Kytkimien luistamisen syyt

0
364
Valmistaja SACHS
Valmistaja SACHS

Toiset kuljettajat valittavat, että kytkin luistaa, kun moottori on kylmä, käynnistyksen aikana, liikkeelle lähdettäessä tai ykkösnopeusasennossa. Toiset huomaavat kytkimen luistavan suurimman osan kiihdytysajasta, ja taas toinen sanoo kytkimen luistavan siruvirityksen jälkeen. Kytkimen luistamisen oireet ja syyt ovat yhtä moninaisia kuin oireetkin. Jopa upouusi kytkin voi lipsua monista eri syistä. Kytkimen painelevyn ja kytkinlevyn lisäksi kytkimen luiston syyt löytyvät usein irrotusjärjestelmästä. Muita syitä ovat muun muassa virheellisesti uusittu vauhtipyörä tai väärän kytkimen asennus.

 

Jos kytkin luistaa, tarkista:

  • Irrotusjärjestelmän kuluminen, liikkeen vapaus, säätö?
  • Oikeat osat ajoneuvoon?
  • Vauhtipyörä oikein jälkikäsitelty?
  • Kitkapintojen likaantuminen voiteluaineella?
  • Vauhtipyörän ja painelevyn kitkapintojen muodonmuutokset ja vääntymät?
1. Pinnoitteet kuluneet niittien paihin asti
1. Pinnoitteet kuluneet niittien paihin asti

Pinnoitteet kuluneet niittien päihin asti

Syy:

  • Normaali kuluminen erityisissä käyttöolosuhteissa
  • Usein tapahtuva käynnistys / väärä ajotapa
  • Jäykkä kytkimen käyttömekanismi
  • Toimilaitejärjestelmää ei ole asetettu tai nollattu oikein

Seuraukset:

  • Kytkimen painelevy ei saa täyttä pitovoimaa käyttöönsä
2. Pinnoitteet, jotka ovat voimakkaasti öljyn tai rasvan saastuttamia
2. Pinnoitteet, jotka ovat voimakkaasti öljyn tai rasvan saastuttamia

Pinnoitteet, jotka ovat voimakkaasti öljyn tai rasvan saastuttamia

Syy:

  • Vahingoittunut vaihteiston tai moottorin tiiviste
  • Vaihteiston käyttöakselilla tai ohjauslaakerilla on liikaa rasvaa
  • Vuoto hydraulisessa käyttöjärjestelmässä
  • Vääränlaisesta käsittelystä johtuva kitkapintojen likaantuminen

Seuraukset:

  • Kytkimen luistaminen pinnoitteiden alhaisempien kitka-arvojen vuoksi
3. Kytkinpinta palanut tai hajonnut
3. Kytkinpinta palanut tai hajonnut

Kytkinpinta palanut tai hajonnut

Syy:

  • Kytkin saa luistaa jatkuvasti
  • Ajoneuvo on käynnistetty liian suurella vaihteella
  • Riittämätön pitovoima
  • Ongelmia laukaisujärjestelmässä – kytkimen pelivaraa ei ole ja kytkin on sen vuoksi jäykkä
  • Öljyn tai rasvan aiheuttama saastuminen
  • Vauhtipyörän liian suuri paksuus

Seuraukset:

  • Pinnoitteen sideaine on ylikuumenemisen vuoksi pahasti pilaantunut
4. Pinnoite ei kosketa koko pintaa
4. Pinnoite ei kosketa koko pintaa

Pinnoite ei kosketa koko pintaa

Syy:

  • Kitkapinta on pahasti naarmuuntunut (vauhtipyörää ei ole työstetty uudelleen)
  • Vauhtipyörän tai painelevyn kitkapinta on vääntynyt ylikuumenemisen vuoksi

Seuraukset:

  • Alhaisemmat kitka-arvot
  • Muuttunut kitkasäde (tehollinen voimavipu)

Kommentti:

Uusien kytkinlevyjen pinnalla on alussa vain perifeerinen kosketus (suurempi kitkasäde, koska painelevyn kitkapinnan ja painelevyn välinen kosketus on minimaalinen). Tämän seurauksena uudet osat voivat välittää täyden tehon jo ennen kuin ne on täysin ajettu sisään.

Laatuominaisuus! Ei virheitä!

5. Kytkimen painelevy on ylikuumentunut
5. Kytkimen painelevy on ylikuumentunut

Kytkimen painelevy on ylikuumentunut

Syy:

  • Kytkin saa luistaa jatkuvasti
  • Öljyn tai rasvan aiheuttama saastuminen
  • Ongelmia laukaisujärjestelmässä – kytkimen pelivaraa ei ole ja kytkin on sen vuoksi jäykkä
  • Vauhtipyörä on liian paksu (jälkityöstö ei ole tehty oikein)

Seuraukset:

Kytkin luistaa, koska pitovoima on liian pieni. Kaikissa tapauksissa kytkimen jatkuva luistaminen tuottaa enemmän lämpöä kuin mitä se voi absorboida. Tämä johtaa ylikuumenemiseen.

6. Toimilaitejärjestelmän kuluminen
6. Toimilaitejärjestelmän kuluminen

Toimilaitejärjestelmän kuluminen

Syy:

  • Toimilaitejärjestelmä kulunut
  • Kulunut ohjausputki

Seuraukset:

  • Juuttunut kytkimen irrotin vaikuttaa negatiivisesti pitovoiman vaikutukseen
7. Kalvojousi murtunut
7. Kalvojousi on murtunut

Kalvojousi on murtunut

Syy:

  • Liian suuri paine / irrotusmatka ylitetty huomattavasti

Seuraukset:

  • Kalvojousen pitovoima ei enää vastaa sovelluksen suunnitteluarvoja

Kommentti:

Aiheuttaa myös vetovastusta, koska painelevyn nostovoima on riittämätön

8. Ohjausnokkien kulumisen aiheuttamat harjanteet
8. Ohjausnokkien kulumisen aiheuttamat harjanteet

Ohjausnokkien kulumisen aiheuttamat harjanteet

Syy:

  • Jatkuva tai epäkeskeinen irrotuslaitteen kosketus irrotusrenkaaseen tai irrotusvipuihin.

Seuraukset:

  • Puristusvoima ei ole enää tehokas, koska irrotusvivut ovat ohjausnokkien tukkimina, kun kytkin on kytketty

Yleinen huomautus

Hyödylliset SACHS-valmistajan vinkit tarjoavat vain yleiskatsauksen. Ajoneuvon valmistajan antamia asennus- ja käyttöohjeita sekä niissä olevia varoitus- ja turvallisuusohjeita on noudatettava! Kaikki työt on annettava koulutetun ammattilaisen tehtäväksi. Vinkissämme käytetyt kuvat ja kuvattu menettely ovat esimerkkejä, ja ne voivat vaihdella ajoneuvon valmistajan ja akselirakenteen mukaan.