Site icon Motointegrator.fi Blog

Lambda-anturin toiminta ja viallisten osien vaikutukset

Nykyaikaiset moottorit toimivat erittäin taloudellisesti ja tasapainoisen polttoaine-ilmasuhteen avulla, minkä vuoksi lambda-anturi on välttämätön. Vian sattuessa tämä voi johtaa muun muassa moottorin suorituskyvyn heikkenemiseen tai polttoaineen kulutuksen lisääntymiseen. 

Lambda-anturi nykyaikaisissa ajoneuvoissa 

https://www.motointegrator.fi/tuotteet/13297-lambda-anturi-universal-fit-denso-dox-0115

Nykyään on tärkeää saavuttaa mahdollisimman alhainen polttoaineenkulutus mahdollisimman suurella moottorin suorituskyvyllä. Tämä tavoite voidaan tietenkin saavuttaa vain, jos polttoaine käytetään mahdollisimman tehokkaasti. Tämä puolestaan edellyttää polttoaineen optimaalista palamista. Sen saavuttamiseksi moottorin pakokaasut on analysoitava yksityiskohtaisesti. Siinä verrataan pakokaasun happipitoisuutta ympäröivän ilman happipitoisuuteen. Kunkin happipitoisuuden tai vertailun mittaustuloksen mukaan lambda-anturi tuottaa sähköjännitteen, joka antaa tärkeitä mittaustietoja moottorin ohjausyksikölle. Polttoaineen ja ilman sekoitussuhteesta riippuen sähköjännite joko nousee tai laskee. Lambda-anturin jännitearvosta riippuen moottorin ohjausyksikkö muuttaa polttoaineen ja ilman välistä suhdetta joko pidentämällä tai lyhentämällä ruiskutusventtiilien ruiskutusaikoja ja säätämällä siten polttoaineen määrää. Tämä on niin sanottu valvontasilmukka. Moottorin ohjausyksikkö käyttää jännitearvoa, jota usein kutsutaan myös lambda-anturin jännitteeksi, tunnistamaan hetkellisen seoksen koostumusta ja säätää sitä jatkuvasti. Jos seos on esimerkiksi liian runsas eli sisältää liikaa polttoainetta, polttoaineen määrää vähennetään hieman. Jos taas seos on liian laiha, polttoaineen määrää lisätään. Polttoainemäärää jatkuvasti säätämällä seoksen koostumus voidaan aina mukauttaa optimaalisesti. 

Miten katalysaattori toimii? 

Ajoneuvon katalysaattorin kannalta optimaalinen seoksen koostumus on erittäin tärkeä. Polttoaineen ja ilmamäärän oikea suhde on tärkeä edellytys sille, että katalysaattori voi vähentää pakokaasuja optimaalisesti. Katalysaattori voi puhdistaa pakokaasut tehokkaasti vain, jos ruiskutusjärjestelmä toimii oikein, minkä kannalta myös lambda-anturin toiminta on erittäin tärkeää. Esimerkiksi liian rikas seos heikentää katalysaattorin suorituskykyä ja voi jopa vahingoittaa sitä pitkällä aikavälillä. Lisäksi liian runsas seos johtaa luonnollisesti polttoaineen kulutuksen kasvuun. 

Viallisen lambda-anturin oireet ja vaikutukset 

© Shutterstock / loflo69

Viallinen lambda-anturi voi näkyä usealla eri tavalla. Yksi mahdollinen seuraus on jo mainittu: polttoaineen kulutuksen kasvu. Tämä tapahtuu, kun lambda-anturi antaa liian vähän tai ei lainkaan jännitettä. Polttoaineenkulutuksen lisääntymisen lisäksi tämä voi johtaa myös huonoon palamiseen ja siten moottorin suorituskyvyn heikkenemiseen. Tässä yhteydessä on kuitenkin erotettava toisistaan katalysaattorin edessä ja takana sijaitseva lambda-anturi. Katalysaattorin edessä olevan viallisen lambda-anturin toimintahäiriön seuraukset ovat vakavammat kuin muun tyyppisen anturin. Jos katalysaattorin takana oleva lambda-anturi vikaantuu, lambda-ohjaus jatkaa kuitenkin toimintaansa. Tämän vuoksi seosta säädetään. Ainoastaan katalysaattorin jälkeisiä pakokaasuarvoja ei enää valvota, joten moottorin elektroniikka ei voi enää määrittää sen toimintaa. Onko lambda-anturi katalysaattorin edessä tai takana viallinen. Yleensä ajamista voidaan jatkaa ilman suurempia ongelmia. Vahinkoja ei kuitenkaan pidä jättää huomiotta. Itse anturin ei muuten tarvitse välttämättä olla viallinen. Tietyissä olosuhteissa vain kaapeli voi olla löystynyt tai hapettunut. Vialliset pistokeliitännät voivat myös antaa virheellisen vaikutelman, että anturissa itse on vikaa. 

Exit mobile version