Hyvällä ”ohjauksella” kytkin vaatii vain vähän huoltoa

0
61
© Shutterstock / Maksim Vivtsaruk

Miten kytkin toimii?

Moottorin ja vaihteiston välisenä yhteytenä kytkin mahdollistaa moottorin voiman siirtämisen pyörille. Kun kytkintä painetaan, moottorin ja vaihteiston välinen yhteys katkeaa. Voimansiirtoa ei tapahdu, ja on mahdollista vaihtaa toiselle vaihteelle ilman, että moottori sammuu, koska eri nopeudet hidastavat toisiaan.

Kuinka kauan kytkin yleensä kestää?

Kytkimien rakentamisessa nykyisin käytettävien materiaalien ansiosta kytkimillä voidaan ajaa ajotyylistä riippuen 100 000-200 000 kilometriä ilman ongelmia. Toisin kuin vanhojen ajoneuvojen kytkimet, joita piti säätää säännöllisesti, nykyiset kytkimet säätyvät itsestään. Itsesäätyvällä kytkimellä on kuitenkin yksi pieni haittapuoli: jos vanhojen ajoneuvojen polkimen pelivara osoittaa, että kytkin olisi aika vaihtaa, sitä ei enää helposti huomaa uusissa kytkimissä.

Milloin huomaat, että se on vaihdettava?

Vauriosta riippuen edellä mainitut äänet voivat kuulua kytkintä kytkettäessä ja irrotettaessa. Nämä äänet ovat merkkejä viallisesta irroitinlaakerista. Jos ajat ammattikorjaamoon ensimmäisten vaurion merkkien ilmaantuessa, kytkintä ei välttämättä tarvitse vaihtaa kokonaan. Jos kytkin luistaa ja hiomapiste muuttuu, se voi olla merkki kuluneesta kytkimestä. Jos jätät tämän varoituksen huomiotta, saatat kokea ikävän yllätyksen vaihtaessasi vaihteita moottoriteillä ja tehdessäsi nopeita ohituksia. Ajoneuvo ei saavuta vaadittua nopeutta.

Kytkin autossa
© Getty Images / sergeyryzhov

Mikä on paras tapa suojata kytkin?

Suuret vaatimukset ja virheellinen käsittely johtavat siihen, että kytkin joudutaan vaihtamaan ennenaikaisesti. Sinulla on kuitenkin suuri vaikutusmahdollisuus kytkimen käyttöikään, ja voit varmistaa, että rasitusta esiintyy vähemmän muutamalla käyttäytymissäännöllä. Joissakin tapauksissa nykyaikaiset kytkinlevyt voivat kestää yli 200 000 kilometriä ennen kuin ne on vaihdettava. Raskaassa kuormituksessa, joka usein johtuu kuljettajasta, kytkin kestää usein vain muutaman 10 000 kilometriä. Vaihto on yksi kustannusintensiivisimmistä korjauksista, minkä vuoksi kannattaa noudattaa alla olevia vinkkejä.

Joillakin kuljettajilla on todellinen lyijyjalka kytkimen suhteen. Tätä virhettä eivät tee vain aloittelevat kuljettajat. Kaikkien, jotka painavat kytkinpoljinta pitkään varmistaakseen, että oikea vaihde on valittu, tai jotka ovat yksinkertaisesti pitkäaikaisia kuljettajia, pitäisi lopettaa tämä. Kytkinpoljinta pitäisi painaa vain silloin, kun se on todella tarpeen. Kytkimen painaminen tuottaa paljon kitkaa, mikä aiheuttaa suurta kulumista ja lyhyttä käyttöikää.

Näin käytät auton kytkintä oikein

Liikennevalo on punainen, ykkösvaihde on kytketty ja jalkasi on kytkimellä? Jos tämä kuulostaa tutulta: Lopeta! On parempi laittaa auto vapaalle ja ottaa jalka pois kytkinpolkimelta. Luota omiin ajotaitoihisi ja ole varma, että pääset riittävän nopeasti pois, kun valo vaihtuu vihreäksi. Keltainen valo antaa sinulle riittävästi aikaa vaihtaa vaihteelle. Jotta ajoneuvo ei pääse rullaamaan, voit vetää käsijarrun pohjaan. Pysäköitäessä monet kuljettajat kytkevät ensimmäisen vaihteen, mikä rasittaa kytkintä tarpeettomasti. On parempi ja kytkintä hellävaraisempi käyttää taas käsijarrua. Se myös vähentää rasitusta jalalta, joka voi itse asiassa vahingoittua, jos se on kytkinpolkimella liian usein ja liian kauan.

Tarpeettomia vaihteenvaihtoja on vältettävä, vaikka ääni puhuisi vastaan. Aina ei kannata kytkeä korkeampaa vaihdetta. Sinun on hyvä ajatella autosi osia sekä pitää hauskaa ajaessasi. Ei tietenkään ole mitään järkeä ajatella jatkuvasti kytkintä ja rasittaa jarruja enemmän. Ihannetapauksessa alamäkeen ajettaessa kannattaa vaihtaa pienemmälle vaihteelle, jotta moottorin jarrutustehoa voidaan hyödyntää. On tärkeää, että löydät hyvän tasapainon ja ajat ennakoivasti.

Kytkinsarja
© AdobeStock / Sergey Ryzhov

Jos et anna kytkimen luistaa liian pitkään vaihdetta vaihtaessasi ja kytket kytkimen mahdollisimman herkästi, säästät rahaa. Jalka kannattaa ottaa pois kytkinpolkimelta irroitinlaakerin suojaamiseksi. Vaihteita vaihtaessa kannattaa myös ottaa jalka pois kaasupolkimelta, eikä vaihteita saa mahdollisuuksien mukaan ohittaa alaspäin vaihdettaessa. Keskitason kaasukuljettajille tämä on kova mutta tehokas toimenpide, jolla vältetään tarpeettomat ja ennenaikaiset kytkimenvaihdot. Ylös- ja alasvaihto tunteella on mahdollista ja suojelee myös ajoneuvon muita osia. Kytke kytkin pehmeästi ja herkästi, anna sen tulla hitaasti ja ota jalka pois polkimelta heti, kun ajoneuvo lähtee liikkeelle. Tämä ajotapa on täydellinen tapa minimoida irroitinlaakerin kuluminen ja välttää turhia kustannuksia ja vaivaa. Oman ajotapasi lisäksi myös ajoneuvon kuormituksella on merkitystä. Älä kuormita autoasi liikaa, sillä se lisää kytkimen kuormitusta.