Hyödyllinen vinkki: Raidetangon vaihto

0
246
Raidetangon vaihto - Lemförder
Raidetangon vaihto - Lemförder

Raidetangon vaihto – yleisiä huomautuksia: Tämä asiakirja on vain viitteellinen. Ajoneuvon valmistajan antamia asennus- ja käyttöohjeita sekä niihin sisältyviä varoitus- ja turvallisuusohjeita on noudatettava! Kaikki työt on annettava koulutetun ammattilaisen tehtäväksi. Huomautus: Tässä käytännön vinkissä käytetyt kuvat ja raidetangon vaihdossa kuvattu menettely ovat vain esimerkinomaisia, ja ne voivat vaihdella ajoneuvon valmistajan ja akselirakenteen mukaan.

Turvallisesti läpi syksyn

Jos ohjauksessa tuntuu töyssyjä, kun ajetaan tien kuoppia tai reunakiviä pitkin, syynä voivat olla kuluneet raidetangon päät tai aksiaalinivelet. Naksahteleva ääni äkillisissä ohjausliikkeissä voi myös olla oire viallisesta raidetangosta. Tarkan syyn määrittämiseksi ja viallisen raidetangon vaihtamiseksi auto on nostettava ajoneuvonostimella, jotta sitä voidaan tutkia tarkemmin. Tämä hyödyllinen vinkki koskee raidetangon päiden ja aksiaalinivelten vaihtoa, jotka yhdessä muodostavat niin sanotun raidetangon.

Raidetanko
Raidetanko

Ohjeet raidentatankojen vaihtamiseen

Huomautus: Puhtaus on erittäin tärkeää, kun ohjaustehostinta työstetään. Virheellinen käsittely ja likaantuminen voivat johtaa vuotoon ja pahimmassa tapauksessa ohjaustehostimen toimintahäiriöön.

  1. Nosta ajoneuvoa ja irrota etuakselin pyörät.
  2. Suihkuta raidetangon pään kiinnitysmutteriin ruosteenpoistoainetta ja anna sen vaikuttaa muutaman minuutin ajan (kuva 1).
01_Kiinnitysmutterin suihkuttaminen
1. Kiinnitysmutterin suihkuttaminen

3. Irrota etummainen alleajosuoja (kuva 2).

02_Alleajosuojan irrottaminen
2. Alleajosuojan irrottaminen

4. Löysää kiinnitysmutteri raidetangosta ja irrota se kokonaan.

5. Irrota raidetangon pää olka-akselista sopivalla pallonivelen ulosvetäjällä (kuva 3).

03_Raidetangon pään irrottaminen
3. Raidetangon pään irrottaminen

6. Irrota ohjausvaihteen palkeen kiinnike (kuva 4).

04_Kiinnikkeen löysääminen
4. Kiinnikkeen löysääminen

7. Työnnä paljetta kohti raidetangon päätä.

8. Irrota aksiaalinivel rungosta (kuva 5).

05_Aksiaalinivelen löysääminen
5. Aksiaalinivelen löysääminen

9. Puhdista palkeen tiivistyspinta ohjausvaihteen kohdalta.

10. Puhdista olka-akselin pallonivelen kumisen kosketuspinnan korvakkeet (kuva 6).

06_Tiivistepinnan puhdistaminen
6. Tiivistepinnan puhdistaminen

Huomautus: Käytä aina uusia itselukittuvia muttereita ja pultteja, jotta korjaus olisi luotettava.

11. Ruuvaa aksiaalinivel runkoon ja kiristä se ajoneuvon valmistajan määrittelemällä kiristysmomentilla.

12. Asenna palje ja sulje kiinnittimet asianmukaisella erikoistyökalulla (kuva 7).

07_Kiinnikkeen asentaminen
7. Kiinnikkeen asentaminen

Huomautus: Palkeen virheellinen kiinnitys voi johtaa rungon korroosioon: ohjausvaihde alkaa vuotaa, mikä voi johtaa ohjaustehostimen vikaantumiseen.

13. Kiinnitä pallonivel olka-akseliin ja kierrä mutteri paikalleen (kuva 8). Noudata ajoneuvon valmistajan ehdottamaa kiristysmomenttia.

08_Raidetangon pään asentaminen
8. Raidetangon pään asentaminen

Huomautus: Asennuksen aikana kuulatappi ei saa kääntyä palloivelessä. Tämä voi aiheuttaa vaurioita pallonivelen sisällä ja johtaa ennenaikaiseen vikaantumiseen.

Vinkki: Varmista kuulatappi kiertymistä vastaan sopivalla örder!

14. Asenna etummainen alleajosuoja (kuva 2).

15. Asenna etupyörät ja kiristä ne ajoneuvon valmistajan suosittelemalla kiristysmomentilla (kuva 9).

09_Etupyörien asentaminen
9. Etupyörien asentaminen

16. Kohdista pyörät ja säädä niitä tarvittaessa (kuva 10). Noudata ajoneuvon valmistajan ohjeita!

10_Pyörien suuntaaminen
10. Pyörien suuntaaminen

17. Suorita koeajo.

Huomautus: Koeajoa suorittaessasi kiinnitä erityistä huomiota käsittelyyn kaarreajossa ja kuuntele mahdollisia melupäästöjä!