Aikaisemmin moottoriöljy piti vaihtaa useammin, mutta ajoneuvon omistaja tiesi varsin hyvin, mitä moottoriöljyä hän tarvitsi. Aluksi puolisynteettiset ja täyssynteettiset öljyt valloittivat markkinat mineraaliöljyjen rinnalla. Uuden sukupolven moottorit toimivat osittain pitkäikäisillä öljyillä. Myös öljynsuodatinjärjestelmiä on erilaisia. Nyt monet kuljettajat eivät ole aivan varmoja siitä, mitä moottoriöljyä he tarvitsevat ja pitäisikö heidän vaihtaa myös öljynsuodatin.
Eri moottoriöljyt
Polttomoottori on suunniteltu siten, että monet mekaanisesti liikkuvat osat ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Nämä liikkuvat osat, kuten nokka-akselit, kampiakselit ja sylinteripesässä olevat männät, on voideltava. Tähän tarvitaan moottoriöljyä. Moottoriöljyllä on kuitenkin toissijainen tehtävä: sen on myös jäähdytettävä moottoria. Tästä syystä joissakin moottoreissa on öljynjäähdytin öljynsuodattimen laipassa tai jäähdyttimen alueella. Tähän käytetään erilaisia öljyjä:
– Mineraaliöljy
– Synteettinen öljy
– Puolisynteettinen öljy
– Matalaviskositeettinen öljy
Mineraali- ja synteettiset öljyt
Periaatteessa mineraaliöljyjä ja synteettisiä öljyjä voidaan sekoittaa keskenään; tuloksena on puolisynteettinen moottoriöljy. Öljyjen sekoittamista ei kuitenkaan suositella. Jokaisella moottoriöljyllä on eri luokitukset. Lisäksi autonvalmistajat laativat taulukoita hyväksytyistä moottoriöljyistä, sillä kaikkia öljyjä ei saa käyttää. Jos käy ilmi, että moottorivaurio on tapahtunut käyttämällä sekoitettua öljyä tai öljyä, jota ei ole hyväksytty, tämä voi aiheuttaa suuria ongelmia takuun aikana. On lähes mahdotonta todistaa, ettei öljy aiheuttanut moottorivauriota.
Pitkäikäinen öljy tai matalaviskositeettinen öljy
Matalaviskositeettisia öljyjä kutsutaan myös pitkäikäisiksi öljyiksi. Jotkin moottorit vaativat näitä erikoisöljyjä. Mutta silloin pitkäikäinen huolto on myös sidoksissa ajoneuvoon. Nämä ovat moottoreita, jotka ovat vielä herkempiä. Samalla erilaiset anturit mittaavat öljyn lämpötilaa, kiihtyvyyskäyttäytymistä, pakokaasuarvoja jne. Ohjausyksikkö arvioi kaikki nämä tiedot ja paljon muuta. Tämän arvioinnin perusteella ohjausyksikkö ilmoittaa kuljettajalle, milloin on seuraavan öljyhuollon aika. Tarvittaessa ajoneuvon omistajan on kuitenkin määriteltävä öljynvaihtovälit itse. Tästä lisää myöhemmin tekstissä.
Kesä-, talvi- ja ympärivuotiset öljyt – viskositeetti
Tavanomaisissa moottoriöljyissä (kaikissa paitsi pitkäikäisissä moottoriöljyissä) on vapautumisen lisäksi otettava huomioon myös viskositeetti eli se, kuinka viskoosi öljy on alhaisissa lämpötiloissa. Jos ei käytetä moniasteista öljyä tai jos odotetaan erityisen ankaraa tai kuumaa kesää, on kussakin tapauksessa käytettävä öljyä, jonka viskositeetti on vastaava. Mitä korkeampi etunumero (esimerkiksi 10W40), sitä viskoosimpi moottoriöljy on. Huomioi tässä kuitenkin myös ajoneuvon valmistajan hyväksynnät. Lisäksi kannattaa aina ostaa laadukasta öljyä. Nimitys ”ensipuhdistettu” sulkee pois jälleenkäsitellyt öljyt.
Milloin öljy on vaihdettava?
Kunkin moottorin huoltokirjassa tai huoltovihkossa on ilmoitettu öljynvaihdon aikaväli tai kilometrilukemat, joita on noudatettava. Tämä voi olla esimerkiksi 20 000 km tai 2 vuotta. Se, kumpi saavutetaan ensin, määrittelee öljynvaihdon ajankohdan. Nyt autoja käytetään aivan eri tavoin. Joillakin ajoneuvoilla ajetaan lähes yksinomaan lyhyitä matkoja tai kaupunkiliikenteessä, toisilla taas pääasiassa pitkiä matkoja moottoriteillä.
Öljynsuodatin: Öljynvaihto omistajan ajotavan mukaan
Laadukkailla öljyillä toimivilla ajoneuvoilla on täysin mahdollista ylittää helposti pitkän matkan ajoneuvojen öljynvaihtoväli aiheuttamatta moottorivaurioita. Vaihtovälien ylittämiseen liittyy kuitenkin aina tietty jäännösriski. Siksi se on harkinnanvaraista. Autoissa, joita käytetään pääasiassa lyhyillä matkoilla tai kaupunkiliikenteessä, on suositeltavaa vaihtaa öljy hyvissä ajoin ennen määriteltyä huoltoväliä. Joissakin tapauksissa valmistaja antaa tästä tietoa.
Syynä tähän on se, että moottoriin muodostuu kondenssivettä. Pitkien matkojen aikana tämä kondensaatio haihtuu. Lyhyiden matkojen aikana se jää öljyyn. Tämä voi heikentää huomattavasti öljyn voitelukalvon suorituskykyä. Se, kuinka korkea vesipitoisuus voi olla, on valitettavasti käynyt ilmi viime vuosina useissa uusissa moottoreissa. Sylinterinkansissa on ollut useita vikoja, koska jäätynyt kondenssivesi on myöhemmin vaurioittanut niitä. Muutama vuosi sitten tämä oli yleinen ongelma kaikilla valmistajilla. Lyhyitä matkoja ajavat ajoneuvot tarvitsevat muuten useammin äänenvaimentimia samasta syystä. Tämä johtuu siitä, että vesi laskeutuu myös tänne ja pakojärjestelmä syöpyy sisältäpäin.
Pitääkö öljynsuodatin vaihtaa vai ei?
Tämä on toinen auton omistajien usein esittämä kysymys. Periaatteessa suodatin olisi vaihdettava myös aina moottoriöljyn vaihdon yhteydessä, koska tukkeutunut öljynsuodatin ei juuri näy. Joko se on suunniteltu päävirtaus- tai ohitussuodattimeksi. Ohivirtaussuodattimessa suodattimen läpi virtaa vain pieni määrä öljyä, ja suodattimessa on vielä ohuemmat huokoset. Jos öljynsuodatin siis tukkeutuu, öljy virtaa suodattimen ohi eikä suodattuu enää lainkaan. Päävirtaussuodatin on samanlainen, paitsi että suodattimen huokoset ovat hieman suuremmat. Enemmän öljyä suodattuu, loput virtaa ohituskaistan kautta.
Joissakin öljynsuodattimissa voidaan erottaa jo mainittu vesi. Mutta tietysti tämäkin ominaisuus on rajoitettu. Siksi erityisesti paikallisliikenteessä oleviin ajoneuvoihin on aina asennettava uusi suodatin öljynvaihdon yhteydessä.
Mikä öljynsuodatin kannattaa ostaa?
Kun kyse on öljynsuodattimista, kannattaa luottaa yksinomaan laadukkaisiin merkkituotteisiin. Älä osta moottoriöljynsuodattimia, jos toimittaja on EU:n ulkopuolella (mahdollisesti kopioita) tai jos ne ovat nimettömiä suodattimia. Merkkisuodattimien jonkin verran korkeampi hinta johtuu hienoista huokosista, joiden läpäisevyys on tarkasti sovitettu moottorin öljynpainevaatimuksiin. Kopioissa tai halvoissa suodattimissa on usein huonompia suodatinlevyjä, joissa on hyvin suuret huokoset tai jopa hajoavaa suodatinpaperia.
Johtopäätös: Vaihda öljy aina öljynsuodattimen kanssa
Öljynsuodattimet eivät ole merkittävä kustannustekijä. Mutta viallinen moottori tekee. Mukauta vaihtovälit ajo-ominaisuuksiisi ja pidä ne pikemminkin lyhyinä kuin pitkinä. Näin ajoneuvon arvo säilyy huomattavasti. Tämä on siis myös hyvä myyntiargumentti korkeammalla hinnalla, toisaalta jos haluat ajaa kyseisellä ajoneuvolla pitkään, säästyt monilta turhilta moottorin korjauksilta ja siten monilta kustannuksilta.