Sylinterinkansi ei ainoastaan sulje sylinteriä, vaan siinä on myös nokka-akseli ja venttiilit. Vauriot ovat harvinaisia, mutta korjaaminen on monimutkaista. Polttomoottori voi kehittää tehonsa vain, jos polttoaine ja happi virtaavat sylintereihin tarkasti määriteltynä ajankohtana. Nelitahtimoottorissa tästä vastaavat venttiilit, jotka sijaitsevat sylinterin kannessa. Sen lisäksi, että sylinterin kanteen on sijoitettava venttiilit, sylinterikannen on myös varmistettava, ettei siinä ole vuotoja. Vauriot ovat kalliita, eikä korjaaminen tunnu aina taloudelliselta.
Sylinterinkanteen mahtuu nokka-akseli ja venttiilit
Periaatteessa sylinterinkansi on yksinkertaisesti muotoiltu valukappale, jossa on jo mainittujen venttiilien lisäksi myös nokka-akseli. Nokka-akseli ohjaa venttiileitä, jotta polttoaine ja ilma pääsevät sylinteriin oikeaan aikaan ja pakokaasut poistuvat vastaavasti. Kaksitahtimoottorissa tämä ohjaus tapahtuu yleensä männän kautta, minkä vuoksi venttiilejä ei tarvita. Tästä syystä sylinterinkansi on rakenteeltaan paljon yksinkertaisempi. Sylinterin ja sylinterikannen välinen siirtymä on hermopiste, koska sen ehdoton tiiviys on taattava. Sylinteriä ympäröi jäähdytysvesi, joka imetään sisään ja poltetaan pois vuototapauksissa. Samoin jäähdytysvesi tulee voitelupiiriin ja öljy puolestaan jäähdytyspiiriin. Erityisesti ensin mainittu on ongelmallista, koska suuri vesipitoisuus heikentää öljyn voitelukykyä.
Ei täysin tiukka: sylinterikannen tiivisteen vaurioituminen
Tällaisilla vuodoilla voi olla useita syitä. Yhtäältä sylinterinkannen tiiviste, joka on yleensä valmistettu kuumuutta kestävästä metallista, on saattanut vaurioitua – kaikki tiivisteet eivät kestä paineolosuhteita pitkään. On kuitenkin myös mahdollista, että sylinterinkansi on vääntynyt suurten kuormitusten vuoksi. Jos se ei ole enää tasainen sylinteriä vasten, sylinterikannen tiiviste ei pysty tiivistämään rakoa. Toinen syy vääntyneeseen kanteen voi olla kiinnityspulttien väärä, epätasainen kiristys. Näennäisestä vakaudestaan huolimatta monet sylinterinkannet ovat hyvin herkkiä tälle epätasaiselle kuormitukselle. Joissakin malleissa materiaaliin ilmestyy hiushalkeamia valmistusvirheiden vuoksi. Tämä johtaa myös vuotoihin, joten sylinterinkansi on joka tapauksessa vaihdettava.
Viallinen sylinterinkansi: Käy ehdottomasti erikoiskorjaamossa
Molemmat viat näkyvät muun muassa öljyn laimenemisena, mikä johtaa usein vuotoihin moottorilohkon eri osissa. Huomaat myös voimakkaan, näkyvän pakokaasujen muodostumisen, joka johtuu veden palamisesta. Muita syitä sylinterikannen vikoihin löytyy venttiileistä. Jos venttiili katkeaa lämpöjännityksen ja valmistusvirheiden vuoksi, sylinterinkansi yleensä kärsii. Purkaminen on silloin joka tapauksessa tarpeen, koska sylinteri on lähes varmasti vaurioitunut. Ajoneuvoissa, joissa on jakohihna, hihnan repeämä voi johtaa siihen, että mäntä puristaa venttiilit. Sylinterinkansi on tällöin myös purettava. Periaatteessa sama tulos on odotettavissa, josjakoketju katkeaa; tämä on kuitenkin erittäin harvinaista.
Korjaaminen ei aina ole järkevää
Sylinterinkannen purkaminen ja sen jälkeinen korjaus on varattu siihen erikoistuneille korjaamoille. Erityisesti peruskorjaus voidaan suorittaa vain moottorin kunnostuksessa. Tiivistyspinta on hiottava tasaiseksi, venttiilien istukat jyrsittävä ja venttiilinohjaimet uusittava. Se, kannattaako tällainen korjaus, riippuu ajoneuvon jäännösarvosta, moottorin ajokilometreistä ja korvaavan yksikön kustannuksista.