Vinkuvat jarrut – syyt ja ongelman ratkaisu
Yleinen ongelma, jonka monet autoilijat kohtaavat kerta toisensa jälkeen on jarrujen vinkuminen. Tämä on merkki siitä, että jarrujärjestelmän osat eivät toimi niin kuin pitäisi. Sama pätee, jos auton jarru laahaa. Mutta mitkä ovat tarkat syyt auton jarrujen laahaamiseen tai vinkumiseen? Ja mitä asialle voidaan tehdä? Se selviää seuraavasta oppaasta.
Miksi levy- ja rumpujarrut vinkuvat?
Jarrujen vinkumiseen voi olla useita syitä. Monissa tapauksissa tällainen ääni on merkki siitä, että jarrujärjestelmässä on ongelmia. Epämiellyttävän vinkumisen ei kuitenkaan välttämättä tarvitse liittyä vaurioituneisiin jarrupaloihin, -levyihin, -kenkiin tai -rumpuihin. Jarrut voivat vinkua, vaikka ne olisivat täydellisessä kunnossa. Ei ole harvinaista, että jarrut vinkuvat ajon aikana, jos jarrupala on erityisen urheilullisesti viritetty – eli urheilujarrupalat. Melu ei ole laatukriteeri eikä se ole tuotevika.
Periaatteessa voidaan sanoa, että levyjarruilla varustetut jarrujärjestelmät ovat muita järjestelmiä alttiimpia nariseville äänille. Melu liittyy yleensä huonosti asennettuihin jarrupaloihin. Jos ajoneuvoa ei pestä kesällä, jarrupöly kerääntyy, mikä voi myös aiheuttaa jarrujen vinkumista. On kuitenkin epätodennäköistä, että itse jarrupalat olisivat kuluneet. Tämä johtuu siitä, että siitä aiheutuva ääni on pikemminkin hiomista kuin vinkumista. Tarkastettaessa jarrujen toimivuutta ADAC (Saksan yleinen autokerho) toteaa toistuvasti, että ruostuneet jarrulevyt, roikkuvat jarrumännät tai tahriintuneet jarrupalat ovat yleisimpiä jarrujärjestelmän vikoja.
Jarrut vinkuvat ajon aikana – mahdolliset syyt yhdellä silmäyksellä:
- jarrujärjestelmä ylikuumeni täysin ja on ”lasittunut”
- jarrulevyissä on näkyvää ruostetta tai ruostepilkkuja
- ajoneuvo on ollut käyttämättömänä pitkän aikaa
- asennetut jarrupalat ovat huonolaatuisia
- jarrupalat eivät ole yhteensopivia jarrujärjestelmän kanssa
- virheellinen asennus jarruja vaihdettaessa
- jarrupölyä ja likaa jarrupalojen päällä
Jarrulevyt ovat ruosteen raidoittamat
Jos jätät ajoneuvon käyttämättä pidemmäksi aikaa, jarrulevyihin voi kehittyä kevyttä ruostetta. Tämä ei kuitenkaan ole pysyvä ongelma, varsinkin kun se voidaan poistaa nopeasti. Jos vinkuminen johtuu ruostepisteistä, ne voidaan poistaa ajamalla jarrut sisään. Tämän toimenpiteen aikana levyt ja jarrut puhdistavat niin sanotusti itsensä. Varmista kuitenkin jarruttaessasi, että jarrut vedetään sisään huolellisesti. Vieraat hiukkaset poistuvat parhaiten kevyellä jarrutuksella. Sen jälkeen jarrujen pitäisi olla täysin toimintakuntoiset eivätkä ne enää aiheuta vinkumista.
Vinkki: Vinkuuko levy- tai rumpujarru tästä syystä? Silloin tämä vaikuttaa todennäköisesti myös ABS:ään, ja se palaa pysyvästi.
Pitkät käyttämättömyysjaksot vaikuttavat jarruihin
Vaikka ajoneuvo ei olisi käytössä, jarrut voivat aiheuttaa narisevia ääniä, jos ne ovat irronneet ruosteesta. Monissa tapauksissa tämä johtuu jarrupalojen päälle laskeutuneesta pölystä ja liasta. Mitä kauemmin autosi on käyttämättömänä, sitä enemmän näitä vieraita aineita kertyy paloihin. Tämä on yleensä havaittavissa ajoneuvoissa, joita ajetaan vain kausittain ja jotka jätetään autotalliin talvikuukausiksi liikkumatta.
Sopimattomien osien asentaminen
Aina uudelleen ja uudelleen auton omistajat haluavat säästää paljon rahaa jarrupalojen vaihdossa. Jos tämä kuitenkin johtaa siihen, että käytetään kolmannen osapuolen jarrupaloja hieman kalliimpien alkuperäisten varaosien sijasta, jarrujen vinkuminen on todennäköisempää. On myös mahdollista, että ostamasi jarrupalat eivät ole täysin yhteensopivia ajoneuvosi jarrujärjestelmän kanssa.
Et voi olla varma, että tämä huomataan asennuksen aikana. Se, missä määrin osat toimivat hyvin yhteen, voidaan yleensä todeta vasta ajon aikana. Materiaaliseos, vaimennuslevyt, jarrupalojen kerrosrakenne sekä koko kitkapari on sovitettava kulloiseenkin ajoneuvoon. Jos vinkuminen tapahtuu jarruja käytettäessä ja ääni jatkuu pidempään ajon aikana, se voi olla merkki jarrupalojen huonosta laadusta. Jarrun vinkumisen poistamiseksi kannattaa harkita laadukkaiden varaosien hankkimista.
Vinkuvat jarrut vaihdon jälkeen
Oletko vienyt ajoneuvosi äskettäin korjaamolle? Ja jarrut ovat vinkuneet siitä lähtien? Silloin ongelmien syynä voi olla asennusvirhe. Näin käy silloin, kun vaihdetaan vain jarrupalat eikä itse levyjä. Konkreettisesti näin on silloin, jos automekaanikot eivät hio autossa olevia paloja, jolloin ne eivät voi kiinnittyä yhtä helposti kuluneisiin levyihin. Vinkuminen voi johtua myös sinkkitahnan puuttumisesta. Jos jarrut vinkuvat tästä syystä ja haluat poistaa sen, ainoa vaihtoehto on mennä korjaamolle ammattimaista silmämääräistä tarkastusta ja korjausta varten.
Vinkuvat äänet äkillisen jarrutuksen jälkeen
Ärsyttävä ääni esiintyy usein voimakkaan jarrutuksen yhteydessä. Tämä johtuu siitä, että jarrukengät, jarrupalat tai jarrulevyt ovat ”lasittuneet” suuren rasituksen aiheuttaman ylikuumenemisen seurauksena. Itse levy voi jopa vääntyä. Jos näin tapahtuu, palat eivät enää asetu tasaisesti levyn päälle. Jos jarrut vinkuvat tämän vuoksi, ainoa tapa poistaa ääni on vaihtaa vaurioituneet osat. Rumpujarru vinkuu usein nopeammin, varsinkin kun se on alttiimpi kulumiselle, sen pito on heikompi ja se on suunnilleen yhtä epäluotettava kuin levyjarru. Lämmön kertyminen aiheuttaa usein rumpujarrun vinkumisen tai jopa täydellisen vikaantumisen.
Uusien jarrujen sisäänajo
Jos ajoneuvo on uusi tai siinä on uudet jarrut, jarrujärjestelmää ei saa rasittaa liikaa heti, jos se on mahdollista. Jarrulevyt voivat nimittäin vääntyä voimakkaan hätäjarrutuksen aikana ja siten heikentää merkittävästi jarrupalojen ja jarrulevyjen välisen kitkapinnan säätöä. Sen sijaan on suositeltavaa ajaa jarrut ensin sisään nykyaikaisista valmistusmenetelmistä huolimatta. Tänä aikana voi kehittyä hyvä kontaktikuvio. Vakiopalojen sisäänajoaika voi olla jopa 500 km. Urheilulliset jarrupalat voivat toimia ihanteellisesti vasta useamman kilometrin jälkeen. Motorsport-palojen sisäänajoaika on puolestaan lähes olematon.
Auton jarrut laahaavat
Jos auton jarru laahaa eikä vinku, jarrupalojen vaihtaminen ei yleensä enää riitä. Tämä johtuu siitä, että tällainen ääni syntyy tyypillisesti jarrusatulan ja jarrulevyn, siis kahden metalliosan, hankautumisesta toisiaan vasten. Tämä on merkki siitä, että jarrupala on täysin kulunut. Jarrupalojen vaihtamisen lisäksi on tällaisissa tapauksissa suositeltavaa vaihtaa tai ainakin kohdistaa jarrulevyt uudelleen. Tämän jälkeen auton jarrut eivät yleensä enää laahaa. Hiomisen äänet voivat kuitenkin johtua myös juuttuneesta seisontajarrun vaijerista. Mutta ei hätää! Jos autosi jarrut laahaavat tämän vuoksi, yksinkertainen temppu auttaa: vedä käsijarrua kolme-neljä kertaa voimakkaasti ja voitele vaijeria hieman!
Jos et ole varma, käy korjaamolla
Jos autosi laahaa, ensimmäinen asia, jonka voit tehdä parkkipaikalla, on jarrunesteen tarkistaminen. Loppujen lopuksi jarrulevyjen ja jarrupalojen kiinnikkeiden välinen kitka johtaa nesteen menetykseen. Jos kuulet hiomisen ja naksumisen sekoitusta, voit tarvittaessa poistaa jarrujen vinkumisen kiristämällä jarrusatulan ruuveja. Jos levy- tai rumpujarru vinkuu etkä ole varma tarkasta syystä, vie ajoneuvo korjaamolle. Ei ole väliä, laahaavatko tai vinkuvatko autosi jarrut. Tämä on ainoa tapa välttää liikenneonnettomuudet, joilla on haitallisia terveysvaikutuksia ja kalliita seurannaisvahinkoja.