Auton lokasuojat ovat yleisimmin vaurioituvia korinosia. Syynä tähän on niiden avoin sijainti ajoneuvon kulmissa, ja uusi maalaus erikoiskorjaamossa on kallista. Tässä oppaassa opit kaiken lokasuojien maalauksen kustannuksista ja siitä, miten voit itse maalata lokasuojan uudelleen pienellä osaamisella.
Mikä on lokasuoja?
Moottoriajoneuvoissa ja perävaunuissa pyöriä peittäviä korin osia kutsutaan lokasuojiksi. Niiden tarkoituksena on estää likaa, kiviä ja vettä vaarantamasta muita tienkäyttäjiä ja jalankulkijoita ajon aikana kääntyvien pyörien kautta. Moottoriajoneuvon pyörät on aina varustettava riittävän tehokkaalla suojuksella. Tämä tarkoittaa myös sitä, että jos ajoneuvoon asennetaan jälkikäteen leveämmät pyörät, nämä ylitykset on tarvittaessa peitettävä esimerkiksi siipipyöränsuojuksilla.
Lokasuoja on peräisin ajalta, jolloin vaunut hallitsivat vielä katukuvaa. Pyörien päälle asennettiin suojukset, jotka suojasivat matkustajia ulosteilta eli yleensä tien lialta. Nämä suojukset olivat kaarevasti muotoiltu ja muistuttivat linnun siipiä. Tästä syystä termi lokasuoja kehittyi ajan myötä ja on säilynyt tähän päivään asti. Termiä lokasuoja käytetään kuitenkin yleensä vain moniraiteisista ajoneuvoista. Polkupyörissä, moottoripyörissä ja muissa yksiajoneuvoissa suojuksia kutsutaan lokasuojiksi.
Kuinka paljon maalia tarvitaan lokasuojaan?
Lokasuojan maalaamiseen tarvittava maalimäärä riippuu korin osan koosta. Pieneen autoon kannattaa varata vähintään 0,4 litraa. Suuren maasturin tai farmariauton takasiiven maalin kulutus on noin 0,7-0,8 litraa. Lisää tähän sopiva määrä pohjamaalia ja sama määrä kirkasmaalia.
Kuinka paljon lokasuojan maalaaminen maksaa?
Lokasuojan maalauksen hinta riippuu kolmesta päätekijästä. Vaurion vakavuudella on merkitystä, samoin kuin lokasuojan koolla ja käytetyllä maalilla.
Jos kyseessä on vähäinen vaurio, kuten kevyet naarmut ja ei liian syvät kolhut, tarvittavat korjaustyöt ovat vähäisiä. Kustannukset ovat vastaavasti alhaiset. Vakavammat vauriot, esimerkiksi lokasuojien kulmissa, vaativat enemmän työtä ja siten enemmän työaikaa, mikä on suhteellisen kallista.
Lokasuojan koko määrittää maalaukseen tarvittavan pohjamaalin määrän sekä värin ja kirkaslakan määrän. Mitä suurempi lokasuoja on, sitä enemmän materiaalia tietenkin tarvitaan. Viimeisenä muttei vähäisimpänä myös maalityypillä on merkitystä lokasuojan maalauksen hintaan. Tavalliset maalit ovat suhteellisen edullisia. Efektimaalit maksavat huomattavasti enemmän.
Pelkät materiaalikustannukset lokasuojan maalaamiseen ovat noin 40-60 euroa. Lisäksi työkustannukset ovat noin 200-300 euroa työn määrästä riippuen. Lokasuojien maalaaminen tavallisella maalilla maksaa yhteensä noin 240-360 euroa. Efektimaalilla maalattaessa lokasuojan maalaamisesta aiheutuu noin 30-50 euron lisäkustannukset.
Jos käytetään uutta lokasuojaa, se on myös valmisteltava, pohjamaalattava kokonaan ja maalattava väri- ja kirkaslakalla. Jos kyseessä on uusi lokasuoja, vanha lokasuoja, myös ajo- tai takavalo, on poistettava ja asennettava uusi. Näin ollen uuden lokasuojan työkustannukset nousevat jälleen kerran merkittävästi. Uuden lokasuojan asentaminen ja maalaaminen maksaa noin 350-450 euroa autosta riippuen, minkä lisäksi tulevat uuden lokasuojan kustannukset.
Voinko säästää rahaa maalatessani lokasuojia?
Voit säästää jonkin verran rahaa maalatessasi lokasuojia, jos teet suurimman osan valmistelevista töistä itse. Esimerkiksi lommon poisto ja vaurioituneen alueen täyttäminen. Vaurion vakavuudesta riippuen ammattilainen tarvitsee tähän työhön noin 1-1,5 tuntia. Voit siis säästää noin 60-100 euroa, jos valmistelet lokasuojan maalausta varten itse.
Spot Repair – edullinen vaihtoehto lokasuojan maalaukselle?
Lokasuojan täydellisen maalauksen kustannukset ovat erittäin korkeat. Pienet kolhut ja ei liian syvät naarmut voidaan kuitenkin korjata paljon halvemmalla. Tätä menettelyä kutsutaan pistekorjaukseksi (Spot Repair) ja se on yksi SMART-korjaukseksi kutsutuista menettelyistä. Tässä menettelyssä lommot hierotaan pois koripaneelista erikoistyökaluilla. Tämä tehdään sisäpuolelta käsin. Korjauksen jälkeen lommo ei yleensä enää näy.
Asiantuntijat voivat täyttää matalat naarmut käyttämällä hieman lakkaa ja tarvittaessa pohjamaalia. Kun maali on kovettunut, alue kiillotetaan niin, että mitään muuta ei enää näy. Pienten vaurioiden fiksu korjaus maksaa 80-150 euroa vaurion koosta riippuen. Toinen tapa säästää on maalata lokasuoja itse. Esimerkiksi spraymaalilla.
Miten maalaat oikein spraymaalilla?
Useimpia tavallisia automaaleja on saatavana suihkepurkissa. Lokasuojan maalaamiseen tarvitset noin kaksi 400 ml:n spraymaalipurkkia ja yhden purkin kirkaslakkaa. Jotta lokasuojan maalaus spray-purkeilla tuottaisi hyvän lopputuloksen, maalaus on tehtävä mahdollisimman pölyttömässä ympäristössä eikä suorassa auringonvalossa. Lokasuojan ei pidä olla liian kylmä. Ihanteellinen pintalämpötila on 20-28°. Voit myös joutua lämmittämään maaliruiskun noin 25°:een.
Maalatessa on käytettävä suojalaseja, käsineitä, hengityssuojainta ja mieluiten kertakäyttöhaalaria. Kun olet korjannut vaurioituneen alueen, vanha maali kannattaa hioa kevyesti kostealla hiekkapaperilla, jonka karkeus on 400 tai 600, jotta uusi maali tarttuu paremmin. Valmistelevien töiden jälkeen maalattavat pinnat on puhdistettava perusteellisesti ja pyyhittävä silikoninpoistoaineella. Jos lokasuojaa ei voi irrottaa tai purkaa maalausta varten, kaikki ympäröivät ajoneuvon osat on peitettävä reilusti.
Maalaa lokasuojia aina ohuina kerroksina
Ennen ensimmäisen maalikerroksen levittämistä maalipurkkia on ravistettava perusteellisesti. Useimmat valmistajat määräävät noin 2 -3 minuuttia. Ravista tölkkiä, kunnes kuulet selvästi sisällä olevat sekoituspallot. Suihkuta ensin ympäröiviin taitteisiin ja reunoihin, kuten pyöränkaariin, sumu maalia. Levitä maalia ristikkäin, ensin vasemmalta oikealle ja sitten ylhäältä alas. Käytä ruiskutuspäätä aina lokasuojan vieressä ja lopeta ruiskutus myös lokasuojan vieressä. Levitä aina vain ohuita kerroksia. Anna maalin häipyä jokaisen maalikerroksen jälkeen noin 15 minuutin ajan. Ensimmäistä kerrosta ei levitetä peittävästi. Toinen ja kolmas maalikerros levitetään hieman peittävämmin.
Suojaksi auringonvalolta ja naarmuilta on lopuksi levitettävä yksi tai kaksi kerrosta 1K- tai 2K-kirkaslakkaa. Tässäkin tapauksessa maalin on annettava välähtää noin 15 minuuttia jokaisen kerroksen jälkeen.
On tärkeää, että ruiskumaali on oikeassa lämpötilassa. Kylmä lakka ei kulje hyvin. Liian lämmin maali valuu taas liian nopeasti. Käännä ruiskutuspurkki jokaisen kerroksen välillä hetkeksi ylösalaisin ja ruiskuta venttiili tyhjäksi, kunnes maalia ei enää tule ulos. Kun lakka on kovettunut kokonaan, voit kiillottaa ja tarvittaessa tiivistää sen.