Raidetangon vaihto – yleisiä huomautuksia: Tämä asiakirja on vain viitteellinen. Ajoneuvon valmistajan antamia asennus- ja käyttöohjeita sekä niihin sisältyviä varoitus- ja turvallisuusohjeita on noudatettava! Kaikki työt on annettava koulutetun ammattilaisen tehtäväksi. Huomautus: Tässä käytännön vinkissä käytetyt kuvat ja raidetangon vaihdossa kuvattu menettely ovat vain esimerkinomaisia, ja ne voivat vaihdella ajoneuvon valmistajan ja akselirakenteen mukaan.
Jos ohjauksessa tuntuu töyssyjä, kun ajetaan tien kuoppia tai reunakiviä pitkin, syynä voivat olla kuluneet raidetangon päät tai aksiaalinivelet. Naksahteleva ääni äkillisissä ohjausliikkeissä voi myös olla oire viallisesta raidetangosta. Tarkan syyn määrittämiseksi ja viallisen raidetangon vaihtamiseksi auto on nostettava ajoneuvonostimella, jotta sitä voidaan tutkia tarkemmin. Tämä hyödyllinen vinkki koskee raidetangon päiden ja aksiaalinivelten vaihtoa, jotka yhdessä muodostavat niin sanotun raidetangon.
Ohjeet raidentatankojen vaihtamiseen
Huomautus: Puhtaus on erittäin tärkeää, kun ohjaustehostinta työstetään. Virheellinen käsittely ja likaantuminen voivat johtaa vuotoon ja pahimmassa tapauksessa ohjaustehostimen toimintahäiriöön.
- Nosta ajoneuvoa ja irrota etuakselin pyörät.
- Suihkuta raidetangon pään kiinnitysmutteriin ruosteenpoistoainetta ja anna sen vaikuttaa muutaman minuutin ajan (kuva 1).
3. Irrota etummainen alleajosuoja (kuva 2).
4. Löysää kiinnitysmutteri raidetangosta ja irrota se kokonaan.
5. Irrota raidetangon pää olka-akselista sopivalla pallonivelen ulosvetäjällä (kuva 3).
6. Irrota ohjausvaihteen palkeen kiinnike (kuva 4).
7. Työnnä paljetta kohti raidetangon päätä.
8. Irrota aksiaalinivel rungosta (kuva 5).
9. Puhdista palkeen tiivistyspinta ohjausvaihteen kohdalta.
10. Puhdista olka-akselin pallonivelen kumisen kosketuspinnan korvakkeet (kuva 6).
Huomautus: Käytä aina uusia itselukittuvia muttereita ja pultteja, jotta korjaus olisi luotettava.
11. Ruuvaa aksiaalinivel runkoon ja kiristä se ajoneuvon valmistajan määrittelemällä kiristysmomentilla.
12. Asenna palje ja sulje kiinnittimet asianmukaisella erikoistyökalulla (kuva 7).
Huomautus: Palkeen virheellinen kiinnitys voi johtaa rungon korroosioon: ohjausvaihde alkaa vuotaa, mikä voi johtaa ohjaustehostimen vikaantumiseen.
13. Kiinnitä pallonivel olka-akseliin ja kierrä mutteri paikalleen (kuva 8). Noudata ajoneuvon valmistajan ehdottamaa kiristysmomenttia.
Huomautus: Asennuksen aikana kuulatappi ei saa kääntyä palloivelessä. Tämä voi aiheuttaa vaurioita pallonivelen sisällä ja johtaa ennenaikaiseen vikaantumiseen.
Vinkki: Varmista kuulatappi kiertymistä vastaan sopivalla örder!
14. Asenna etummainen alleajosuoja (kuva 2).
15. Asenna etupyörät ja kiristä ne ajoneuvon valmistajan suosittelemalla kiristysmomentilla (kuva 9).
16. Kohdista pyörät ja säädä niitä tarvittaessa (kuva 10). Noudata ajoneuvon valmistajan ohjeita!
17. Suorita koeajo.
Huomautus: Koeajoa suorittaessasi kiinnitä erityistä huomiota käsittelyyn kaarreajossa ja kuuntele mahdollisia melupäästöjä!