Saako moottoriöljyä sekoittaa? Mikä on korkea viskositeetti?
Pidä asiat hallinnassa: näin vältät virheet moottoriöljyä sekoittaessasi! Lue täältä, mitä moottoriöljyjä voit sekoittaa, mikä on viskositeetin merkitys ja mitä öljyjä ei saa koskaan sekoittaa.
Markkinoilla saatavilla olevien moottoriöljyjen kirjo voi hämmentää ajoneuvon omistajia. Monet eivät edes tiedä, mikä moottoriöljy sopii heidän autoonsa tai mitä öljyä autossa on tällä hetkellä. Kun öljytaso laskee ja sitä on täydennettävä, herää kysymys, onko täydennettävä täsmälleen samaa öljyä vai voidaanko öljyä sekoittaa. Sinulla voi myös olla ylijäämäöljyä, jonka haluaisit käyttää.
Alhainen öljytaso – onko se ollenkaan ongelma?
Moottoriöljy on välttämätön moottoriajoneuvon moitteettoman toiminnan kannalta, ja sillä on useita tehtäviä: Voiteluaineena öljy vähentää kulumista ja suojaa korroosiolta (metallin hapettuminen; ”ruostuminen”). Lisäksi se jäähdyttää moottoria erityisesti alueilla, joihin jäähdytysneste ei pääse, kuten männissä. Moottoriöljyllä on myös tiivistystehtävä, ja se vähentää voimansiirtohäviöitä liukuvien osien, kuten laakereiden, mäntien, nokka-akseleiden ja kampiakseleiden välillä. Öljy on vaihdettava säännöllisesti, sillä moottoriöljy toimii myös puhdistustarkoituksessa. Polttojäännökset (hiilijäämät) neutraloidaan.
Saako moottoriöljyä sekoittaa?
Moottoriöljyjä voi sekoittaa keskenään, kunhan noudattaa muutamia sääntöjä. Jos moottoriöljy on hyväksytty ajoneuvolle, sitä voi sekoittaa kaikkiin muihin hyväksyttyihin öljyihin. Kun moottoriöljy on hyväksytty tietylle ajoneuvolle, valmistajat takaavat, että sitä voidaan sekoittaa muiden hyväksyttyjen öljyjen kanssa. Viskositeetti ja suorituskyky eivät ole tässä tapauksessa tärkeitä. Voit myös sekoittaa synteettistä öljyä mineraaliöljyyn.
Mitä moottoriöljyjä EI saa sekoittaa?
Dieselmoottoreiden öljyä ei saa missään tapauksessa sekoittaa bensiinimoottoreiden öljyyn! Älä myöskään koskaan käytä 2-tahtimoottoriöljyjä (esimerkiksi skoottereissa ja ruohonleikkureissa) 4-tahtimoottoreissa! 2-tahtimoottoriöljyn suorituskyky on heikompi ja se voi aiheuttaa moottorivaurioita. Toisaalta 2-tahtimoottoreissa voidaan kuitenkin käyttää korkealaatuisempaa 4-tahtimoottoriöljyä.
Hiukkassuodattimilla varustetut dieselajoneuvot vaativat moottoriöljyä, joka palaa mahdollisimman tuhkattomana. Tähän käytetään mittaustuloksena sulfaattituhkaa. Näissä erikoisöljyissä on vähemmän rikki- ja fosforiyhdisteitä, ja niitä kutsutaan low-SAPS- tai low-ash-moottoriöljyiksi.
Varmista myös, että käytettyä moottoriöljyä on säilytetty asianmukaisesti eikä liian pitkään. Moottoriöljyjä voidaan säilyttää noin kolmesta viiteen vuotta alkuperäisessä, asianmukaisesti suljetussa pakkauksessa. Avatut säiliöt on käytettävä kuuden kuukauden kuluessa.
Mistä tunnistaa ajoneuvoon sopiva moottoriöljy?
Moottoriöljyt on merkitty SAE-viskositeettiluokan, API-luokituksen ja ACEA-määrittelyn mukaan, ja ne on valittava valmistajan määrittelemien kriteerien mukaisesti. Jos et tiedä, mikä öljy on oikea ajoneuvollesi, ”öljyoppaat” voivat auttaa. Jos et ole varma, kysy valtuutetulta korjaamolta.
Joillakin ajoneuvovalmistajilla, erityisesti saksalaisilla yrityksillä, on myös omat OEM-moottoriöljyn määrittelyt, joita sinun tulisi noudattaa.
SAE-viskositeettiluokka
Viskositeetti kuvaa moottoriöljyn sitkeyttä tai juoksevuutta. Mitä korkeampi viskositeetti, sitä juoksevampi öljy on. Viskositeetti jaetaan standardoituihin SAE-luokkiin. SAE on lyhenne nimestä Society of Automotive Engineers, joka määrittelee luokkaluokituksen tiettyjen vertailulämpötiloja ja viskositeettia koskevien testimenettelyjen mukaisesti. Moottoriöljyn viskositeetti muuttuu ympäristön lämpötilan ja kuormituksen mukaan. Kylmissä olosuhteissa öljy on viskoosimpaa, eikä se välttämättä pysty voitelemaan riittävästi kaikkia alueita. SAE-viskositeettiluokan numero ennen ”W”-kirjainta ilmaisee viskositeetin kylmissä lämpötiloissa. Mitä pienempi tämä luku on, sitä paremmat ovat öljyn virtausominaisuudet kylmissä lämpötiloissa. W-kirjaimen jälkeinen luku ilmoittaa viskositeetin kuumennettaessa (100 °C:ssa). Mitä pienempi tämä luku on, sitä ohuempi öljy on korkeissa lämpötiloissa tai suurilla kuormituksilla.
Aiemmin moottoriöljyillä oli usein vain yksi numero. Ne olivat yksilaatuisia öljyjä, jotka edellyttivät kausittaista öljynvaihtoa keväisin ja syksyisin. Nykyään useimmat moottoriöljyt ovat moniasteisia öljyjä, joita voidaan käyttää ympäri vuoden, koska niiden viskositeetti vaihtelee laajemmin.
Mitä suorituskykyluokitukset ja moottoriöljyn tekniset tiedot kuvaavat?
API-luokitukset määrittelevät amerikkalaiset vaatimukset ja laatukriteerit. API tarkoittaa American Petroleum Institutea. API-luokitukset koostuvat moottorin tyyppiä kuvaavasta kirjaimesta ja suoritustason tunnisteesta. Koodikirjain ”S” tarkoittaa ”Service Station” (huoltoasema) ja tarkoittaa bensiinimoottoreille tarkoitettuja öljyjä, kun taas ”C” (”Commercial”) tarkoittaa hyötyajoneuvojen dieselmoottoreille tarkoitettuja öljyjä. Henkilöautojen dieselmoottoreita ei tällä hetkellä luokitella API:n avulla. Toinen koodikirjain kuvaa suorituskyvyn eroja. Bensiinimoottoreiden luokitus vaihtelee SA-luokituksesta (seostamattomat mineraaliöljyt) SN-luokitukseen, joka on korkein suorituskykytaso. CK-4 on hyötyajoneuvojen dieselmoottoreiden korkein suoritustaso.
ACEA:n (Association des Constructeurs Europ. de l’Automobile) vaatimukset on jaettu luokkiin A, B, C ja E. A-luokan moottoriöljyt soveltuvat henkilöautojen bensiinimoottoreihin (bensiinimoottorit), B-luokka pakettiautojen ja henkilöautojen dieselmoottoreihin, C-luokka henkilöautojen diesel- ja bensiinimoottoreihin, joissa on uudet pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmät, ja E-luokka kuorma-autojen dieselmoottoreihin. Henkilöautojen ACEA-moottoriöljyn eritelmä annetaan aina yhdistettynä bensiini- ja dieselmoottoreille. Lisäksi luokan kirjaimen perässä oleva numero kuvaa esitystä. Näin ollen moottoriöljyn spesifikaatio ACEA A3/B3 olisi parempi kuin A1/B1.
Lisäksi jotkin valmistajat antavat omat moottoriöljyeritelmänsä, esimerkiksi autonvalmistajat BMW, Fiat, Ford, Mercedes Benz, GM, Peugeot, Porsche, Renault ja VW.
Voiko eri valmistajien öljyjä sekoittaa keskenään?
Yhteensopivuus on taattu valmistajasta riippumatta, kunhan moottoriöljyn spesifikaatio on sama ja valmistajat ovat hyväksyneet öljyt ajoneuvollesi. Vaikka kukin valmistaja käyttää omaa seosta, joka eroaa muiden valmistajien seoksista, öljyjen komponentit eivät voi reagoida keskenään muodostaen haitallisia aineita.
Mitkä ovat yksi- ja moniasteiset moottoriöljyt?
Yksilaatuisia moottoriöljyjä voidaan käyttää vain kuuden kuukauden ajan niiden alhaisen viskositeettijakauman vuoksi, ja siksi ne luokitellaan SAE-standardin mukaan vain yhteen viskositeettiluokkaan (esimerkiksi 5W). Yksilaatuiset öljyt, joilla on hyvät voiteluominaisuudet talvella, ovat vaarassa, että voitelukalvo halkeilee kesällä. Toisaalta lämpimän puolen vuoden ajan käytettävät yksilaatuiset öljyt ovat kylmissä lämpötiloissa liian viskoosisia, jotta ne yltäisivät kaikkiin alueisiin ja voitelisivat ne. Yksilaatuisia öljyjä ei enää juurikaan käytetä.
Moniasteisissa moottoriöljyissä on vähintään kaksi SAE-luokkaa (esimerkiksi 5W30, 5W40, 10W40), ja niitä voidaan käyttää ympäri vuoden. Näin ollen keväisin ja syksyisin tehtäviä kausittaisia öljynvaihtoja ei tarvita, mikä vähentää huoltokustannuksia.
Miten täysin synteettiset, mineraali- ja puolisynteettiset moottoriöljyt eroavat toisistaan?
Kaikki moottoriöljyt valmistetaan maaöljystä. Mineraalimoottoriöljy on helpoin valmistaa. Siksi tällaiset moottoriöljyt ovat halvimpia. Ilman viskositeetti-indeksin parannusainetta näitä mineraaliöljyjä voidaan kuitenkin käyttää vain kuuden kuukauden välein.
Täyssynteettiset öljyt koostuvat suorista, samanpituisista molekyyleistä, jotka reagoivat hyvin lisäaineisiin, kuten viskositeetti-indeksin parantajiin, koska ne ovat tasalaatuisia. Niiden valmistukseen käytetään esimerkiksi poly-alfa-olefiinisynteesiprosessia tai hydrokracking-synteesiprosessia. Täyssynteettiset öljyt ovat huomattavasti kestävämpiä kuin mineraaliöljyt ja vähentävät öljynvaihtojen tiheyttä. Ne mahdollistavat paremman kylmäkäynnistyksen alhaisissa lämpötiloissa ja vähentävät kulumista. Korkeammissa kuormituksissa ja lämpötiloissa voitelukalvo ei repeä. Täyssynteettiset moottoriöljyt ovat kuitenkin huomattavasti kalliimpia kuin mineraaliöljyt.
Kompromissina ovat puolisynteettiset öljyt: ne ovat halvempia kuin täyssynteettiset öljyt, ja niillä on edelleen joitakin niiden myönteisiä ominaisuuksia, kuten ympärivuotinen käytettävyys.
Kärsiikö laatu, kun öljyä sekoitetaan?
Jos molemmat moottoriöljyt on hyväksytty ajoneuvollesi, laatu säilyy. Huomaa, että vaikka käyttäisit laadukkaampia öljyjä, vaihtoväliä ei saa pidentää! Vaikka öljyn laatu saattaa olla suunniteltu pidempiä vaihtovälejä varten, öljynsuodatinta, metallurgiaa ja ajoneuvosi moottorin osien suunnittelua ei ole säädetty tätä varten!