Rikkinäinen jousitusjousi: tapaus hinausautolle?

0
397
jousitusjousi
© Shutterstock / Ilya Rudzis

Jousitusjouset muodostavat yksikön iskunvaimentimien kanssa, ja niillä on suuri merkitys auton ajomukavuuden ja turvallisuuden kannalta. Ne tasaavat kuoppia ajon aikana ja varmistavat, että pyörät ovat koko ajan kosketuksissa tien kanssa. Tavallisesti jousitusjousi on rakennettu siten, että se suorittaa tehtävänsä luotettavasti koko ajoneuvon käyttöiän ajan. Raskaat kuormat, korroosio tai materiaalivirheet voivat kuitenkin aiheuttaa jousen katkeamisen. Jos vika ilmenee, se näkyy epämääräisenä käsiteltävänä ja kolisevina ääninä vaurioituneen pyöräkotelon suunnasta. Tässä tapauksessa voit selvittää täältä, voitko pysähtyä heti vai jatkaa korjaamolle. 

Jousitusjousi: lisääntynyt kuormitus voi johtaa jousen murtumiseen

Nykyaikaiset jousitusjouset ovat jousiteräksestä valmistettuja vankkoja osia, joille useiden satojen tuhansien kilometrien ajokilometrien käyttö ei yleensä ole ongelma. Kuluminen kuitenkin lisääntyy, jos ajat autolla huonoilla teillä pitkään. Usein korkeiden reunakivien yli ajaminen vaatii myös veronsa jousitusjousille. Jälkimmäinen on tärkein syy siihen, miksi oikean etuosan jouset rikkoutuvat muita useammin. Tämä johtuu siitä, että kuljettajat käyttävät mielellään reunakiveä erityisesti pysäköidessään ahtaisiin paikkoihin. Jos jousiin syntyy halkeama jatkuvan suuren kuormituksen vuoksi, se voi toimia ruosteporttina. Jossain vaiheessa teräs heikkenee niin paljon, että jousi murtuu ajon aikana. Tähän liittyy usein kuuluva säröääni tai ohjauspyörän tärähdys. Toisinaan rikkoutuminen jää huomaamatta. 

Epämääräinen ajokäyttäytyminen ja epäselvät äänet viittaavat vikaan 

Kuljettajana huomaat rikkoutuneen jousen todennäköisimmin siitä, että ohjaus käyttäytyy heikosti ja kuuluu kolinaa, jolle ei ole muuta selitystä. Jos havaitset jotakin näistä oireista, pysäytä auto ja katso pyöräkoteloihin jousien kunnon tarkistamiseksi. Jos jousi katkeaa, välitöntä vaaraa ei ole. Voit siis säästää itsesi hinausautolta ja jatkaa matkaa auton kanssa. Seuraavan kohteen pitäisi kuitenkin olla työpaja. Tämä johtuu siitä, että jousen pettäminen lisää huomattavasti iskunvaimentimeen kohdistuvaa kuormitusta. Jos haluat säästää kuluneesta iskunvaimentimesta aiheutuvia lisäkustannuksia, viallinen jousi kannattaa vaihtaa nopeasti. 

Tukivarsi, pyöräntuenta, etuakseli DELPHI TC8273
Delphi logo
Tukivarsi, pyöräntuenta, etuakseli DELPHI TC8273 Lue lisää…
Iskunvaimennin MONROE 742290SP
Monroe
Iskunvaimennin MONROE 742290SP Lue lisää…
Iskunvaimentimen asennussarja FEBI BILSTEIN 108942
Febi logo
Iskunvaimentimen asennussarja FEBI BILSTEIN 108942 Lue lisää…

On tärkeää, että korjaamo vaihtaa molemmat jouset (etu- tai takajouset) samalla kertaa. Tämä johtuu siitä, että yksipuolinen muutos voi johtaa uuden ja vanhan jousen erilaiseen jämäkyyteen ja siten epätasaiseen ajokäyttäytymiseen. Lisäksi uusien jousien on vastattava nykyisin käytössä olevia iskunvaimentimia. Jälkimarkkinoilla on yleensä valittavana useita malleja eri hintaluokissa. Jousien vaihtaminen on nopea työ. Erikoistunut korjaamo tarvitsee keskimäärin tunnin vaihtaakseen sekä etu- että takajouset uusiin. 

Miten pitää jousitusjousien kuormitus alhaisena? 

Jousitusjousi
Shutterstock / Zsolt Balog

Voit estää jousitusjousien rikkoutumisen rasittamalla auton jousitusta mahdollisimman vähän. Tämä ei ole aina mahdollista, mutta yritä välttää kuoppia ja epätasaisuuksia mahdollisuuksien mukaan. Vältä myös korkeiden reunakivien yli ajamista pysäköidessäsi. Jos vaihdat autosi renkaat itse keväisin ja syksyisin, kannattaa jouset tarkastaa. Paras tapa tehdä tämä on asettaa auto nostolavalle. Jos havaitset vaurioita tai halkeamia, jouset kannattaa vaihtaa suoraan, mikä ei ole ongelma kokeneille harrastelijamekaanikoille, joilla on jousipuristin. Näin et joudu vaaraan, että rikkoutunut jousi vaikuttaa autosi käsiteltävyyteen tai että siitä aiheutuu lisäkustannuksia.