Miten moottoripyörä laitetaan talvikuntoon
Useimmilla moottoripyörillä ei ajeta talvella. On muutamia asioita, jotka sinun tulisi tehdä, jotta vältät ongelmat, kun seuraava kausi alkaa. Moottoripyöräily on hieno harrastus – mutta kausi päättyy viimeistään lokakuun lopussa. Yleensä moottoripyörä pysäköidään sen jälkeen tuleviksi talvikuukausiksi, kunnes kevään ensimmäinen auringonpaiste kutsuu taas ajamaan maaliskuussa.
Inventaario ensin
Talviloman alkaessa on järkevää tehdä moottoripyörän yleisinventaario. Miltä kuluvat osat näyttävät? Onko vetoketju kunnossa ja onko renkaissa vielä riittävästi kulutuspintaa? Myöskään jarrupaloja ja jarrunestettä ei pidä jättää huomiotta. Jos tässä on tarvetta toimenpiteisiin, kannattaa vaihtotyöt tehdä suoraan ja viedä moottoripyörä korjaamolle, sillä korjaamoilla on usein syksyllä lyhyellä varoitusajalla vapaita aikoja. Useimmat korjaamot ja jälleenmyyjät tarjoavat myös täydellisen talvikunnostuspalvelun.
Tuoretta öljyä talvehtimista varten
Öljyn ja suodattimen vaihto on suositeltavaa, vaikka palamisjäämät eivät enää aiheuta vaaraa nykypäivän moottoreissa, joissa on laadukkaita alumiiniseoksia. Pitkällä aikavälillä aineet, kuten hapot, voivat kuitenkin vahingoittaa tiivisteitä. Öljynvaihto: Tyhjennä öljy lämpimästä nelitahtimoottorista, vaihda öljynsuodatin ja täytä öljysäiliö uudella öljyllä. Käynnistimellä tai potkukäynnistimellä varustettuja moottoreita on tämän jälkeen kierrätettävä useita kertoja, mutta niitä ei saa jättää käyntiin. Käytetyn öljyn voi yleensä hävittää ympäristöystävällisesti myyjällä.
Täytä säiliö – kyllä vai ei?
Pitäisikö säiliön olla täynnä vai tyhjä talvisäilytystä varten? Tämä riippuu täysin säiliön tyypistä; muovisäiliöt olisi tyhjennettävä, jos mahdollista, kun taas teräslevysäiliöt olisi mieluiten täytettävä kokonaan. Polttoaineen lisäainetta/stabilointiainetta olisi myös lisättävä, jotta bensiini ei vanhene. Tämä säilyttää polttoaineen syttymiskelpoiset komponentit, ja moottoripyörä käynnistyy ensimmäisenä kevätpäivänä.
Moottoripyörä: Puhdistus sienellä ja vedellä
Moottoripyörä on ensin puhdistettava perusteellisesti: Lika vetää puoleensa kosteutta ja voi pinnasta riippuen johtaa homeen tai ruosteen muodostumiseen. Siksi tässä kohtaa kannattaa olla erityisen perusteellinen – paljon likaa kertyy rungon kulmiin ja rypytyksiin. Moottoripyörissä, joissa on ketjuveto, myös keinuvipu ja takapyörän vanne ovat erityisen alttiita. Myös haarukan jalat on pidettävä puhtaina: Jos kromattuun pintaan syntyy ruostevaurioita, on olemassa vaara, että tiivisterenkaat vaurioituvat ja haarukka vuotaa. Perinteinen puhdistus sienellä, vedellä ja moottoripyörän puhdistusaineella on suositeltavaa. Höyrysuihkuilla ja korkeapainepuhdistimilla ei ole sijaa koneessa, sillä laakeripisteisiin ja liittimiin voi päästä kosteutta. Puhdistetuilla pinnoilla on käytettävä korroosiosuojaa; maalipinnat on kiillotettava. Suojaa ketju ja ketjupyörät pelätyltä ruosteelta ylimääräisellä annoksella ketjusuihketta.
Älä unohda kellukammioita
Älä unohda tyhjentää kellukammioita kokonaan talvehtimisen yhteydessä. Lyhyetkin muutaman kuukauden seisokit voivat johtaa siihen, että suuttimiin kertyy saostumia, mikä puolestaan voi johtaa kaasuttimen kalliiseen puhdistukseen. Bensiinihana voidaan sulkea joko ennen viimeisen matkan suorittamista tai ennen moottorin sammuttamista. Kellukammiot voidaan kuitenkin tyhjentää tyhjennystulpalla myös silloin, kun moottori ei ole käynnissä. Bensiini valuu alaspäin – siksi on syytä hankkia keräyssäiliö etukäteen. Kun bensiini on valunut, tyhjennystulpat on suljettava uudelleen.
Moottoripyörä: Talvihorros voi alkaa
Moottoripyörän täydellistä talvihorrostamista varten on tietenkin mietittävä myös akkua ja moottoripyörän asentoa. Jotta akku säilyisi ehjänä seuraavaan kauteen asti, se on irrotettava ja säilytettävä kuivassa, pakkasettomassa paikassa. On myös järkevää ladata akkua ajoittain lyhyesti tai ladata sitä jatkuvasti erityisellä laturilla. Lopuksi rengaspaineita on nostettava, sillä ilmaa poistuu, kun pyörä on pitkään paikallaan. Vaihtoehtoisesti kaksipyöräisen ajoneuvon voi asentaa sen alle niin, että pyörät eivät kosketa maata. Näiden pienten huoltotoimenpiteiden jälkeen jokainen moottoripyörä on valmis talviunille ja, mikä tärkeämpää, valmis seuraavaan kevääseen.