Tuulilasinpyyhkimet: aina turvassa tiellä
Jotta olisit turvassa tiellä sateella ja lumella, pyyhkijämoottorin ohjaama tuulilasinpyyhin takaa selkeän näkyvyyden tielle ja liikenteeseen. Tuulilasinpyyhin on laite, jota käytetään veden, lumen ja lian puhdistamiseen henkilöautojen, kuorma-autojen, vetureiden, mutta myös laivojen ja lentokoneiden tuulilasista. Jokainen tuulilasinpyyhin koostuu metallisesta pyyhkimen varresta, kumiprofiililla varustetusta pyyhkimen sormesta ja pyyhkimen moottorista. Pyyhkijän sulka työntää kumiprofiilin avulla märkää, lunta tai likaa pois tuulilasilta, jotta kuljettajalla, lentäjällä tai kapteenilla on aina selkeä näkyvyys. Jos lika tarttuu ajoneuvon tuulilasiin, se voidaan kostuttaa tuulilasinpesulaitteen vedellä, jolloin pyyhin voi lopulta työntää sen pois.
Jatketaanko ajamista, vaikka tuulilasinpyyhin on viallinen?
Ilman tuulilasinpyyhkimiä näkyvyys on erittäin huono, joten sinun on pysähdyttävä kiireesti, jos moottori lakkaa toimimasta. Suositeltava kotikonsti on leikata omena puoliksi ja hieroa sitä tuulilasiin. Tämä toimii kuitenkin korkeintaan viimeisenä keinona.
Miten pyyhkimen moottori toimii?
Lähes kaikki tuulilasinpyyhkimet toimivat joko yhdellä tai useammalla sähkökäyttöisellä pyyhinmoottorilla. Useimpiin ajoneuvoihin on asennettu pyörivä sähkömoottori. Tämä tuottaa pyyhkijän varren halutun liikkeen vipuvaihteen avulla ja toimii yhteen suuntaan. Jos pyyhkimen moottori vaihtaa suuntaa, sitä kutsutaan kääntömoottoriksi, ja sitä ohjataan erityisellä elektroniikalla, kuten VW Touranissa. Etuna tässä on, että moottorit eivät tarvitse yhdyslenkkiä ja toimivat toisistaan riippumatta. Joissakin hyötyajoneuvoissa käytetään pneumaattisesti toimivia pyyhinjärjestelmiä, joita voidaan ohjata erikseen.
Tuulilasinpyyhkimen rakenne
Metallinen pyyhkimen varsi on kiinnitetty akseliin, jotta se voi liukua tuulilasin yli poistaen kosteuden ja lian. Nivelen ansiosta tuulilasinpyyhin voidaan taittaa ylös, jotta voit puhdistaa tuulilasin alta. Aikaisemmat autojen tuulilasit olivat tasaisia, joten pyyhkijänsivuksi riitti jäykkä metallinen kisko, jossa oli kumiprofiili, mutta nykyään autojen tuulilasit ovat kaarevia. Jotta pyyhkijänsulka pystyisi aina seuraamaan hyvin tätä kaarevuutta, valmistajat ovat jakaneet sen segmentteihin, jotka on liitetty toisiinsa nivelillä. Pyyhkimen huulessa olevat kaksi ohutta metallikiskoa varmistavat, että se painuu tasaisesti ja tukevasti tuulilasiin. On olemassa pyyhkijänsulkia, joissa on tuulilasin alapuolelle asennettu akseli. Nämä on yleensä järjestetty pareittain. On olemassa myös ylhäältä alaspäin roikkuvia tuulilasinpyyhkimiä, ja leveisiin tuulilaseihin on kolme pyyhkimen lapaa. Suurissa ja litteissä tuulilaseissa, kuten linja-autoissa, käytetään myös yksivartisia pyyhkimiä tai kahta erikokoista pyyhkimen lapaa.
Pyyhkimen moottorin on toimittava hyvin
Pyyhkimen moottorin on toimittava yhtä hyvin kuin itse tuulilasinpyyhkimet, jotta sinua ei häikäistä yöllä ja jotta näkyvyys sateella ja lumella on paras mahdollinen. Tuulilasinpyyhkimen pesuveteen lisätty puhdistusaine irrottaa tuulilasissa olevaa likaa, jotta se voidaan työntää helpommin sivuun kumihuulista. Varmista, että pesurin lisäaine on talvella pakkasenkestävää. Jos pyyhkijänsulat ovat vaurioituneet tai vialliset, voit vaihtaa ne helposti itse. Ajoneuvon tietojen avulla löydät helposti autoosi täydellisesti sopivan tyypin. Usein tuulilasinpyyhkimien mukana on taulukot, joihin on merkitty, mihin ajoneuvoon ne sopivat.