Raidetanko osana ohjausjärjestelmää

0
126
© Shuterrstock / Eugene Sergeev

Mikä on auton raidetanko?

Olipa kyseessä kuorma-auto, maasturi tai pikkuauto – kaikissa niissä on raidetangot, jotka varmistavat, että ajoneuvosi kulkee tehokkaasti joka päivä. Autossasi on todennäköisesti kaksiosainen raidetanko, joka menee vasemmalle ja oikealle. Se yhdistää auton pyörät ajoneuvon ohjausjärjestelmän ohjaus- ja jousitusosiin. Näihin kuuluvat ohjausvarret, olka-akselit, pyöräntuenta, tukivarret ja muut osat. Tämä mahdollistaa auton liikuttamisen mihin tahansa haluttuun suuntaan. Raidetanko on lähinnä metalliputki, jossa on ulkokierre. Pituus ja halkaisija riippuvat ajoneuvomallista. Kierre välittää ohjauspyörän ohjausliikkeet ohjausvarteen ja sieltä raidetangon päätykappaleen kautta vastaavaan pyörään. Raidetangon pääte on paikka, jossa raidetangon pää sijaitsee.

Turvallisesti läpi syksyn

Mitä raidetanko tekee?

Raidetangot siirtävät ohjauspyörän pyörimisliikkeen etupyöriin ja pitävät ne ajettaessa ajosuunnan mukaisina. Ne yhdistävät ohjausvaihteen olka-akseliin. Niillä on siis erittäin tärkeä tehtävä, jota usein aliarvioidaan. Erityisesti raidetangon päät ovat kuluvia osia, joita ei pidä vaihtaa ainoastaan yleistarkastuksen yhteydessä.

Mitä tapahtuu, jos raidetanko on viallinen?

Raidetanko LEMFÖRDER
© motointegrator.fi / Raidetanko LEMFÖRDER 10730 02

Monet kuljettajat huomaavat renkaat, jotka ovat kuluneet toiselta puolelta, mutta he eivät aina reagoi. Kuluneet raidetangot voivat johtaa paljon kalliimpiin korjauksiin. Jos raidetangon päät ovat kuluneet, pyörä alkaa täristä. Tämä vaikuttaa myös asennettuihin pitkittäis- ja poikittaissuuntaisiin ohjausvarsiin ja mahdollisesti myös vetoakselin niveliin. Tämä voi kiihdyttää ohjausvarsien laakeripulttien taipumista. Joissakin ajoneuvoissa myös kuluneet raidetangon päät voivat esiintyä myöhemmin. Raidetangon pää näyttää sisäisesti ontolta lusikalta. Siihen on puristettu pultilla varustettu kuula. Näiden kahden osan välissä on myös runsaasti rasvaa. Kaiken suojaksi sen päälle vedetään kumiholkki.

Kuinka kauan raidetanko kestää?

Yleisesti ottaen raidetanko on suunniteltu kestämään kyseisen ajoneuvon käyttöiän. Joillekin auton omistajille korjaus ei ole koskaan tarpeen. Mutta kuten mikä tahansa osa, se kuluu normaalisti tiettyjen ajo-olosuhteiden vuoksi. Kuopat, törmäykset reunakiveykseen ja tiheä käyttö kuoppaisilla teillä kuluttaa niitä enemmän. Ne taipuvat usein pienten onnettomuuksien tai törmäysten jälkeen. Yli 150 000 kilometrin ajokilometreistä alkaen myös materiaalin väsymisen todennäköisyys kasvaa. Merkityksensä ja raskaan käytön vuoksi raidetankojen on oltava säännöllisesti mekaanikon tarkastettavissa.

Mistä tunnistat, että raidetanko on viallinen?

Raidetanko autossa
© Shutterstock / Dudarev Mikhail

On olemassa tyypillisiä varoitusmerkkejä viasta. Jos ohjauspyörä vapautetaan lyhyesti ajon aikana, se vetää joko vasemmalle tai oikealle. Tämä voi johtua kuluneista pallonivelistä, taipuneista raidetangoista tai virheellisestä säädöstä. Renkaiden epätasainen kuluminen on varoittava oire. Usein renkaat ovat kuluneet liikaa joko sisä- tai ulkopuolelta. Pyörät pysyvät yleensä suorassa, jos ohjauspyörää ei käännetä. Tämä varmistetaan useilla jousituksen osilla. Viallinen raidetanko ei tue pyöriä kunnolla, jolloin ne notkistuvat. Jos raidetangon päissä on liikaa pelivaraa, ohjauspyörä alkaa täristä ja kolista ajon aikana, jopa alhaisilla nopeuksilla. Tämä on erityisen havaittavissa kaarreajossa. Jos vaurio on niin pitkälle edennyt, että täydellinen vikaantuminen on uhkaava, tärinä välittyy koko ajoneuvoon. Tämä ei välttämättä ole havaittavissa tasaisesti ajettaessa, mutta jarrutettaessa tai kiihdytettäessä. Myös muut viat aiheuttavat renkaiden liiallista kulumista, vääntymistä ajon ja jarrutuksen aikana sekä ohjauspyörän tärinää, joten mekaanikon on tarkastettava tämä tila. Viallinen raidetanko on turvallisuusriski. Pahimmassa tapauksessa menetät ajoneuvon hallinnan.