Site icon Motointegrator.fi Blog

Kesä – ajoneuvosi ongelmakohdat

kesä auton ongelmakohdat

© janista / Shutterstock

Ajaminen kesällä: nämä ovat yleisimmät häiriöiden syyt

Kesä on loma-aikaa. Jotta pitkä matka omalla autolla ei päättyisi rikkoutumiseen, on ensin tarkistettava joitakin tyypillisiä heikkouksia.

© Fotosenmeer / Shutterstock

Vaihda moottoriöljy ajoissa

ADAC:n (Saksan autoilukerhon) vikatilastojen mukaan moottorivaurio on kymmenenneksi yleisin vikatyyppi. Nokka-akselin ja männän väliin ei siis tule kovin usein äkkipysähdys – mutta tämä vaurio on erityisen kallis. Nykypäivän pitkien vaihtovälien ei pitäisi houkutella kuljettajia jättämään öljynvaihtoa väliin; lisäksi öljytaso on tarkistettava säännöllisesti. Kevät on oikea aika vaihtaa öljy, koska talven aikana muodostuu usein kondenssivettä ja tämä heikentää voitelevuutta. Hammashihnan vaihtovälien ylittyminen ei ole yhtä ongelmallista. Vaikka kallista vaihtoa usein lykätäänkin, vaihtoa ei missään tapauksessa pidä jättää tekemättä, koska halkeama ei yleensä ilmoita itsestään.

Viallinen termostaatti voi aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen

Toinen syy vaurioihin kesällä on moottorin ylikuumeneminen. Toisin kuin oletetaan, tämä ei yleensä johdu jäähdytysnesteen puutteesta. Nykyaikaisessa moottorissa jäähdytysneste ei aluksi kulje jäähdyttimen läpi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Näin moottori saavuttaa käyttölämpötilansa nopeammin, mikä puolestaan vähentää kulutusta. Termostaatti varmistaa, että venttiili avataan ja jäähdytysneste virtaa jäähdyttimen läpi. Jos ilmavirran tuottama jäähdytys ei riitä, tuuletin kytkeytyy päälle. Termostaatin vika voi siis helposti johtaa ylikuumenemiseen, koska hyvin suunniteltu jäähdytysjärjestelmä ohitetaan näin.

Vaihda jarruneste säännöllisesti

Akun säännöllinen huolto on yhtä tärkeää. Ilmastointijärjestelmän aiheuttama suuri tehontarve aiheuttaa lisäkuormaa kesällä, ja samaan aikaan tavanomaiset lyijyakut voivat menettää nestettä haihtumalla. Jos suorituskyvyn heikkeneminen on jo havaittavissa, on usein jo liian myöhäistä – sähkövarasto on vaurioitunut korjaamattomasti. Tästä syystä demineralisoitu vesi on täytettävä ajoissa uudelleen. Jarrut osoittavat myös erityisiä heikkouksia kesällä. Syy: korkeiden ulkolämpötilojen vuoksi jarrujärjestelmä kuumenee enemmän kuin talvella. Jos jarrunesteeseen on kertynyt vettä, jarrupiiriin muodostuu höyryä. Jarrun painepiste vaeltaa, jolloin jarrujen hallinta heikkenee ja jarrutusteho heikkenee. Ongelmaa pahentaa se, että lomamatkoilla kuormitus on myös suurempi ajoneuvon suuremman painon vuoksi.

Ilmastointi lisää ajoturvallisuutta

© And-One / Shutterstock

Vanhemmissa ajoneuvoissa ilmastointijärjestelmä kannattaa myös huollattaa. Normaalisti se on suljettu järjestelmä, josta ei vuoda jäähdytysnestettä. Pieniä häviöitä kuitenkin tapahtuu, mikä heikentää järjestelmän suorituskykyä – mikä on tietysti erityisen tuntuvaa kesähelteillä. Ilmastoinnista ei kuitenkaan koskaan pidä luopua, sillä auton kuumuuden on osoitettu heikentävän keskittymiskykyä. Jos harkitset ikkunoiden sävyttämistä ikkunakalvolla, kannattaa myös ryhtyä toimiin nyt. Auringonsäteiden heijastuminen voi tehokkaasti vähentää auton lämpenemistä. Jos otat nämä asiat huomioon, pääset kesähelteelläkin turvallisesti perille – ja voit viettää lomasi rennosti.

Exit mobile version