Moottorin jäähdytys – moottori toimii optimaalisesti vain oikeassa lämpötilassa

0
168
Moottorin jäähdytys
© Shutterstock / HUKEEHOM

Oikein toimiva moottorin jäähdytysjärjestelmä takaa moottorin luotettavan toiminnan kaikissa olosuhteissa. Tässä artikkelissa kuvataan, miten moottorin jäähdytys toimii, mitä sinun tulisi varoa ja miten voit tunnistaa vauriot.

Polttoaineen palaessa moottorissa syntyy paljon lämpöä. Moottorin pitämiseen käyttölämpötilassa tarvitaan vain pieni määrä sitä. Ulkolämpötilasta riippuen moottorin lämpöä voidaan käyttää myös sisätilojen lämmitykseen. Suurin osa moottorin lämmöstä on kuitenkin haihdutettava ja luovutettava ympäristöön, jotta moottori ei ylikuumene. Tästä huolehtii moottorin jäähdytysjärjestelmä.

Moottorin jäähdytyksen toiminta ja osat

Palamislämpö siirtyy moottorin osista jäähdytysveteen. Jäähdytyspiirin kautta jäähdytysvesi pääsee jäähdyttimeen, josta lämpö vapautuu ympäröivään ilmaan. Ajoneuvosta riippuen yksi tai useampi jäähdyttimessä oleva tuuletin huolehtii lisäjäähdytyksestä. Moottorin jäähdytysjärjestelmän tärkeimmät osat ovat jäähdytin, jossa on jäähdyttimen tuuletin, vesipumppu, termostaattiventtiili ja paisuntasäiliö.

Jäähdytin – ohuet lamellit takaavat maksimaalisen jäähdytyksen

Jäähdyttimessä on suuri pinta-ala, jossa on sekä ohuita jäähdytyskanavia että erittäin ohuita lamelleja. Se asennetaan yleensä ajoneuvon etuosaan jäähdyttimen säleikön taakse. Nykyaikaiset jäähdyttimet on yleensä valmistettu alumiinista, joka johtaa hyvin lämpöä. Jäähdyttimen tuuletin sijaitsee jäähdyttimen edessä tai takana. Vanhemmissa ajoneuvoissa tuuletin on usein suoraan moottorin käyttämä ja toimii aina sen mukana. Nykyaikaisemmissa ajoneuvoissa tuuletin toimii omalla sähkömoottorilla jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan. Merkkejä vuotavasta jäähdyttimestä ovat jäähdytysnesteen jatkuva häviäminen, selvästi vaihteleva lämpötilanäyttö tai lämmittimen toimintahäiriö.

Vesipumppu – moottorin jäähdytys ei toimi ilman sitä

Vesi- tai jäähdytysnestepumppu varmistaa, että jäähdytysvettä pumpataan jatkuvasti jäähdytyspiirin läpi. Pumppua käytetään yleensä hammas-, kiila- tai moniurahihnojen avulla. Nykyaikaisiin henkilöautoihin asennetaan nykyään usein sähkökäyttöiset jäähdytysnestepumput, jotka toimivat moottorin kierrosluvusta riippumatta ja tarpeen mukaan. Sähköiset pumput myös vaativat vähemmän energiaa. Näin voidaan säästää polttoainetta. Etuna on myös se, että pumput voivat toimia myös moottorin ollessa sammutettuna ja siten jatkaa moottorin jäähdyttämistä tai kuuman veden syöttämistä ajoneuvon lämmittimeen. Mekaanisesti toimivat vesipumput ovat tyypillisiä kuluvia osia. Jos moottori kuumenee liikaa, vaikka järjestelmässä on riittävästi jäähdytysvettä, syy on usein vesipumpussa.

Termostaattiventtiili – tärkeä moottorin optimaalisen lämpötilan kannalta

Moottorin jäähdytyksen merkkivalo
© Shutterstock / vchal

Termostaattiventtiili säätelee jäähdytysnestekiertoa ja siten moottorin lämpötilaa. Kun moottori on kylmä, jäähdytysneste kiertää moottorin läpi vain niin kauan, kunnes se on saavuttanut käyttölämpötilan. Vasta sitten termostaattiventtiili avaa laajan jäähdytyspiirin jäähdyttimen ja mahdollisen ilmastointijärjestelmän kautta. Lisäksi termostaattiventtiili kytkee tarvittaessa myös jäähdyttimen tuulettimen päälle. Yleisin vika tässä vaiheessa on termostaattiventtiili, joka ei enää sulkeudu. Tämän seurauksena moottori lämpenee hyvin hitaasti eikä useinkaan saavuta optimaalista käyttölämpötilaansa. Pysyvästi suljettu termostaattiventtiili on harvinaisempi. Tällöin moottori kuumenee liian nopeasti. Lämpötilan näyttö nousee punaiselle alueelle ja varoitusvalo syttyy.

Paisuntasäiliö – jotta paine ei nouse liian korkeaksi

Mitä lämpimämpää jäähdytysvesi on, sitä enemmän se laajenee. Tämä nostaa jäähdytysjärjestelmän painetta. Jotta paine ei nousisi liian korkeaksi ja aiheuttaisi vahinkoa, jäähdytysvesi voi paisua paisuntasäiliöön. Kun jäähdytysvesi jäähtyy uudelleen, se valuu takaisin jäähdytyspiiriin. Paisuntasäiliö kestää yleensä kauemmin kuin ajoneuvo, johon se on asennettu.

Moottorin jäähdytysjärjestelmän moitteettoman toiminnan kannalta talvella on tärkeää huolehtia riittävästä jäätymisenestosuojasta ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisella jäätymisenestoaineella. Epäsopiva pakkasneste voi kuitenkin vahingoittaa jäähdytysjärjestelmää materiaalien yhteensopimattomuuden vuoksi.