Pyöränlaakeri – auton mekaaninen nyrkkeilypallo

0
345
Pyöränlaakeri
© ekipaj / Shutterstock

Pyöränlaakeri on osa pyöräntuentaa. Sillä on vakauttava ja turvallisuuteen liittyvä tehtävä. Pyöränlaakerit varmistavat, että akselit ohjautuvat vakaasti. Tämän varmistamiseksi ne vaimentavat niihin vaikuttavia voimia.

Mitkä voimat vaikuttavat pyöränlaakereihin?

Ajon aikana pyöränlaakereihin kohdistuu voimia kahdesta suunnasta. Sivulta tulevia ja vaakasuoraan vaikuttavia voimia kutsutaan aksiaalivoimiksi. Alhaalta ylöspäin vaikuttavia voimia kutsutaan säteisvoimiksi. Tämä tarkoittaa, että pyöränlaakereita rasittavat pääasiassa kuoppaiset tiet ja sivutörmäykset jalkakäytävillä. Tähän lisätään suuri kuormitus mutkissa.

Samalla pyöränlaakerit altistuvat suurelle kuumuudelle, koska ne ovat rakenteellisesti lähellä jarrua.

Kuulalaakerit ja kartiolaakerit

Nämä kaksi termiä tarkoittavat rakenteellisesti erilaisia pyöränlaakerityyppejä. Ne ovat nykyään yleisimmin autoihin asennettuja pyöränlaakereita. Kumman tahansa laakerin valinta riippuu odotettavissa olevasta kuormituksesta ja käyttökohteesta. Molemmat koostuvat kuitenkin laakerikooleista, ulko- ja sisäkoolista, sekä niin sanotuista vierintäelimistä ja niitä ympäröivästä häkistä.

Vierintäelementit voivat olla palloja tai kartioita. Niiden tehtävänä on siirtää vaikuttava voima laakerirenkaalta toiselle vierimällä renkaiden yli. Näin ne varmistavat vakaan tienpidon. Tämän tehtävän hoitaminen edellyttää korkealaatuisia ja pitkäikäisiä voiteluaineita, koska kitkaa syntyy paljon.

Asennus

Kuulalaakerit asennetaan tai puristetaan akseliin kokonaisuutena. Tämä vaatii usein harvoin käytettäviä työkaluja. Niitä voi kuitenkin lainata. Kartiolaakerit koostuvat kahdesta osasta, jotka on vielä liitettävä yhteen. Pyörän laakerikuori kiinnitetään ruuveilla ja sen jälkeen asetetaan rullalaakeri. Jälkimmäinen on usein voideltava käsin.

ABS- ja muut

Monissa merkeissä ohjausyksikön magneettipulssigeneraattori on integroitu painon vähentämiseksi ja siten polttoaineen säästämiseksi. Anturi toimii induktiokelan kautta, joka lähettää moottorin kierroslukua vastaavan sinimuotoisen jännitteen ohjausyksikköön. Näin ABS aktivoituu. Monissa tapauksissa myös mukavuusominaisuudet aktivoidaan saman pulssigeneraattorin kautta.

Mitä tarkoittaa viallinen pyöränlaakeri?

Pyöränlaakeri on turvallisuuden kannalta tärkeä pyöräntuennan osa. Pahimmassa tapauksessa viallinen pyöränlaakeri voi johtaa vastaavan renkaan tukkeutumiseen. On myös mahdollista, että viallinen pyöränlaakeri vaikuttaa muihin osiin, kuten jarruihin ja renkaisiin. Jos ABS on yhteydessä tähän, vika johtaa jarrutustehon valtavaan heikkenemiseen.

Säännöllisen huollon ja tarkastuksen lisäksi pyöränlaakerit olisi tarkistettava, jos ajon aikana kuuluu kova ääni, ikään kuin metallirullia vedettäisiin metallikiskon yli.

Myös kallistustesti voi antaa tietoa; jos pyörässä on liikaa aksiaalipelivaraa, pyöränlaakeri on tarkistettava.

Pyöränlaakerin hoito

Järkevä ajokäyttäytyminen, erityisesti kaarreajossa, auttaa minimoimaan kulumista ja suojaa siten myös pyöränlaakereita. Periaatteessa pyöränlaakereita ei tarvitse rasvata uudelleen, ja erittäin tehokas tiiviste suojaa vedeltä, lialta jne. Kartiolaakereiden osalta on mahdollista kiristää epätasaisuudet uudelleen tai jopa rasvata ne uudelleen.

Vinkkejä harrastemekaanikoille:

FAG / © Motointegrator
FAG / © Motointegrator

Koska kyseessä on turvallisuuteen liittyvä osa, laatuun on kiinnitettävä suurta huomiota.

BTA-osat ovat kuitenkin täysin kunnossa. Kumpaakaan tyyppiä ei kuitenkaan voi yksinkertaisesti korvata. Turvallisuussyistä ammattilaiset vaihtavat myös pultit pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä, ja tuningin harrastajat tietysti tietävät, että pyöränlaakerit voidaan todellakin vaihtaa osana uutta akselipalkkia, moottorista riippuen. Asennuksessa on noudatettava valmistajan ilmoittamaa vääntömomenttia. Perustyökalun lisäksi on syytä olla käytettävissä isoja ruuvikiinnikkeitä ja mahdollisesti vipuja, sillä ruuvit ovat suhteellisen voimakkaita ja niitä voi usein löysätä vain suurella vaivalla. Jos pyöränlaakeri on ”jumiutunut”, aputoimenpiteet, kuten vasara ja kara, kuumuus ja kylmyys sekä öljy ruuvien löysäämiseksi voivat olla tarpeen. Merkistä riippuen mekaanikon tulisi olla perehtynyt myös ABS:ään, ohjaukseen, poikittaisohjaukseen ja jarruihin. Internetissä on joitakin käytännönläheisiä opetusohjelmia. Muuten: Joissakin malleissa pyöränlaakeriin joutuu kosketuksiin, kun haluaa päästä käsiksi jarruihin ja joutuu irrottamaan sen. Varmista siis tällaisissa tapauksissa, että tiedät vääntömomentin ja sinulla on oikeat työkalut käden ulottuvilla.

Yksinkertaisuuden vuoksi pyöränlaakerit ovat myös ostettavissa asennussarjana, mikä helpottaa etsimistä ja asentamista huomattavasti.