Lataa auton akku säännöllisesti: Pitkä käyttöikä energiavarastolle

0
101
© GettyImages / CatLane

Tyypillisten kausiluonteisten tai harrasteajoneuvojen kohdalla on syytä muistaa ladata auton akku säännöllisesti. Muuten akku voi vaurioitua pysyvästi syväpurkautumisen vuoksi ja silloin se on vaihdettava. Jotta auto olisi aina käynnistysvalmis ja akku olisi pitkäikäinen, on syytä muistaa muutama asia.

Turvallisesti läpi syksyn

Kun auton akku on tarpeen ladata

Auton akun irrottaminen ja lataaminen, joka vielä muutama vuosikymmen sitten oli melko yleistä talvikuukausina, on nyt kadonnut arkipäivästä. Nykyaikaisen ajoneuvon laturi lataa akkua sellaisella nopeudella, että energiavarastot riittävät vielä silloinkin, kun ajoneuvoa käytetään paljon. Tietyissä tilanteissa akku voi kuitenkin silti väsyä. Useat lyhyet matkat takaavat sen, että starttimoottori kuormittaa akkua voimakkaasti erityisesti käynnistettäessä, mutta akkua ei voida enää ladata riittävästi lyhyen ajomatkan vuoksi. Samoin useiden viikkojen tai jopa kuukausien pitemmät seisontajaksot voivat johtaa siihen, että ajoneuvo ei enää käynnisty helposti. Tämän tilanteen välttämiseksi auton akku olisi ladattava täyteen vähintään kerran kuukaudessa.

Auton akku on edelleen vikojen syy numero 1

Akun vikaantumisen ongelmana ei ole vain tarve ostaa uusi akku, vaan usein myös ajoitus: alhaisissa lämpötiloissa akun suorituskyky laskee ja käynnistysvastus kasvaa viskoosin moottoriöljyn vuoksi. Ei siis ole sattumaa, että viallinen tai tyhjentynyt akku näkyy yleensä silloin, kun olet lähdössä aamulla töihin. Auton akku on jo vuosia ollut ylivoimaisesti yleisin syy ajoneuvon rikkoutumiseen.

Auton akun irrottaminen latausta varten?

Jos pysäköit autosi tien varteen, sinun on tietenkin joka tapauksessa irrotettava akku autosta. Jos auton pysäköintipaikalla on sähköt, voit periaatteessa ladata myös sisäänrakennetun akun. Sinun on kuitenkin muistettava, että laturin mahdolliset jännitepiikit, jotka ovat täysin vaarattomia itse auton akulle, voivat vahingoittaa nykyaikaisen ajoneuvon sisäistä elektroniikkaa. Jos haluat olla varma tai sinulla on vain hyvin yksinkertainen laturi, sinun kannattaa irrottaa auton akku ainakin latauksen ajaksi. Jos jätät akun kytkettynä, tämä tarjoaa myös sen lisäedun, että se on vähemmän vaivalloista. Ajoneuvon kelloa ja muita asetuksia ei voi poistaa.

Auton akku
© GettyImages / joebelanger

Mitä on otettava huomioon akkua irrotettaessa

Jos päätät irrottaa akun, tavallinen hylsyavainsarja riittää yleensä: Useimmissa ajoneuvoissa on kiinnike, joka pitää akun paikallaan pohjassa. Oikean pistorasian, jatkopään ja räikkälaitteen avulla liitos on nopeasti irrotettavissa. Jotkin napapäätteet voi jopa irrottaa ilman työkaluja, mutta jos näin ei ole, voit käyttää myös hylsyavaimensarjaa. Tärkeää: Löysää ensin musta miinusnapa ja sitten punainen plusnapa. Auton akuissa on yleensä kahvat, joita voit käyttää energiavaraston nostamiseen ylös ja ulos.

Oikean laturin löytäminen

Lataamiseen tarvitaan tietenkin sopiva laturi. Älykkäitä akkulatureita on nykyään saatavilla jopa edullisessa hintaluokassa, ja ne sovittavat latausvirran automaattisesti akun kapasiteetin mukaan ja siirtyvät tihkulataukseen, kun auton akku on ladattu täyteen. Jotkin laitteet mahdollistavat myös diagnostiikan ja rikinpoiston. Akun kunnon diagnosointiin on suhtauduttava kriittisesti, koska tulokset ovat varsin epätarkkoja. Myös rikinpoistoa kritisoidaan: sen tarkoituksena on poistaa kiteet akun sisällä olevista lyijylevyistä, jotta akun suorituskyky kasvaisi jälleen. On kuitenkin kiistanalaista, kuinka paljon käyttöikää voidaan todella lisätä tällä tavoin.

Suuremman, esimerkiksi dieselajoneuvoihin asennetun 100 Ah:n akun täyteen lataaminen kestäisi 80 tuntia, kun jäljellä oleva kapasiteetti on 20 Ah ja laturin teho yksi ampeeri – tämä tuskin on vaihtoehto säännöllisesti käytetylle ajoneuvolle. Kannattaa ottaa huomioon myös oman ajoneuvon akkutekniikka: nykyaikainen AGM-akku, joka asennetaan autoihin automaattisella start-stop-järjestelmällä, asettaa laturille suurempia vaatimuksia. Perinteisten lyijyakkujen kohdalla tarkat tekniset tiedot ovat sitä vastoin vain toissijaisia. Toiset laturit ovat erityisen käteviä, koska ne voidaan liittää tupakansytyttimeen. Näin konepelti voi pysyä täysin suljettuna. Kannattaa kuitenkin tarkistaa etukäteen, voidaanko ajoneuvon pistorasiaan syöttää virtaa myös silloin, kun sytytysvirta on sammutettu. Muuten laturi ei pysty muodostamaan yhteyttä.

Oikea paikka lataukselle

Autotalli on yleensä ihanteellinen paikka akun lataamiseen, kunhan lämpötila ei laske pakkasen alapuolelle. On myös muistettava, että tavanomaiset auton akut päästävät kaasua latauksen aikana. Tämän kaasun on päästävä ulos, minkä vuoksi akusta on ehkä poistettava mahdolliset tulpat. Tilat on myös tuuletettava asianmukaisesti.

Oikea huolellisuus uudelleenasennuksen yhteydessä

Ennen uudelleenasennusta on syytä tarkistaa akun happotaso. Jos kyseessä on perinteinen lyijyakku, voit irrottaa vastaavat tulpat. Käytä tislattua vettä akkuhapon menetyksen korvaamiseksi. Kiinnitä sitten akun navat uudelleen liittämällä ensin plusnapa ja sitten miinusnapa. Akun kiinnittämisen lisäksi sinun on nyt käsiteltävä navat akkurasvalla kosketuskorroosion estämiseksi.

Käynnistyskaapeli
© GettyImages / GregorBister

Johtopäätös: Säännöllinen akun hoito pidentää käyttöikää

Auton akun käyttöikä on noin 5-6 vuotta – yksittäistapauksissa 8-10 vuotta on kuitenkin helposti mahdollista. Akun korkean laadun lisäksi akun säännöllinen täyteen lataaminen on tälle ratkaisevaa. Jos tätä ei voida varmistaa ajamalla pitkiä aikoja, akku on ladattava säännöllisesti maksimikapasiteettiinsa sopivalla laturilla. Akun lisähoitotoimenpiteillä varmistetaan, että voit luottaa autoosi myös alhaisissa lämpötiloissa.