Mitä tehtäviä pakoputkella on?
Termi ”pakoputki” on termi, jota käytetään ajoneuvon pakojärjestelmästä – yleensä varsin puhekielisessä merkityksessä. Sillä on periaatteessa kaksi tehtävää. Sen on johdettava pakokaasut pois moottoritilasta ja samalla varmistettava, että epäpuhtauspäästöt pidetään mahdollisimman alhaisina. Lisäksi pakoputken tehtävänä on vähentää melupäästöjä mahdollisimman paljon. Näiden tehtävien täyttämiseksi pakoputki koostuu useista osista. Tästä syystä yleensä riittää, että vaihdetaan kyseinen osa, jos pakojärjestelmässä on vika. Tällaisissa tapauksissa on tietenkin tiedettävä, mikä osa on viallinen. Kiinnitä huomiota autokorjaamon työhön. Korjaamot, jotka haluavat myydä sinulle täysin uuden pakojärjestelmän, eivät ole erityisen hyvämaineisia. Viallisen osan vaihtaminen maksaisi loppujen lopuksi vain pienen osan kokonaishinnasta. Sinun ei tarvitse olla asiantuntija voidaksesi tunnistaa viallisen osan ja säästää näin paljon kustannuksia.
Mitä sinun tulisi ottaa huomioon pakoputken ostaessasi
Jokainen pakoputki sovitetaan aina täsmällisesti kyseiseen ajoneuvoon tai moottoriin. Tästä syystä osia ei voi vaihtaa keskenään mielivaltaisesti. Koska pakojärjestelmiä on paljon erilaisia, markkinoilla on vastaavasti paljon varaosia mitä erilaisimmilta valmistajilta. Voit joko ostaa alkuperäisiä varaosia autonvalmistajilta tai käyttää muiden valmistajien varaosia, jotka on valmistettu kulloiseenkin ajoneuvotyyppiin sopiviksi. Kuten aina, alkuperäiset osat ovat huomattavasti kalliimpia kuin muut varaosat. Tämä ei kuitenkaan välttämättä tarkoita, että ne olisivat alkuperäisiä osia huonompia. Kun ajoneuvovalmistajat asentavat varaosia, on syytä huomata, että he asentavat yleensä koko järjestelmän yhtenä kappaleena. Näin tehdään vain kustannussyistä. Koska osat on hitsattu pakoputkien kanssa kokonaan yhteen, viallinen osa on sahattava pois. Uusi varaosa asetetaan sitten putkeen, kiinnitetään puristimilla ja sinetöidään. Joissakin tapauksissa se myös hitsataan. Koska markkinoilla on lukemattomia valmistajia ja osia, on suuri etu, jos ajoneuvon tai valmistajan tiedot ovat saatavilla. Ne löytyvät ajoneuvon rekisteröintitodistuksesta.
Vaikutus moottorin suorituskykyyn
Polttomoottorin pakokaasuihin kohdistuu tärinää, eivätkä ne tästä syystä virtaa tasaisesti järjestelmän läpi. Näin pakokaasu vaikuttaa passiivisesti latausprosessiin. Tämä prosessi, johon pakokaasu vaikuttaa, on palamisjäämien poistaminen. Nämä täytetään tuoreilla kaasuilla. Jos syntyy alipaine, ts. imuvaikutus, palaneiden kaasujen ulosvirtausta edistetään. Jos imu- ja pakoventtiilit ovat auki ja imu on hyvin voimakas, tuorekaasujen sisäänvirtausta voidaan jopa tukea. Jos vastapaine on kuitenkin olemassa, pakokaasujen ulosvirtaus estyy. Jos pakokaasu on suunniteltu fiksusti, se takaa optimaaliset paineolosuhteet. Näin pakokaasu voi optimoida palotilan täyttymisen ja tuoreiden kaasujen puristumisen. Tämä on erityisen tärkeää moottoriurheilussa, joten pakojärjestelmän täydelliseen suunnitteluun panostetaan usein erittäin paljon.
Pakoputken vaihtaminen itse?
Se alkaa pienellä murinalla, mutta se on selvä merkki: Pakojärjestelmä on rikki. Ensiapuohjelma voi olla reiän kääriminen pyssysidoksella. Tätä sidettä saa noin kymmenellä eurolla autotarvikkeista, ja se kelpaa ensimmäiset kuukaudet siirtymätoimenpiteenä. Pitkällä aikavälillä tarvitaan tietenkin uusi pakoputki. Netistä saa pakokaasujärjestelmiä, jotka koostuvat yleensä äänenvaimentimista ja yhdysputkesta. Mukana on kuitenkin aina toimituskulut. Koska myös nostolava on vuokrattava, kannattaa harkita tarkkaan, haluatko todella vaihtaa pakoputken itse vai annatko sen mieluummin ammattilaisen tehtäväksi.