Milloin hehkutulpat pitäisi vaihtaa?

0
47
Hehkutulppa
© GettyImages / Denis_prof

On monia syitä kiinnittää huomiota asiakkaan auton hehkutulppiin

Lisääntynyt savuaminen erityisesti kylmää moottoria käynnistettäessä, äänekäs palaminen ennen oikean käyttölämpötilan saavuttamista ja epätasainen toiminta moottorin ollessa kuuma ovat vain muutamia niistä. Moottorin suorituskyvyn heikkeneminen tai polttoaineen kulutuksen lisääntyminen voi johtua myös viallisista hehkutulpista. Syksy/talvikaudella on hyvä aika tarkastaa hehkutulpat, sillä kuten sanonta kuuluu: ”Parempi katsoa kuin katua”. Hehkutulpat ovat kuluvia osia, joten ne on tarkistettava säännöllisesti. Bosch suosittelee hehkutulppien tarkastamista säännöllisesti 80 000-100 000 kilometrin välein.

Miten voit tarkistaa, toimivatko hehkutulpat oikein?

On ainakin muutama tapa tarkistaa, toimiiko hehkutulppa oikein. Mittaamalla hehkutulpan vastuksen voit nopeasti todeta, onko hehkutulppa kunnossa vai pitäisikö se vaihtaa. Jos se on vaihdettava, on suositeltavaa käyttää laadukkaita tuotteita, joilla on pitkä käyttöikä. Asiakkaalle tämä tarkoittaa pidempiä vaihtojaksoja eli kustannussäästöjä. Samalla kannattaa kiinnittää huomiota polttimoiden kuntoon korroosion ja palamisen estämiseksi. Vaikka hehkutulppien vaihtaminen ei olisi välttämätöntä välittömästi, se on suositeltava ja tehokas toimenpide. Hehkutulppa on asennettu sylinterinkanteen.

Mihin rikkinäiset hehkutulpat johtavat?

Suuri ajokilometrimäärä ja jatkuva altistuminen korkeille lämpötiloille voi johtaa korroosioon, ja tulppa voi jumiutua pistorasiaan. Molemmissa tapauksissa tämä voi tapahtua, kun tukosta yritetään irrottaa ja ruuvata irti. Tulppaa ei siis saa irrottaa väkisin, sillä tulpan alaosa voi tällöin jäädä päähän, mikä puolestaan voi johtaa jopa koko osan vaihtamiseen. Tällöin on todennäköisesti vaikea selittää asiakkaalle huomattavia ennakoimattomia kustannuksia ja menetettyä aikaa. Muista, että tällainen tilanne voidaan estää, ja hehkutulppasarjan vaihtokustannukset ovat asiakkaan hyväksyttävissä. Jos hehkutulppa vikaantuu yli 60 000 km:n jälkeen, on siis suositeltavaa vaihtaa kaikki hehkutulpat. Hehkutulppien vaihtaminen on periaatteessa yksinkertainen tehtävä.

Hehkutulppa
© GettyImages / algre

Hehkutulpat on ensin ruuvattava käsin sisään, kunnes pohja koskettaa sylinterin päätä. Toisessa vaiheessa tarvitaan momenttiavain ajoneuvon valmistajan suositteleman kiristysmomentin soveltamiseksi. Tämä estää hehkutulppaa pyörimästä. Käytä kokeiltuja ja testattuja hehkutulppia korkean laadun ja pitkän käyttöiän varmistamiseksi.

TÄRKEÄÄ!!!

Toimintaa tarkistettaessa hehkutulppien vastus tulisi mitata ohmimittarilla tai yleismittarilla vain moottorin ollessa sammutettuna – tämä suojaa ylikuumenemiselta, kun hehkutulpat kytketään suoraan akkuun. Samasta syystä älä käytä 12 voltin testereitä – pienjännitetulpat vioittuvat.

TÄRKEÄÄ!!!

Koko hehkutulppasarjan vaihtaminen on asiakkaalle kustannustehokkaampi ratkaisu, koska sähköliitännät, lisävarusteet, kannet jne. on purettava aikaa vievässä prosessissa ennen vaihtoa.

TÄRKEÄÄ!!!

Kuluneen hehkutulpan irrottaminen on helpompaa, kun moottori on lämmin. Jos sytytystulpat ovat hyvin kireällä, ne on ruuvattava irti hitaasti ja vähitellen. Uudet sytytystulpat on kierrettävä sisään samalla tavalla.