Miten sytytysjärjestelmä toimii talvella?
Monet ihmiset tuntevat auton käynnistysongelmat erityisesti talvella. Osa sytytysjärjestelmän ongelmista voidaan korjata nopeasti ja helposti. Kaikkia vikoja ei kuitenkaan ole helppo löytää. Tarkastelemme yhdessä auton sytytysjärjestelmän yksityiskohtia ja näytämme, mitä vikoja ilmenee erityisesti talvella. Auton ongelmat kasautuvat usein talven aikana. Aivan liian usein näkee ihmisiä seisomassa avoimien konepeltien edessä etsien epätoivoisesti syytä moottoriongelmiin. Mutta mistä tämä johtuu? Lähinnä lämpötilojen ja huomattavasti korkeamman ilmankosteuden vuoksi. Monet ongelmat, joita esiintyy myös kesällä, tulevat näiden tekijöiden vuoksi paljon selvemmin esiin. Myös muilla tekijöillä voi kuitenkin olla merkitystä. Esimerkiksi tuhoeläimet, kuten kivinäädät, ovat ongelma erityisesti kylmänä vuodenaikana, jolloin ne viihtyvät lämpimän auton konepellin alla.
Mistä huomaat, että sytytyskaapeli on rikki?
Ajoneuvon sytytysjohdot ovat usein todellinen heikko kohta ja niitä on vaikea tarkistaa. Auton jakaja ja puola on kytketty toisiinsa vastaavalla kaapelilla. Jos ajoneuvo on jo vanhempi, kaapeli voi ajan myötä löystyä jakajasta. Tämä on yksinkertaisin syy siihen, että moottori ei käynnisty. Tällöin sinun tarvitsee vain kytkeä kaapeli paikalleen, ja moottorin pitäisi käynnistyä jälleen ongelmitta. Tilanne on toinen, jos kaapeli on vaurioitunut. Jos kaapeli kipinöi sytytyksen aikana, eristys on selvästi vaurioitunut. Kyseessä voi hyvinkin olla tuhoeläimen puremajälki. Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa myös muu moottoritila puremajälkien varalta. Voit kuitenkin helposti paikata kaapelin eristysteipillä. Jos vika oli vain kaapelissa, moottorin pitäisi nyt käynnistyä taas kunnolla.
Kuinka kauan sytytyspuolan pitäisi kestää?
Sytytyspuolat voivat vioittua nopeasti ja estää moottorin käynnistymisen. Erityisesti vanhemmat sytytyspuolat ovat alttiita yleiselle kulumiselle, joten materiaalin väsyminen jne. voi vaikuttaa niihin. Valitettavasti tätä on mahdollista tehdä itse vain hyvin rajoitetusti, koska puoliin ei useimmissa ajoneuvoissa pääse helposti käsiksi. Vian voi yrittää lukea OBD-järjestelmästä, sillä sytytyspuolissa olevien vikojen varalta vikoja voidaan tallentaa sinne, mutta irrottaminen ja mittaaminen on joka tapauksessa erikoisliikkeen tehtävä. Viallinen sytytyspuola on myös vaihdettava nopeasti, sillä sen ongelmat eivät pienene vaan pikemminkin kasvavat.
Sytytysjärjestelmä – miten sytytystulppa testataan?
Sytytystulppien viat ja ongelmat eivät näy ainoastaan käynnistysongelmina, vaan myös sytytysvirheinä ajon aikana. Joka tapauksessa sytytystulpat on syytä tarkastaa perusteellisesti, jos näitä ongelmia ilmenee. Tätä varten yksittäiset sytytystulpat on aina tarkistettava huolellisesti vaurioiden varalta. Ne likaantuvat usein ja voivat olla hyvin likaisia, varsinkin jos moottori on huonosti viritetty. Usein riittää, että tulpat puhdistetaan, jotta ajoneuvo käynnistyy jälleen puhtaasti ja ongelmitta. Jos joudut vaihtamaan vialliset sytytystulpat, kiinnitä huomiota sytytystulpan tyyppiin. Moottorin tyypistä ja rakenteesta riippuen sytytystulpat voivat olla ominaisuuksiltaan erilaisia.
Mitä hehkutulppa tekee?
Hehkutulppa on osa sytytysjärjestelmää. Sytytystulpat tunnetaan yleisesti, ja ne on huollettava tai jopa vaihdettava säännöllisesti, mutta hehkutulppa on eri asia. Tämä johtuu siitä, että ne on asennettu dieselajoneuvoihin, eikä niitä näy lainkaan suurimman osan vuodesta. Tämä johtuu siitä, että toisin kuin bensiinimoottorit, dieselmoottorit eivät puristussytytysmoottoreina tarvitse sytytystulppia. Talvella ja kylmän ulkolämpötilan vallitessa myös diesel saavuttaa kuitenkin rajansa. Hehkutulppa esilämmittää nyt palotilan, jolloin ilma ja diesel syttyvät helpommin. Lisäksi nykyaikainen hehkutulppa toimii nyt, kunnes moottori on saavuttanut optimaalisen käyttölämpötilan. Jos hehkutulppa on nyt viallinen, moottori käynnistyy vaikeammin ja moottorista kuuluu melua, koska palaminen on epätasaista. Valitettavasti hehkutulpan vaihtaminen ei ole helppo tehtävä. Samoin kuin sytytyspuolien kohdalla, myös tässä on toimittava erityisen huolellisesti ja varovaisesti, sillä hehkutulppa juuttuu helposti kiinni ja voi katketa, kun sitä yritetään vaihtaa. Tällaisessa tapauksessa tarvitaan erityisiä korjaussarjoja hehkutulpan irrottamiseksi ja uuden kierteen leikkaamiseksi. Jos haluat luopua erikoiskorjaamon palveluista, suosittelemme joka tapauksessa olemaan hyvin varovainen työskennellessäsi ja käyttämään melko runsaasti tunkeutuvaa öljyä, jotta kierteet irtoavat optimaalisesti.
Muut sytytysjärjestelmän ongelmat
Vaikka viallinen sytytyspuola on luultavasti tunnetuin vika, joka ilmenee usein talvella, on monia muitakin mahdollisuuksia, miksi autosi ei tahdo käynnistyä. Esimerkiksi akku voi vioittua tai se ei enää anna riittävästi virtaa tarvittavan sytytyskipinän tuottamiseen. Erityisesti vanhemmat akut antavat usein periksi talvella. Toinen vian aiheuttaja voi olla maadoitus. Vaihtovirtalaturi ja akku on liitetty koriin kaapelilla ja maadoitettu siellä. Tämä kaapeli voi ajan mittaan syöpyä. Vaurioiden lisääntyessä auto käynnistyy yhä huonommin, kunnes sitä ei jonain päivänä voi enää käynnistää lainkaan. Jos näin käy, voit yksinkertaisesti hioa kaapelin irti ja päällystää sen naparasvalla. Sen jälkeen vaijeri voidaan yksinkertaisesti ruuvata takaisin kiinni. Ongelma kuuluu nyt menneisyyteen. Toinen mahdollinen virhelähde on starttimoottori.
Tämä vika ilmoittaa kuitenkin yleensä aikaisin, eikä sen pitäisi yllättää sinua. Toisin kuin sytytyspuolan ja virranjakajan kannen kohdalla, starttimoottorin suora vaihto on usein ainoa ratkaisu. Korjaus on vaihtoehto vain harvoissa tapauksissa. Moottorin sytytysenergian on jakauduttava. Tässä niin sanotulla virranjakajalla on tärkeä rooli. Jos tässä ilmenee ongelmia tai vikoja, autoa ei voi käynnistää kunnolla tai ei lainkaan. Virranjakajan kansi voidaan kuitenkin helposti irrottaa ja tarkastaa useimmissa ajoneuvoissa. Tarkista nyt koskettimet ja jakosormet. Keskimmäisen koskettimen pitäisi liikkua helposti, jos se on jousikuormitettu. Kaikkien koskettimien ei pitäisi olla syöpyneitä eikä palaneita. Jakotukin korkin alla oleva kosteus voi myös nopeasti muodostua ongelmaksi. Kun koskettimet on kuivattu ja puhdistettu, on hyvin mahdollista, että moottori käynnistyy jälleen ongelmitta.