Miten valita oikea kytkin?
Kytkin on yksi voimansiirtojärjestelmän voimakkaimmin kuormitetuista osista tärinän, lämpötilan, paineen ja keskipakovoimien vuoksi. Kulumisen merkkejä ei pidä aliarvioida, sillä ne johtavat myös vaihteiston vaurioitumiseen. Korjauskustannukset voivat tällöin muuttua huomattavasti omistajan vahingoksi.
Suuri osa kaksoismassavauhtipyöristä on suunniteltu tiettyä kytkinsarjaa varten. VIN-numero on purettava, jotta kytkinsarja voidaan valita oikein. VAG-ryhmä on erityisen ongelmallinen. Kytkimen oikea valinta varmistetaan tavarantoimittajien luetteloilla, joissa on tekniset tiedot ja asennusohjeet. Nämä tuodaan Motointegratorin luetteloon, jonka avulla jokainen asiakkaamme voi löytää nopeasti ja helposti oikean kytkinsarjan, kaksoismassavauhtipyörän, hydraulilaakerin jne.
Mitä virheitä tulisi välttää?
– Väärin vapautettu kytkinpoljin
– Kytkinpoljinta ei paineta loppuun asti vaihdetta vaihdettaessa
– Liian suurella vaihteella aloittaminen tai liian suurella nopeudella vaihtaminen
– Nopeuden säätö liu’uttamalla kytkintä
– Jalan pitäminen kytkinpolkimella ajon aikana
– Kytkimen jarruttaminen (moottori) alennusvaihteen vuoksi
– Ajoneuvon ylikuormitus, hinaaminen
– Chiptuning, eli voimansiirtoyksikön tehon lisääminen vaihtamatta kytkintä tehokkaampaan, joka vastaa ajoneuvon uusia parametreja.
Kytkinvaurion yleisimmät oireet
Jos kytkimen valintaan liittyy ongelmia, asiakas voi ottaa yhteyttä Motointegratorin asiakaspalveluun. Asiantuntijoiden suorittaman kytkimen oikean valinnan ja sen vaihdon pitäisi varmistaa, ettei vikoja esiinny. Yleisimmät havaittavat vaurion oireet ovat seuraavat
– Kytkimen liukuminen
– Kytkimen nykiminen
– Kytkimen irtoaminen
– Kytkimen ääni
– Ohjaamo ei kiihdy, kun moottorin kierrosluku nousee
– Kytkinpoljinta on vaikea painaa
– Ajoneuvo ei reagoi äkilliseen laskeutumisyritykseen
Kytkimen moitteeton toiminta riippuu kuitenkin myös uuden elementin asentavan mekaanikon kokemuksesta, koulutuksesta ja tietämyksestä. On huomattava, että kytkinsarja ja kaksoismassavauhtipyörä voivat vaurioitua hyvin helposti suurista mitoistaan huolimatta. Ne ovat voimansiirtokomponentin herkkiä osia, joiden virheellinen asennus voi johtaa edellä mainittuihin vikoihin.
Onko kytkimen käyttöikää mahdollista pidentää?
Kytkimen, jonka ensisijainen tehtävä on siirtää vääntömomentti moottorin akselilta vaihteiston kytkinakselille kitkavoimien avulla, toimimattomuus voi johtaa vakavaan toimintahäiriöön tai ajoneuvon pysähtymiseen. Kytkimen käyttöikä riippuu monista tekijöistä. Edellyttäen, että kytkin on sovitettu oikein ajoneuvoon, on tärkeää ottaa huomioon kytkimen tehtävä ja kunkin kuljettajan suosima ajotyyli. Näillä tekijöillä on huomattava vaikutus kytkimen käyttöikään. Kitkavanteet kuluvat eniten, ja niiden kestävyys riippuu käynnistys- ja vaihtamistiheydestä. Tutkimusten mukaan kytkintä käytetään 2-60 kertaa yhtä ajettua kilometriä kohden reitistä riippuen. On huono tapa käyttää kytkintä vasemman jalan selkänojana, sillä pienikin paine vaikuttaa merkittävästi kitkavanteiden ennenaikaiseen kulumiseen tai ylikuumenemisesta johtuviin vaurioihin.
Voiko kytkimen painelevyn vaihtaa itse?
Tietenkin voi, mutta tämä on näennäinen säästö, joka pakottaa kuljettajan nopeasti käymään jälleen korjaamolla, jossa koko sarja on vaihdettava. Usein näennäisesti oikea valinta ei tahdo toimia muun kytkinsarjan kanssa, vaikka sen ulkohalkaisija, hammasluku jne. on sama. Lausunto ”tämä sarja näyttää identtiseltä, mutta ei sovi” on hyvin suosittu. Yksittäisten elementtien ostaminen erikseen on usein paljon kalliimpi ratkaisu.