Tukkeutunut hiukkassuodatin voi aiheuttaa auton omistajille päänvaivaa. Kun uusi suodatin tarvitaan, sen vaihto on yleensä kallista – se voi maksaa jopa 2000 euroa. Muutamalla sadalla eurolla tehtävä hiukkassuodattimen puhdistus voisi olla edullinen vaihtoehto, mutta korvaako tällainen puhdistus todella hiukkassuodattimen vaihdon?
Hiukkassuodattimien tukkeutumisen syyt
Dieselpolttoaineen palamisen aikana syntyy nokea. Dieselhiukkassuodattimeen kertynyt noki poltetaan pois 500-1 000 kilometrin välein regenerointina tunnetussa prosessissa. Tämä edellyttää kuitenkin pakokaasujärjestelmässä noin 600 asteen lämpötilaa, joka saavutetaan harvoin, erityisesti kaupunkiliikenteessä. Noki kerääntyy näin ollen hiukkassuodattimeen, eikä se palaudu kokonaan pois, vaan muodostuu tiivis nokikerros. Erityisesti paljon kaupunkiajoa harrastavat kuljettajat joutuvat siksi usein kamppailemaan tukkeutuneiden dieselsuodattimien nokisuodattimien kanssa. Tämä aiheuttaa myös muita ongelmia: kasvava nokikerros suodattimessa lisää pakokaasun vastapainetta ja siten polttoaineen kulutusta. Vaikka noki poltettaisiinkin säännöllisesti pois, palamaton tuhka kerääntyy ajan mittaan suodattimeen. Dieselhiukkassuodattimet tukkeutuvat tuhkasta mallista riippuen 120 000-180 000 kilometrin jälkeen, jolloin ne on viimeistään vaihdettava tai puhdistettava.
Näin hiukkassuodattimen ammattimainen puhdistus toimii
Monet korjaamot ja huoltoliikkeet tarjoavat nykyään hiukkassuodattimien ammattimaista puhdistusta. Ne lupaavat tehdä tukkeutuneista suodattimista jälleen puhtaita ja toimivia ilman, että suodatinta tarvitsee vaihtaa kokonaan.
Suodattimeen asettuneen nokikerroksen poistamiseen käytetään erilaisia menetelmiä. Noki ja tuhka voidaan irrottaa esimerkiksi kuumentamalla suodatinta erityisessä uunissa. Sen jälkeen se puhalletaan ja pestään pois. Toinen vaihtoehto on puhdistus kemiallisilla puhdistusaineilla, joita ruiskutetaan suodattimeen. Nämä poistavat kuitenkin vain nokea eivätkä palamatonta tuhkaa. Lisäksi jotkin yritykset tarjoavat puhdistusta myös kuivalla lumella. Tätä mainostetaan erityisen nopeana, materiaalia säästävänä ja tehokkaana. Riippumatta siitä, mitä menetelmää käytetään, suodatin on kuitenkin yleensä ensin poistettava. Tämä johtaa usein useiden päivien odotusaikoihin, joiden aikana autoa ei voi käyttää.
Asiantuntijat eivät suosittele sitä
Mitä autonvalmistajat ja asiantuntijat sitten sanovat hiukkassuodattimen puhdistuksesta? Kustannuksia säästävä innovaatio vai huono vaihtoehto uuden suodattimen ostamiselle? ADAC:n (Saksan autokerhon) äskettäinen kyselytutkimus osoitti, että autonvalmistajat yleensä vastustavat uutta suodattimen puhdistusprosessia. Yleisesti ottaen suodattimen puhdistus on asiantuntijoiden keskuudessa kiistelty aihe. Kritiikki: suodatin voi vaurioitua ja menettää suorituskykyään puhdistuksen aikana. Puhdistusaineet voivat esimerkiksi vahingoittaa ruostumattomasta teräksestä valmistettua pinnoitetta. Kuitenkin myös puhdas kuluminen kuluttaa suodatinmateriaaleja, mitä ei voida korvata puhdistamalla.
ADAC:n mukaan arviointi on yleensä vaikeaa, koska suodattimien puhdistuksessa on monia eri tarjoajia ja tyyppejä. Pitkäaikaista tehokkuutta ei kuitenkaan ole todistettu.
Mitä tehdä, jos hiukkassuodatin on tukkeutunut?
Jos hiukkassuodatin on tukkeutunut, kuljettaja huomaa sen nopeasti vilkkuvasta merkkivalosta. Tällöin on syytä käydä mahdollisimman pian lähimmällä korjaamolla selvittämässä syy. Jos suodatin on tukkeutunut vain noesta (erityisesti lyhyillä matkoilla), voidaan suorittaa hätäregeneraatio. Tällöin kertynyt noki poltetaan pois. Jos suodatin on kuitenkin täynnä tuhkaa, se kannattaa vaihtaa korkeista kustannuksista huolimatta. Tämä on ainoa tapa taata hiukkassuodattimen optimaalinen suorituskyky ja pitkäikäisyys.
Lähteet: