Sytytysjohdot: Tähän sinun on kiinnitettävä huomiota

0
186
sytytysjohdot
© Shutterstock / GooGag

Sytytysjohto: määritelmä ja yleisiä tietoja

Sytytystulpan kaapeli muodostaa sähköisen yhteyden sytytyspuolan tai sytytysjakajan ja sytytystulpan välille. Sytytysjohdon tehtävänä on siirtää sytytyspuolan tuottama jännite sytytystulppaan ilman häviöitä.

Sytytysjohto: rakenne ja toiminta

Sytytyspuolan tuottama korkea sytytysjännite siirtyy sytytystulppaan ja synnyttää sytytyskipinän. Turvallinen liitäntä on tärkeää energiansiirrossa. Ajoneuvon rakenteesta riippuen tämä voidaan toteuttaa eri tavoin. On olemassa mekaanisia sytytyksen jakajia ja jakotukkia, täysin elektronisia sytytysmoduuleja sekä puolisuorasytytysjärjestelmiä tai kaksoiskipinäsytytyspuolia.

Sytytyspuolasta lähtevä korkea jännite voi ylittää 30 000 volttia. Sytytysjohdot on siksi suunniteltava erityisen häiriönkestäviksi. Jos sytytysjännite läpäisee vaipan, se johtaa syttymishäiriöihin.

Siirron olisi oltava mahdollisimman vähähäviöinen. Vastuksia käytetään kuitenkin sytytysjohtojärjestelmissä. Syynä on se, että kaikki sähkölaitteet tuottavat erivahvuisia sähkömagneettisia kenttiä, jotka voivat joskus aiheuttaa häiriöitä. Tämä koskee esimerkiksi autoradioita tai moottorinohjausyksiköitä. Siksi sytytysjärjestelmässä käytetään vastuksia häiriöiden poistamiseen. On yleinen harhaluulo, että vastukset rajoittavat sytytysenergiaa ja moottorin tehoa. Huomaa kuitenkin, että käytetyt vastukset on valittu siten, että tämä ei-toivottu vaikutus on vähäinen. Sytytysjohtojärjestelmillä ja niiden vastuksilla varmistetaan hyvä lähihäiriöiden vaimentaminen ja sytytystehon säilyminen ennallaan.

Kuormitukset

© motointegrator.fi / Sytytysjohtosarja BOSCH 0 986 357 118
© motointegrator.fi / Sytytysjohtosarja BOSCH 0 986 357 118

Sytytysjohtojen sijainti ja toiminta aiheuttavat komponenttiin suuria kuormituksia. Vaikka sytytyskaapeleiden monimutkainen sisäinen toiminta ei näy ensi silmäyksellä, ne kohtaavat vaativia haasteita. Korkeat sytytysjännitteet kohtaavat korkeat, jopa 200 celsiusasteen ympäristölämpötilat (jotka johtuvat yhä tehokkaammista moottoreista ja niihin liittyvistä katalysaattoreista).

Monet vanhemmat sytytyskaapelit eivät enää kykenisi näin korkeaan suorituskykyyn. Uudemmat ajoneuvot vaativat erityisen lämpötilankestäviä silikonista (luokka F) valmistettuja sytytysjohtoja, jotka kestävät jopa 220 celsiusasteen lämpötiloja ja ovat läpimurtokestäviä 40 000 voltin jännitteeseen asti. Tällaiset sytytysjohdot estävät energian häviämisen ja takaavat parhaan mahdollisen turvallisuuden bensiinin, veden tai hapon kaltaisia nesteitä vastaan. Ne täyttävät myös häiriönpoiston haasteet ja varmistavat sähkömagneettisen yhteensopivuuden.

Sytytysjohdot: Mahdolliset viat

Ajoneuvon sytytysjohdon vanhetessa messinkiset tai ruostumattomasta teräksestä valmistetut koskettimet hapettuvat. Tämän seurauksena sytytyskaapelin vastus kasvaa. Tämä puolestaan lisää sytytyspuolan vikaantumisriskiä.

Viallisen sytytyskaapelijärjestelmän moniin merkkeihin kuuluu kulumisen merkkejä, kuten sytytysvirheitä, radiohäiriöitä tai epävakaata tyhjäkäyntiä. Myös lisääntynyt polttoaineenkulutus voi lisäksi viitata sytytysjohdon vikaan. Samoin jos pakokaasutesti epäonnistuu ja osoittaa liiallisia hiilidioksidipitoisuuksia, voit olettaa syyksi sytytystehon vian. Lopuksi vikakoodit, jotka viittaavat syttymishäiriöihin, voivat myös antaa tietoa.

Sytytysjohtojärjestelmän vika voidaan aluksi diagnosoida sytytyskaapelin ulkonäön perusteella. Sen vuoksi sinun on ensin suoritettava mahdollisen vaurion silmämääräinen tarkastus. Esimerkiksi muovivaipan muodonmuutokset voivat viitata sytytyskaapelin virheelliseen asennukseen. On kuitenkin myös mahdollista, että sytytysjohtojen vauriot eivät ole silmämääräisesti havaittavissa. Jos sytytyskaapelit näyttävät ehjiltä, voit tarkistaa ne yleismittarilla. Tämä laite antaa viitteitä sytytyskaapelin resistanssista ja siten mahdollisuuden verrata sitä sallittuihin resistansseihin.

Sytytyskaapeleiden vaihtaminen

Moottoritilan kuluvina osina sytytysjohdot vaurioituvat yleensä nopeasti peräkkäin. Tietyn ajokilometrimäärän tai ajoneuvon tietyn iän kohdalla on siksi suositeltavaa vaihtaa sytytyskaapelit kokonaan. Huomaa, että sytytysjohdot koostuvat monimutkaisista komponenteista, jotka on sovitettava tarkasti toisiinsa. Yhteensopimattomien komponenttien jälkiasennus voi johtaa suuriin toimintahäiriöihin. On myös tärkeää huolehtia siitä, että kaapeleita asennettaessa ne eivät taitu ja että ne eivät joudu kosketuksiin kuumikomponenttien kanssa.