Mitä ovat typen oksidien (NOx) anturit?
Typpioksidianturia käytetään ajoneuvon typen oksidipäästöjen seurantaan, jotta varmistetaan, että ajoneuvo täyttää päästömääräykset.
Typen oksidit (tunnetaan myös nimellä NOx) ovat epäpuhtauksia, joilla on sekä ympäristö- että terveysvaikutuksia. NOx tarkoittaa yleensä typpimonoksidia (NO), joka muuttuu typpidioksidiksi (NO2), kun se yhdistyy hapen kanssa korkeissa lämpötiloissa. Tämä punaruskea kaasu saa kesäsumun näyttämään ruskealta ja sumuiselta vilkkaasti liikennöidyillä alueilla.
Kaasut ovat myrkyllisiä ja erittäin reaktiivisia. Ne voivat aiheuttaa hengitystieinfektioita ja astmaa erityisesti lapsilla ja vaikuttaa haitallisesti paikallisiin ekosysteemeihin ja tienäkyvyyteen.
Ilmakehään vapautuvan NOx:n määrän hallinta on erittäin tärkeää, joten NOx-anturi on olennainen osa ajoneuvoa.
Mitä NOx-anturi tekee?
NOx-anturi ei ainoastaan valvo ilmaan vapautuvien typen oksidien määrää, vaan sillä on myös tärkeä rooli niiden hallinnassa dieselajoneuvojen SCR-järjestelmän (Selective Catalytic Reduction) avulla.
NOx-anturi on tärkeä osa tätä järjestelmää, johon kuuluvat myös SCR-katalysaattori, dieselhiukkassuodatin ja turboahdin. Jos NOx-anturi havaitsee, että NOx-kaasuja vapautuu liikaa, se lähettää tämän tiedon SCR-järjestelmään, joka säätää suorituskyvyn päästömääräysten mukaiselle tasolle.
Miten NOx-anturi toimii?
Anturi koostuu Nernstin kennosta, jonka läpi kulkee virta. Tämä säätää ilma-polttoainesuhteen arvoon λ=1. Toinen kenno, joka on yleensä valmistettu keraamisesta, rodiumpinnoitetusta materiaalista, hajottaa typen oksidit typeksi ja hapeksi. NOx-anturin välittömässä läheisyydessä yleensä sijaitseva NOx-ohjausyksikkö laskee pakokaasun typenoksidipitoisuuden ja lähettää tämän tiedon SCR-ohjausyksikköön. SCR-ohjausyksikkö säätää sen jälkeen SCR-katalysaattoriin ruiskutettavan dieselpakokaasunesteen määrää, joka puolestaan muuttaa ylimääräiset typen oksidit vedeksi ja typeksi.
Mihin NOx-anturi asennetaan?
NOx-anturi sijaitsee yleensä SCR-katalysaattorin takana. Sen avulla SCR-ohjausyksikkö voi tarkistaa, ovatko NOx-arvot laskeneet oikealle tasolle. Joissakin ajoneuvoissa on kaksi anturia, yksi ennen ja yksi jälkeen SCR-katalysaattorin, mutta yleensä niissä on vain yksi anturi.
Tarvitsetko NOx-anturin?
Kyllä, NOx-anturit ovat välttämättömiä erityisesti nykyaikaisissa dieselajoneuvoissa.
Koska typen oksideilla on haitallisia vaikutuksia ihmisten terveyteen ja ne saastuttavat epäsuorasti ympäristöä, päästöjen valvontaa säännellään tiukasti.
NOx-antureita on asennettu ajoneuvoihin 2000-luvun alusta lähtien. Euro 6 -standardin täyttämiseksi nykyaikainen dieselajoneuvo saa päästää enintään 80 mg/km NOx-kaasuja, mikä olisi mahdotonta ilman NOx-anturia, joka valvoo arvoja tarkasti.
Onko NOx-antureita vain dieselmoottoreissa?
Useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on NOx-anturit – sekä bensiini- että dieselmoottoreissa.
Vaikka bensiinimoottorit tuottavat huomattavasti vähemmän NOx-päästöjä kuin dieselmoottorit, päästötasoja säännellään silti tiukasti. Euro 6 -testin läpäisemiseksi nykyaikaisissa ajoneuvoissa on vähintään yksi NOx-anturi, joka valvoo ajoneuvon päästöjä.
NOx-antureiden yleiset viat
Koska NOx-antureiden kaltaisten tarkkuuskomponenttien käyttöikä on rajallinen, ne on vaihdettava usein ajoneuvon omistuksen aikana.
Yksi tärkeimmistä syistä NOx-anturin vikaantumiseen on palamisprosessista peräisin olevan noen kertyminen. Noki ei ole ainoastaan hankaavaa, mikä tarkoittaa, että se voi vahingoittaa anturia ajan mittaan, vaan se voi myös päällystää anturin niin, että se ei enää pysty mittaamaan kaasua tarkasti.
Voiko NOx-anturin testata?
Jos ajoneuvossa ilmenee NOx-anturin vian oireita, kuten:
- moottorin varoitusvalon syttyminen
- lisääntynyt polttoaineen kulutus
- heikentynyt suorituskyky
- siirtyminen hidastetilaan
- heikentynyt kiihtyvyys
- heikentynyt suorituskyky
Delphin BlueTech VCI:n kaltaisella diagnostiikkatyökalulla voidaan tarkistaa ajoneuvon ECU:sta vikakoodit. Nämä koodit eivät kuitenkaan välttämättä kerro koko totuutta, sillä ne voivat johtua useista syistä. Jos epäillään NOx-anturin vikaa, itse antureille voidaan tehdä lisätesti yleismittarilla, jotta nähdään, toimivatko ne oikein.
Miten NOx-anturit puhdistetaan?
NOx-anturin puhdistamista ei suositella. NOx-anturit ovat itse asiassa itsepuhdistuvia. Jos anturi siis osoittaa merkkejä siitä, että se ei toimi oikein, se on vaihdettava eikä sitä pidä puhdistaa käsin ongelman ratkaisemiseksi.
Onko NOx-anturi mahdollista korjata?
NOx-anturin vaihtaminen voi olla melko kallista, joten korjausvaihtoehto voi tuntua houkuttelevalta. Koska kyseessä on kuitenkin näin tarkka komponentti, korjaus voi olla vain lyhytaikainen ratkaisu, ennen kuin se vikaantuu uudelleen, mikä tarkoittaa, että työ on tehtävä kahdesti.
Voidaanko NOx-anturi vaihtaa?
Kyllä, NOx-anturi voidaan ehdottomasti vaihtaa.
Kustannussyistä voi olla houkuttelevaa korvata viallinen NOx-anturi kunnostetulla anturilla. Suosittelemme kuitenkin käyttämään vain upouusia laatukomponentteja mahdollisimman pitkän käyttöiän ja tarkan suorituskyvyn varmistamiseksi.
Valitse NOx-anturit Delphiltä, luotettavalta jälkimarkkinakumppaniltasi, joka tarjoaa sinulle korkealaatuisia osia.