennen niiden vaihtamista. Tämän komponentin vaihtaminen on yleensä ongelmatonta myös vähemmän kokeneille mekaanikoille.
Miksi puola on vaihdettava?
Ilman sytytyspuolia bensiinimoottorissa ei voi tapahtua palamista. Vika on harvinainen, mutta silloin voi auttaa vain tärkeiden komponenttien vaihtaminen. Bensiinimoottorissa sytytyspuola on välttämätön osa: sytytyspuola tuottaa 12 V:n käyttöjännitteestä korkeajännitteen, jonka avulla sytytyskipinä voidaan synnyttää sytytystulppien avulla. Tämä sytytyskipinä varmistaa, että polttoaine-ilmaseos syttyy hyvin lyhyessä ajassa ja saa aikaan työntövoiman edellyttämän räjähdyksen. Viallinen sytytyspuola estää tämän seossytytyksen tapahtumisen ja aiheuttaa joskus selittämättömiä toimintahäiriöitä.
Voiko viallisen sytytyspuolan korjata itse?
Sytytyspuolaa ei ole mahdollista korjata, koska tavallisesti käytetyt kuparijohdot ovat koteloituja, joten kelaa ei todennäköisesti voida avata eikä korjata. Lisäksi uuden puolan kustannukset ovat suhteellisen alhaiset, joten komponentin korjaaminen tuskin on taloudellisesti kannattavaa. Meiltä löydät korkealaatuiset ja OEM-laatuiset sytytyspuolat lähes kaikkiin ajoneuvotyyppeihin. Nopean toimituksen ansiosta voit nopeasti korjata ajoneuvosi itse tai teettää korjauksen.