Kytkin on yksi tärkeimmistä ajoneuvoon asennetuista osista. Vaikka tämän ajoneuvon osan komponentit ovat nykyään hyvin kestäviä, jos ensimmäiset merkit kytkimen liukumisesta ilmenevät, osat tai koko kytkinsarja on vaihdettava.
Kytkimen tehtävä
Tämän ajoneuvon osan tehtävänä on välittää vääntömomenttia ja pyörimisliikettä. Järjestelmä yhdistää vetävän ja ajavan puolen. Heti kun moottori käynnistyy, kampiakseli pyörii. Tämä tuottaa tarvittavan käyttövoiman, kun taas pyörät seisovat paikallaan. Kytkimen on varmistettava, että pyörät pyörivät tasaisesti ja ilman nykäyksiä. Kun ajoneuvo on liikkeellä, kuljettaja vaihtaa eri vaihteita. Tämän prosessin aikana moottorista vaihteistoon kulkevan voimavirran yhteys on katkaistava. Nämä tehtävät hoitaa kytkin, joka sijaitsee vaihteiston ja moottorin välissä. Henkilöautojen kytkimet koostuvat yleensä vauhtipyörästä, painelevystä ja kitkalevystä.
Milloin kytkinsarja on vaihdettava?
Paineen, kitkalämmön ja tärinän vuoksi kytkimen osat altistuvat kovalle rasitukselle. Vaikka osat ovat nykyään paljon kestävämpiä, jossain vaiheessa sen aika tulee jokaiseen autoon. Kuumuus ei ole hyväksi kytkinlevylle; jos sen annetaan hioutua usein, se voi kuumentua ja siitä kehittyy pistävä haju. Tästä johtuvat vauriot voivat vaikuttaa painelevyyn ja vauhtipyörään. Kytkintä rasittaa ajoneuvon jatkuva peräkärryn käyttäminen, kuten venetrailerin tai asuntovaunun vetäminen. Nykyaikaiset kytkimet säätyvät itsestään, joten huoltoa ei tarvita. Aluksi poljin tuntuu kovalta. Jos kytkin alkaa luistaa, se ei ole enää täydellä moottoriteholla. Kun kaasutat paljon, moottorin kierrokset nousevat ilman, että ajoneuvosi ottaa lisää vauhtia? Kaikki nämä ovat merkkejä siitä, että kytkin on pettämässä.
Vaihda kytkinsarja säännöllisesti
Kuten jo mainittiin, kytkin on yksi ajoneuvon voimakkaimmin kuormitetuista osista. Ajoturvallisuus on taattu vain, jos koko kytkinsarja on kunnossa. Tarkista tämä osa säännöllisesti tai teetä tarkastus erikoiskorjaamossa. Jos vika ilmenee, yksittäiset osat, kuten vauhtipyörä tai painelevy, voidaan tarvittaessa vaihtaa, mutta yleensä on suositeltavaa vaihtaa koko sarja. Useimmissa tapauksissa täydellinen kytkinsarja on halvempi kuin sen osien ostaminen erikseen. Oikean varaosan löytämiseksi tarvitset tietoja ajoneuvon rekisteriotteesta. Kytkinsarjojen valikoima on hyvin laaja, joten laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Osat tulisi vaihtaa vain asiantuntijan toimesta, sillä kytkimellä on suuri turvallisuusrelevanssi jokaisessa moottoriajoneuvossa.
Kytkinsarja LUKilta
Kytkin on yleensä linkki moottorin ja vaihteiston välillä. Kytkinsarjan vaihtaminen on siksi kuin ajoneuvojen ”sydänleikkaus”. Siksi on sitäkin tärkeämpää, että käytössä on oikeat varaosat. LUKin kytkinsarja sopii ajoneuvoihin, joissa on yksilevykytkin. Oikeaa kytkinsarjaa valittaessa on varmistettava, että se on täsmälleen ajoneuvoosi sopiva. Tätä varten sinulla tulisi aina olla ajoneuvosi tarkat tiedot valmiina tilausta tehdessäsi. Tarjoamme sinulle esimerkiksi kytkinsarjan Ford- ja Volvo-ajoneuvoihin. Siinä on 20 hammasta ja sen halkaisija on 240 mm. Tämä kytkinsarja ei sisällä vauhtipyörää eikä irroitinlaakeria. Sarja on suunniteltu moottoreille, joissa on kaksoismassavauhtipyörä. Dacia-, Nissan-, Renault- ja Mercedes-Benz-merkeille tarjoamme kytkinsarjaa, jonka halkaisija on 230 mm, myös ilman vauhtipyörää. Lisäartikkelina tarjoamme myös kytkinsarjan kytkinpainelevyllä ja kytkinlevyllä. Tämä sarja on suunniteltu myös moottoreille, joissa on kaksoismassavauhtipyörä. Mutta miksi juuri LUK? Löffler und König GmbH tarjoaa tuonti-, vienti- ja tukkukauppaa. Se pitää aina erittäin tärkeänä tavaroidensa laatua ja asiakkaidensa tyytyväisyyttä.
Tilaa haluamasi LUK-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!