Pyöränlaakerin vaihto ajoissa – mielenkiintoisia faktoja ja neuvoja

0
290
© Shutterstock / NONGASIMO

Laadukkaat alkuperäislaadun laakerit voivat kestää autossa jopa 200 000 kilometriä normaalissa käytössä, mutta etuakselin laakerit, joihin kohdistuu aina suurin rasitus, tai urheilullisen ajoneuvon pyöränlaakerit voidaan joutua vaihtamaan paljon aikaisemmin. Jotta pyöränlaakeri voidaan vaihtaa ajoissa, se ei kuitenkaan saa olla vielä viallinen. Jos et huomaa tätä ajankohtaa ja odotat liian kauan viallisen pyöränlaakerin vaihtoa, seurauksena voi olla huomattavia vahinkoja. Pyöränlaakerin vaihtokustannukset voivat tällöin olla huomattavasti kalliimmat, ja pahimmassa tapauksessa viallinen pyöränlaakeri voi johtaa pyörien lukkiutumiseen. Voit säästää pyöränlaakerien vaihtokustannuksissa, jos tilaat pyöränlaakerien vaihtoon tarvittavat osat tai pyöränlaakerisarjat netistä. Sillä ei kuitenkaan ole merkitystä, vaihdatko vain takapyörän vai myös etuakselin laakerit. 

Pyöränlaakereilla on tärkeä tehtävä autossa 

Jokaisessa autossa on vähintään neljä pyöränlaakeria, yksi kummassakin etu- ja taka-akselin kahdessa pyörännavassa. Pyörän laakerit, jotka on keskitetty pyörän navoihin, asennetaan suoraan akselien vastaavaan päähän, jota kutsutaan myös akselitapiksi tai akselin niveleksi. Ne varmistavat, että pyörät pyörivät helpommin myös kuormitettuna vähentämällä kitkavastusta. Tähän tarkoitukseen käytetään yleensä vierintälaakereita. 

Ne koostuvat sisä- ja ulkokehästä sekä niiden välissä olevista vierintäelimistä eli teloista tai kuuloista. Kun pyörä pyörii akselin ympärillä, vierintäelimet vierivät kosketuspinnoillaan, jotka ovat pieniä suhteessa kokonaispinta-alaan, mikä vähentää merkittävästi pyörän ja akselin välistä vierintäkitkaa. Teräspinnat, joilla vierintäelimet vierivät, ovat erikoiskarkaistuja. Useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa tarvitset kartiorullalaakereita vaihtaaksesi autosi pyöränlaakerit. 

Tarkista pyöränlaakerin kunto ennen laakerisarjan vaihtamista 

Jotta pyöränlaakerit voidaan vaihtaa oikeaan aikaan, niiden kunto tulee tarkistaa säännöllisesti. Jotta pyöränlaakereita vaihdettaessa säästyisi kustannuksia, sinun ei pitäisi vaihtaa vain takapyörän laakereita, vaan kaikki auton pyöränlaakerit. Jopa teknisenä maallikkona voit diagnosoida laakereiden kunnon itse, jos tunnet pyöränlaakeriongelmien tyypilliset oireet. Ensimmäisessä vaiheessa pyöränlaakereiden kulumisen merkit näkyvät häiriintyneenä käyntiäänen tasaisuutena ja muuttuneena ajokäyttäytymisenä. 

Lisäksi vierintävastus kasvaa, mikä lisää myös polttoaineen kulutusta. Jos autossasi on rullalaakerit, voit ehkä silti poistaa käsittelyongelmat säätämällä niitä. Pyöränlaakerit on vaihdettava viimeistään silloin, kun niiden kartiorullat tai kuulat ovat kuluneet niin paljon, ettei niitä enää voi säätää. Pitkälle edenneessä tilassa vialliset laakerit alkavat pitää ääntä. Viallinen laakeri voi esimerkiksi aiheuttaa ajon aikana vinkunaa tai pehmeää kolinaa, ja ajoäänet lisääntyvät ajan myötä. Viimeistään jos kuulet narisevia tai kolisevia ääniä pyörien tai pyörännavan suunnasta, nämä ovat luotettavia merkkejä siitä, että pyöränlaakeri on viallinen. 

Testaa ennen pyöränlaakerin vaihtoa ja säästä näin kustannuksia 

pyöränlaakerin vaihto
© Shutterstock / NONGASIMO

Ennen kuin vaihdat pyöränlaakerit ja aiheutat kustannuksia, voit tarkistaa laakereiden kunnon suhteellisen helposti itse. Voit esimerkiksi testata laakereiden kunnon helposti ajamalla autolla nopeasti mutkaista tietä pitkin. Ensimmäinen merkki viallisesta pyöränlaakerista voi olla muutos kaarreajokäyttäytymisessä. Kuuntelutesti tunkatulla ajoneuvolla on erityisen informatiivinen ilman, että auton pyöränlaakereita tarvitsee vaihtaa. 

Voit tarkistaa pyöränlaakerin kunnon liikuttamalla jarrutonta pyörää edestakaisin auton poikki. Jos kuitenkin huomaat, että pyörässä on pelivaraa, pyöränlaakeri on joko väärin säädetty tai se on jo lopullisesti kulunut. Jos käännät vapaapyörää ja siitä kuuluu ääniä tai pyörä lukkiutuu tiettyihin asentoihin, kun käännät sitä, se on varmasti viallinen. 

Pyöränlaakerisarjojen vaihtaminen – muutamia turvallisuusohjeita 

Pyöränlaakereita vaihdettaessa on vältettävä riskejä, sillä ensin on irrotettava useita turvallisuuteen vaikuttavia osia ja asennettava ne myöhemmin oikein takaisin, myös painamalla pyöränlaakerit sisään. Kun vaihdat pyöränlaakeria tai pyöränlaakerisarjaa, sinulla on oltava ammattitaitoa tehdä se itse tai sinun on pyydettävä autoalan asiantuntijan apua. 

Jarrun vaihtaminen pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä – kustannussäästöt 

Jos haluat säästää aikaa ja rahaa vaihtaessasi pyöränlaakeria, on hyvä ajatus vaihtaa jarrulevy ja jarrupalat samalla kertaa, sillä pyöränlaakerin vaihto edellyttää joka tapauksessa pyörän jarrun irrottamista tai poistamista. 

Pyöränlaakerin vaihto – korjaamon ja osien kustannukset 

Korjaamolla pyöränlaakerin vaihtamiseen on varattava noin yhdestä kahteen korjaamotuntia. Lisäksi pyöränlaakerin vaihtamisesta aiheutuvat kustannukset, sillä voit usein ostaa netistä paljon edullisemmin samanlaatuisen pyöränlaakerin kuin alkuperäisvalmistajalta. Riippumatta siitä, onko pyöränlaakeri vaihdettava vain taakse vai vain eteen, akselin kaksi laakeria on aina vaihdettava, vaikka pyöränlaakerin vaihto maksaisi hieman enemmän. 

Jos vaihdat pyöränlaakerin itse, ota huomioon, että sen tekninen rakenne voi poiketa seuraavista irrotusohjeista riippuen automallista, jarrutyypistä jne. 

Pyöränlaakerin vaihto – oikean työkalun valinta 

Voit myös säästää kustannuksia ja vaivaa pyöränlaakereiden vaihdossa, jos käytät työtä helpottavia työkaluja. Autosi pyöränlaakereiden vaihtamiseen, sisäänpuristamiseen tai laakerisarjojen vaihtamiseen tarvittavia työkaluja ovat ainakin vakioavainsarjat tai mutterit, kuusiokoloavaimet, ruuvimeisselit, putkiavaimet, neulapihdit ja vasara. Puristamiseen tai irrottamiseen ja myös uusien laakereiden asentamiseen on parasta käyttää irrotustyökaluja, kuten vasaraa, jossa on naulavedin, ulosvedinta tai rengasrautaa. 

Kun vaihdat pyöränlaakereita, tämä työkalu voi myös auttaa niiden painamisessa paikalleen. Voimakkaasti kuluneet tai jumiutuneet pyöränlaakerit voidaan usein irrottaa vain näillä erikoistyökaluilla, joita saat myös netistä. Muista myös, että tarvitset turvalliset nostolaitteet ja vakaat telineet, rampit tai vastaavat ajoneuvon nostamiseen ja tunkkaamiseen. Ruosteenpoistoaineella suihkuttaminen auttaa irrottamaan akselin laakerin, joka on tiukasti kiinni akselitapissa. 

Pyöränlaakereiden irrottaminen – opas 

Auton pyöränlaakerin vaihtamiseksi auto on nostettava ylös, jotta akselin asianomaisen puolen pyörä voidaan irrottaa. Kun olet irrottanut pyörän, näet levyjarruilla varustetussa autossa jarrulevyn, jarrusatulat ja jarruletkut mukaan lukien, pyörän navan edessä. Rumpujarrussa, joka on yleisempi takapyörissä, jarrurumpu ympäröi pyörän napaa kuin holkki, joten napa on tässä jarrurummun ja pyöränlaakerin välissä. Jotta pääset käsiksi pyöränlaakeriin, sinun on ensin irrotettava jarrusatulan pidike ajoneuvosta, jossa on levyjarrut. Varmista tätä tehdessäsi, että jarruletku pysyy ehjänä. Kun olet irrottanut jarrusatulan, se on irronnut, mutta se on edelleen yhteydessä ajoneuvoon jarruletkun kautta. 

Varmista tällöin, että jarruletku ei ole mutkalla tai vastaavalla tavalla epämuodostunut. Kun irrotat pyöränlaakerin ohjeiden mukaisesti, aloita jarrulevyn poistaminen irrottamalla anturin liitin. Irrota sitten jarrulevy lukitusruuvien löysäämisen jälkeen. Viimeistään jarrulevyn purkamisen jälkeen paljastuu pyörän napa, joka sijaitsee pyöränlaakerin edessä. 

Voit irrottaa rasvakorkin esimerkiksi ruuviavaimella. Rasvakorkin takana on mutteri, joka voidaan kiinnittää sokkanaulalla. Jos siinä on sokkanaula, voit yksinkertaisesti irrottaa sen neulapihteillä. Voit nyt löysätä ja irrottaa kiinnittämättömän mutterin. Irrota sitten sen takana oleva työntölevy. Nyt laakeri on näkyvissä ja se voidaan irrottaa akselin navan kanssa. Napa on sitten puristettava ruuvipuristimeen vanhan pyöränlaakerin poistamiseksi, kun se on ensin irrotettu ja tiivisterenkaat poistettu. 

Auton pyöränlaakerin vaihto – uuden pyöränlaakerin asentaminen 

auton pyöränlaakeri
© Shutterstock / Ployprapai Mongkolsamai

Ennen uuden pyöränlaakerin asentamista puhdista akselin nivel ja napa huolellisesti sopivalla puhdistusaineella. Tarkasta, onko nivelakselissa viallisen pyöränlaakerin aiheuttamia kulumisen merkkejä. Öljyä uusi laakeri kevyesti, rasvaa se huolellisesti, aseta se navan sisään ja tiivistä se uudella tiivisterenkaalla. 

Uudet tiivisterenkaat tai istukanrenkaat on painettava sisään ilman jumiutumista, ja voit käyttää poistamiseen samaa työkalua kuin asennuksessa. Nyt voit liu’uttaa navan laakerin kanssa akselin karan päälle. Asenna seuraavaksi aluslevy ja ruuvi paikalleen, kiristä mutteri ja kiinnitä se tarvittaessa uudelleen sokkanaulalla. Asenna nyt rasvatulppa. Jos kyseessä on levyjarru, asenna jarrulevy ja jarrusatula takaisin paikalleen ja voit asentaa pyörän uudelleen. 

Säätö on osa auton pyöränlaakerin vaihtoa

Kun olet vaihtanut pyöränlaakerin ja asentanut sen takaisin paikalleen, myös navan, sinun on vielä tarkistettava ja säädettävä laakeripelti. Tarvitset tähän vain työkaluja, kuten pyöränlaakerin vaihtamiseen. Jos laakerit ovat syväurakuulalaakereita, laakeripeltiä ei tarvitse säätää. Laakeripelin tarkistamiseksi tarkasta ensin pyörän kiinnityksen samankeskisyys kääntämällä napaa. Jos napa on kunnossa, asenna pyörä. Kun käännät pyörää, sen pitäisi liikkua helposti. 

FAG:n pyöränlaakerit 

 

Pyöränlaakeri-FAG-33212
© motointegrator.fi / Pyöränlaakeri FAG 33212

Pyöränlaakerit ovat alustan osia. Tässä tarkoitetaan laakereita, joihin ajoneuvon pyörät on kiinnitetty. Pyörän laakereiden tehtävänä on ohjata pyöriä. Jos laakeri on viallinen, sillä voi olla vakavia seurauksia sinulle ja ajoneuvollesi. Siksi tarjoamme FAG:n pyöränlaakereita. Tässä tapauksessa Mercedes-Benzille suunniteltujen laakereiden sisähalkaisija on 75 mm ja ulkohalkaisija 130 mm, joten niiden leveys on 43,3 mm. Tarjoamme myös laakereita, joiden sisähalkaisija on 67 mm, ulkohalkaisija 110 mm ja leveys 22 mm. 

Näitä pyöränlaakereita on saatavana myös yksittäin. Nämä laakerit soveltuvat DAF:n kaltaisiin ajoneuvoihin. Mutta miksi valmistajalta FAG? Schaeffler-konserniin kuuluva FAG on jo yli 120 vuoden ajan ollut yksi maailman johtavista autoteollisuuden ja konepajateollisuuden tarkkuusvalssilaakerien valmistajista. Yrityksellä on kokemusta myös ilmailu- ja avaruusteollisuudesta. Yritys voi hyödyntää yli 120 vuoden kokemusta ja tarjota tuotteitaan vastaavasti laadukkaasti ja asiakaslähtöisesti. 

Tilaa haluamasi FAG-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilauksesi vastaanottamista!