Kampimekanismin huolto ja kunnossapito

0
28

Kampimekanismi vastaa liikkeen muuntamisesta moottorin muihin tarvittaviin osiin. Pyörien, kuten autojen moottoreiden, kampiakselit saadaan liikkeelle, ja ne varmistavat erilaisten kiertokankien avulla, että syntyy pyörimisliike, joka vapauttaa energiaa ja mahdollistaa ajoneuvon etenemisen.

Kampimekanismin toiminta

Kampimekanismin tehtävänä on muuttaa moottorin mäntien lineaarinen värähtelevä liike pyörimisliikkeeksi. Tämä pyörimisliike siirretään sitten moottoritilan muihin tarvittaviin komponentteihin. Tämän sarjan lopussa ovat pyörät, jotka viime kädessä saadaan pyörimään tämän pyörimisliikkeen avulla. Auto alkaa rullata tai ajaa.

Prosessi käynnistyy, kun kuljettaja kääntää sytytysavainta virtalukossa moottorin käynnistämiseksi. Tämä pieni käsiliike sytyttää kaasu-ilmaseoksen moottorin sylinterissä. Seoksen räjähdys saa sylinterissä olevan ilman laajenemaan nopeasti, jolloin sylinterissä olevat männät lähtevät liikkeelle. Sinun on syytä olla tietoinen siitä, että sylinteri on suljettu järjestelmä. Ilma ei voi poistua mihinkään, joten se voi vain työntää mäntää toiselle puolelle tai liikuttaa sitä vastaavaan suuntaan. Jo mainitut kiertokanget on järjestetty erityisellä tavalla. Tämän rakenteen ansiosta ne toimivat ensisijaisesti niin sanottuina työntötankoina, jotka työntävät mäntää toistuvasti takaisin vastakkaiseen suuntaan eli kohti räjähdyspistettä. Myös kiertokanget perustuvat kiertoliikkeeseen kampiakselin pyörimisakselin ympäri. Kaasuilmaseoksen räjähtämisestä syntyvä energia muunnetaan tällä tavoin vääntömomentiksi.

Näin ollen voidaan todeta, että kampimekanismilla on valtava merkitys ajoneuvon toiminnalle.

Kampimekanismin osat

Kuten jo mainittiin, kampimekanismi sijaitsee moottoritilassa. Kampiakselit voidaan myös asentaa eri korkeuksille. Tämä mahdollistaa vaihtelevan puristussuhteen luomisen, mikä joissakin tapauksissa johtaa merkittäviin säästöihin polttoaineen kulutuksessa. Tämä periaate on myös helposti ymmärrettävissä missä tahansa pyörässä, jossa on vaihteet, yksinkertaisesti siirtymällä kaikkien vaihteiden läpi. Tuloksena on, että asetuksesta riippuen minun on käytettävä enemmän tai vähemmän tehoa liikkumiseen.

Huolto

Kampiakseli
© Shutterstock / dreamnikon

Kampiakseli ja männät ovat jatkuvassa liikkeessä käytön aikana. Tämä liike aiheuttaa kitkaa ja johtaa sylinterin kulumiseen. Jotta näin ei tapahtuisi ja jotta moottori voisi jatkossakin tuottaa täyden tehonsa, nämä mekaaniset osat on voideltava hyvin. Kampiakseli on ontto, jotta öljy pääsee kaikkiin tärkeisiin osiin. Öljy voi liukua säiliöstään kampiakselin läpi ja kulkeutua sitten esiporattujen reikien kautta sylintereihin ja kampiakselin ja akselitappien sisään.
Pää- ja kiertokankilaakerit eivät sen sijaan kuulu tässä käytetyn termin ”liukulaakerit” piiriin. Ne kuuluvat vierintälaakereiden ryhmään.

Kunnossapito ja huolto – kampimekanismin vaurioiden ja vikojen ehkäiseminen

Kampimekanismi joutuu suorittamaan paljon, ja se on auton kannalta välttämätön. Tämän suorituskyvyn myötä koko kokoonpanoon kohdistuu voimakkaita voimia. Jos tässä havaitaan pieniä vikoja tai suuria kulumisen merkkejä, käynti korjaamolla on ehdottoman tärkeää. Jos nämä asiat jätetään huomiotta, seurauksena on usein vielä suurempia vaurioita. Pahimmassa tapauksessa tämä voi jopa tuhota moottorin.

Tämä vaara on vältettävä tai estettävä. Jos kampimekanismin vaurioitumiseen viittaavia merkkejä ilmenee, on toimittava nopeasti. Pelkkä öljytason säännöllinen tarkistaminen ja tarvittaessa öljyn lisääminen auttaa. Vielä tärkeämpää on kuitenkin suorittaa tai teettää valmistajan määrittelemät huoltotoimenpiteet säännöllisin väliajoin. Jos aiot tehdä huollon, tee se kunnolla. Mottona on, ettei mitään puolittaisia toimenpiteitä. Jos öljynvaihto on jo tarpeen, öljynsuodatin on vaihdettava samalla. Koska voit olettaa, että se ei tule paranemaan jatkokäytön aikana ja kun kerran olet siinä…..! Tällöin säästyy myös lisäkustannuksilta.

Merkkejä kampimekanismin ongelmista

Kampimekanismin vauriot
© Shutterstock / Hanna Kuprevich

Vaikka olisit aina huolellinen ja teettäisit määrätyt huollot, se ei takaa, ettei vaurioita pääse tapahtumaan. Jotta olisit tässäkin tapauksessa hyvin valmistautunut ja pystyisit tunnistamaan uhkaavat viat, sinun on syytä varoa muutamia piirteitä, jotka voivat olla merkkejä viasta.

  • Ajoneuvo ei käynnisty puhtaasti ja aiheuttaa ongelmia
  • Öljyvuotoa moottorin alueella, myös moottoritilan sisällä (roiskevää öljyä)
  • Moottorissa kuuluu koputus- tai paukutusääniä, mikä on merkki voitelun puutteesta / riittämättömyydestä
  • Voimakas moottorin tärinä

Vaikka moottorin suorituskyky heikkenisi, on syytä olla varovainen, eikä korjaamoa pidä jättää huomiotta. On vain tärkeää, että tiedät, ettet tee tätä työtä itse, ellet ole asiantuntija. Loppujen lopuksi nämä asiat vaikuttavat myös ajoneuvon liikenneturvallisuuteen, ja siksi niihin on suhtauduttava erityisen huolellisesti. Loppujen lopuksi turvallisuus on etusijalla.