Kulunut tukivarsi – vian oireet ja seuraukset 

0
226
Tukivarsi
© Shutterstock / Kzenon

Ajossa kuuluvat jyrisevät äänet tai epätarkka ohjaus ovat vain kaksi mahdollista merkkiä ajoneuvosi kuluneista tukivarsista. Jos jätät ensimmäiset merkit hoitamatta, seurauksena voi olla kalliita korjauksia. 

Turvallisesti läpi syksyn

Kaksiraiteisissa ajoneuvoissa tukivarret ovat keskeinen osa pyöränripustusta. Ne yhdistävät pyöränkotelot koriin tai vanhemmissa malleissa ajoneuvon tukirunkoon. Useimmissa nykyaikaisissa ajoneuvoissa on yksi tukivarsi pyörää kohti. Harvemmin henkilöautoissa käytetään kahta toispuoleista tukivartta. Näissä tapauksissa niitä kutsutaan kaksoistukivarsiksi. Kaksoistukivarsia käytetään yleisemmin kuljetusajoneuvoissa ja kilpa-autoilussa, koska ne tarjoavat paremman vakauden ja paljon tarkemman pyöränohjauksen. 

Koska nämä komponentit on suunniteltu erittäin vakaiksi esiintyvien kuormitusten suhteen, toispuoleiseen tukivarteen kohdistuvia vaurioita, kuten murtumia tai muodonmuutoksia, esiintyy harvoin. Tällaiset massiiviset vauriot huomataan yleensä heti, koska ajokäyttäytyminen muuttuu merkittävästi. Toisaalta tukivarsien laakereiden kuluminen ei tapahdu yhdessä yössä. Aluksi kulumisprosessi etenee vain hitaasti. Ajon aikana esiintyvien suurten kuormitusten vuoksi kuluminen kuitenkin lisääntyy yhä nopeammin. Jos kuitenkin tunnet autosi hyvin, voit tunnistaa kuluneet tukivarren laakerit jo varhaisessa vaiheessa eri oireiden perusteella. 

Merkkejä etupyörien kuluneista tukivarsista

Yksi merkki etupyörien kuluneesta tukivarren laakerista on nariseva tai halkeileva ääni ohjauksen aikana. Aluksi tämä ääni kuului vain harvoin ja tietyissä etuakselin kuormitusolosuhteissa, mutta lopulta se esiintyy yhä useammin. Kun kuluminen on pitkälle edennyt, ääni muuttuu selvästi havaittavaksi jyrinäksi tai kolinaksi. Muita merkkejä etutukivarsien laakereiden kulumisesta ovat epätarkka ohjaus, heikko suoraviivaisuus ja yleisesti ottaen nihkeä käsiteltävyys. Lisäksi ajoneuvo vetää oikealle tai vasemmalle jarrutettaessa. 

Takapyörissä esiintyvät merkit

Samoin kuin etupyörien tukivarret, myös takapyörien tukivarsien laakereiden kuluminen on havaittavissa meluna. Myös tässä tapauksessa hakkaava tai jyrisevä ääni voi olla merkki viasta. Erityisen tuntuvaa on ajoneuvon takaosan selvästi havaittava ja nykivä sivuttaissiirtymä, kun ajoneuvo siirtyy kaarreajosta suoraan eteenpäin ajamiseen. Tämä nykiminen johtuu kuluneista laakereista, joissa laakeripultit voivat kirjaimellisesti hyppiä puolelta toiselle, kun kaarreajosta aiheutuva kuormitus poistetaan. 

Kuluneiden tukivarsien mahdolliset seuraukset

Tukivarsi
© motointegrator.fi / Ohjausvarsi, pyörän jousitus LEMFÖRDER 22815 01

Edellä kuvattu yhä huonompi käsiteltävyys ei ole ainoa seuraus kuluneista tukivarsista. Yleensä vialliset nivelakselin laakerit aiheuttavat muutoksia jousituksen geometriaan, mikä johtaa renkaiden epätasaiseen ja lisääntyneeseen kulumiseen. Lisäksi voimakkaan kulumisen myötä laakereiden vaimennusvaikutus katoaa ja laakereiden liikkumavara kasvaa niin suureksi, että iskukuormitus voi johtaa pyörän jousituksen ja korin vaurioitumiseen. Useimmissa tapauksissa ajoneuvo ei ole enää liikennekelpoinen ja turvallinen ajaa. Seurauksena ovat kalliit korjaukset. Myötätuntoinen suhtautuminen omaan ajoneuvoosi ja pieni tahdikkuus säästävät lopulta paljon rahaa. Kuluneen tukivarren korjaaminen varhaisessa vaiheessa on hyväksi myös oman ja muiden tienkäyttäjien turvallisuuden kannalta.