Kaikki jarrulevyistä

0
551
Jarrulevy
© Shutterstock / svariophoto

Virheettömät jarrulevyt ovat jarrujärjestelmän toiminnan edellytys. Ihmiset tekevät kuitenkin usein virheitä arvioidessaan kulumistilaa.

Ehkä olet itse joutunut tällaiseen tilanteeseen: Haluat ostaa auton ja arvioida kulutusosien kuntoa. Paitsi että tukivarren laakerit ovat kuluneet tai iskunvaimentimet vuotavat, kiinnität huomiota myös jarrulevyjen kuntoon. Koska sinulla ei ole tällä hetkellä käytettävissä jarrusatulan mittaria, luotat silmämääräiseen arviointiin ja ”tunnustelet” samalla jarrulevyn reunaa. Diagnoosi on näennäisen selvä: jos jarrulevyyn on muodostunut selvästi havaittava reuna, se on valmis vaihdettavaksi – eikä näin suinkaan ole.

Jarrulevy ABE C34054ABE-P edessä
Sachs logo
Jarrulevy ABE C34054ABE-P edessä Lue lisää…
Vaijeri, käsijarru BOSCH 1 987 482 854
Bosch logo
Vaijeri, käsijarru BOSCH 1 987 482 854 Lue lisää…
Jarrupalasarja, levyjarru TRW GDB3414, Edessä
TRW logo
Jarrupalasarja, levyjarru TRW GDB3414, Edessä Lue lisää…

Jarrulevyn reuna: usein yliarvostettu

Teknisestä näkökulmasta reunan muodostuminen on helppo ymmärtää: jarrupalat eivät ainoastaan kuluta omaa materiaaliaan jarrutettaessa, vaan aiheuttavat myös jarrulevyn kulumista. Koska jarrupala ei kuitenkaan kata koko levyä, pieni vanne jää havaitsematta, joten jarrulevy ei tässä kohtaa kutistu. Reuna pysyy siis ”paikallaan” – ja luo tuntuvan askelman. Koska lapa ei kuitenkaan sinänsä ole ongelma, se antaa vain hyvin karkean indikaation kulumisesta. Jos on vastattava kysymykseen, milloin jarrulevy on todella vaihdettava, kulumisaste on ratkaiseva. Jälkimmäinen riippuu jarrulevystä ja voi vaihdella ajoneuvomallista toiseen ja myös jarrujen valmistajasta riippuen. Joka tapauksessa jarrulevyn kiinnityksessä on erittely. Periaatteessa seuraavat arvot voivat toimia ohjeena:

– tuulettamattomat levyt: uusi mitta – 2 mm

– sisäisesti tuuletetut levyt: uusi mitta – 3 mm

Tämä mitta voidaan määrittää työntömitalla. Ongelmana on tietysti se, että mitta-asteikko mittaa yleensä levyn paksuuden reunoilta. Tämän välttämiseksi on olemassa erityisiä mittalaitteita, joissa on mittauskärjet. Vaihtoehtoisesti voit yksinkertaisesti asettaa kaksi kolikkoa levyn päälle niin, että työntömitta ei osu reunoihin. Kolikoiden paksuus on tietenkin mitattava erikseen ja vähennettävä kokonaislukemasta. Etenkin digitaalisella työntömitalla tällainen mittaus on mahdollista myös ilman laskemista, koska voit yksinkertaisesti valita uuden nollapisteen kolikoiden mittauksen jälkeen.

Mitä vaurioita jarrulevyissä voi tapahtua

Jarrulevyjen tavanomaisen kulumisen lisäksi myös muut vauriot voivat johtaa jarrulevyn vaihtoon. Tyypillinen ongelma on voimakas naarmuuntuminen, joka voi johtua jarrulevyn tai jarrupalojen likapartikkeleista. Usein tämä naarmuuntuminen liittyy huonoon jarrutustehoon ja jarrujen ”hankaamiseen”. Jos jälkimmäinen on voimakkaampaa niin, että jarrupoljin jopa sykkii ikään kuin ABS-järjestelmä puuttuisi asiaan, jarrulevy voi olla myös vääntynyt. Ennen uusien osien ostamista kannattaa kuitenkin tarkistaa, onko tapahtunut asennusvirhe: Pyörännavassa oleva lika, jota ei ole poistettu kokonaan ennen asennusta, voi aiheuttaa sen, että jarrulevyt eivät ole täysin tasaiset eivätkä siksi toimi tasaisesti. Jarrulevyn sininen värjäytyminen viittaa lämmön kehittymiseen, joka voi usein johtua jarrumännän lujittumisesta jarrusatulassa. Muuten, lievä välkkäruoste ei ole syy jarrulevyn vaihtamiseen, mutta vakava ruostuminen, joka on tyypillistä käyttövahingoille, on.

Yhdistä uudet jarrulevyt vain uusiin jarrupaloihin

Kun vaihdat jarrulevyjä, sinun ei pidä ainoastaan varmistaa, että puhdistat pyörännavan huolellisesti. On myös välttämätöntä käyttää uusia jarrupaloja. Lisäksi on tarkistettava, että jarrumännät voidaan painaa takaisin helposti ja tasaisesti. Muussa tapauksessa jarrusatula olisi ensin kunnostettava, jotta jarrulevyjä ei tarvitse vaihtaa pian uudelleen.