Kuinka usein jarruneste on vaihdettava?
Jarruneste on tarkistettava säännöllisesti. Se on yksi ajoneuvon kulutushyödykkeistä, ja se on vaihdettava ajoneuvon valmistajan suositusten mukaisesti. Pääsääntöisesti se on vaihdettava yhden, enintään kahden vuoden käytön jälkeen.
Mikä on nesteen tehtävä?
Nesteillä on keskeinen rooli hydraulijärjestelmien moitteettomassa toiminnassa. Niiden tehtävänä on siirtää paine jarrujärjestelmässä ja voidella hydrauliset komponentit sekä suojata ne korroosiolta. Nykyaikaisten ajoneuvojen jarrunesteiden kuivakiehumispisteen tulisi olla mahdollisimman korkea.
Jos kiehumispiste on liian alhainen, jarrujärjestelmässä syntyy suurissa kuormituksissa höyryjä, jotka jäävät jarrujärjestelmään ilmakuplien muodossa ja pidentävät siten jarrupolkimen liikettä ja pahimmassa tapauksessa aiheuttavat jarruhäviön! Nykyaikaisilla jarrunesteillä on oltava alhainen viskositeetti ja erittäin laaja lämpötilaspektri, jotta nykyaikaiset ABS- ja ESP-turvajärjestelmät toimivat nopeasti ja oikein. Glykolipohjaiset jarrunesteet täyttävät nämä vaatimukset parhaiten. Samalla ne imevät ympäristöstä vettä suuren hygroskooppisuutensa ansiosta. Tämä johtaa kiehumispisteen alenemiseen ja korroosiolta suojaavien ominaisuuksien heikkenemiseen. Jarrunesteen alhainen viskositeetti muuttuu myös veden määrän kasvaessa, mikä heikentää turvajärjestelmien eli ABS:n ja ESP:n toimintaa. Tämän vuoksi glykolijarrunesteet on tarkistettava ja vaihdettava säännöllisesti.
Mitä tapahtuu, jos jarruneste on liian vanha?
Jarruneste on vaihdettava myös silloin, kun ajoneuvon neste saavuttaa valmistajan ilmoittaman vaihtovälin (12 tai 24 kuukautta).
ATE tarjoaa kaiken, mitä tarvitset jarrunesteen ammattimaiseen ja nopeaan diagnosointiin ja vaihtoon. Jarruneste sopii erinomaisesti Euroopan teillä liikkuviin autoihin. ATE:n jarrunestevalikoimassa on DOT3- ja DOT4-nesteitä klassisiin autoihin, mutta myös nykyaikaisiin ajoneuvoihin, sekä urheilulliseen ajoon tarkoitettuja nesteitä ja ESP-järjestelmiin tarkoitettuja korkean teknologian nesteitä. Useimmat autonvalmistajat täyttävät jarrujärjestelmänsä tehtaalla matalaviskoosisilla DOT 4 -luokan 6 jarrunesteillä (ISO 4925 -standardin mukaan). ATE SL6 -jarruneste on neste, jolla on sama spesifikaatio: ATE:n jarrunestevalikoiman todellinen monitaituri. Tätä erittäin teknistä nestettä voidaan käyttää kaikissa vuoden 1990 jälkeisissä ajoneuvoissa. Nesteen viskositeetti on erityisen alhainen, sen kuiva- ja märkäkiehumispiste on korkea, sen voitelukyky on parempi ja korroosiosuojaus parempi. Erityisiin moottoriurheilusovelluksiin ATE tarjoaa Type200- ja Super Blue Racing -jarrunestettä. Näille nesteille on ominaista niiden erinomainen vedensitomiskyky ja minimaalinen kiehumispiste.