Kiertokangen laakerikuoret muodostavat laakerin erittäin kuormitettua kiertokankia varten. Mahdollisen vian ilmetessä sinun on toimittava välittömästi.
Sylinterit ja männät altistuvat moottorin suurimmalle kuormitukselle, sillä moottorin käyttövoima tuotetaan juuri niissä. Männät on liitetty kampiakseliin kiertokangen avulla, jotta polttoaineen palamisesta syntyvä voima voidaan muuttaa pyörimisliikkeeksi. Voimakkaasti rasittunut kiertokangen laakeri voi vaurioitua ja se on sitten vaihdettava.
Voimakkaasti kuormitetut kiertokangen laakerit
Kiertokangen laakeriin liittyy erityinen ongelma: käytettävissä olevan tilan rajallisuuden vuoksi laakeria ei voi helposti suurentaa. Erityisesti mäntä rajoittaa jossain määrin enimmäisleveyttä. Tästä syystä käytetään laakereita, jotka kestävät suuria kuormituksia ja ovat erittäin kulutuskestäviä. Muutama vuosikymmen sitten oli melko yleistä käyttää tavanomaisia rullalaakereita myös kiertokangen laakereina. Nykyään näin ei kuitenkaan enää ole. Näissä laakereissa kiertokangen ja männän tai kampiakselin väliin jää pieni rako, joka täytetään öljyllä. Tämä öljy varmistaa, että kaksi metalliosaa ei hankaa toisiaan vasten vaan liukukalvoa. Oikea väli asetetaan kiertokangen laakerien avulla, jotta tämä laakerityyppi todella täyttää tehtävänsä. Jos laakeri ja yhdystanko joutuisivat kosketuksiin, seurauksena olisi välitön materiaalin kuluminen.
Miten kiertokangen laakerin vaurio voidaan tunnistaa?
Kiertogangen laakerivaurio ilmenee epäselvistä äänistä. Jos laakerivaurioita epäillään, korjaamolle on mentävä välittömästi. Muita matkoja ei saa missään tapauksessa tehdä, koska odotettavissa on huomattavia vahinkoja. Tällaisen vaurion sattuessa voitelukalvo saattaa irrota välittömästi ja kiertokanki saattaa jumiutua. Tällaisessa tapauksessa on odotettavissa huomattavia seurannaisvahinkoja, kun taas yksinkertaiset laakerivauriot voidaan usein korjata vaihtamalla kiertokangen laakerit. Korjaus on annettava asiantuntijayrityksen tehtäväksi, koska toimenpide on laaja ja vaatii myös korkeatasoista asiantuntemusta.
Kiertokangen laakerivaurioiden syyt
Tällaisten vahinkojen syytä on vaikea määrittää. Mahdollisia syitä ovat voitelujärjestelmän puutteet, jotka vaihtelevat huonolaatuisesta öljystä matalaan öljytasoon. Pitkän käyttöiän jälkeen on mahdollista, että kiertokangen laakeripesiin on muodostunut korroosiota, joka johtaa kulumiseen, kun moottori otetaan uudelleen käyttöön. Yleensä vaurion syynä on kuitenkin tuotantovirhe kiertokangen laakereissa tai erittäin korkea ajokilometrimäärä.