Hammashihnan vaihtaminen

0
508
Hammashihna
© Getty Images / sergeyryzhov

Milloin hammashihna on vaihdettava?

Joissakin moottoreissa ajetaan yli 200 000 kilometriä yhdellä jakohihnalla. Samalla komponenttien on kestettävä kuumuutta, kosteutta ja monia muita epäsuotuisia käyttöolosuhteita. Erittäin tärkeä osa hammashihnojen pitkää käyttöikää on koko hihnakäytön kapselointi, jonka pitäisi estää mahdollisimman hyvin likaisten hiukkasten tai nesteiden pääsy ja joka todellakin tarjoaa hyvän suojan. Hammashihna on kuitenkin edelleen kuluva osa, joka on vaihdettava uuteen komponenttiin tiukasti valmistajan antamien ohjeiden ja määrättyjen vaihtovälien mukaisesti. Vaikka hammashihnalla on nykyään pitkä käyttöikä, hammashihnan rikkoutuminen aiheuttaa kalliita moottorivaurioita. Jos jakohihna kuitenkin repeää, vaurioita voi aiheutua niin venttiileille kuin männillekin. Ei ole harvinaista, että koko sylinterinkansi joudutaan vaihtamaan. Myös kiertokangen laakerit ja kampiakseli voivat vaurioitua, mikä voi johtaa suuriin moottorivaurioihin.

Kuinka tärkeää hammashihnan vaihto on?

Jotta nokka-akseli voi ohjata venttiileitä oikein, jakohihna on vaihdettava säännöllisin väliajoin: Se on klassinen kuluva osa, ja siksi ajoneuvojen valmistajat määräävät, minkä ajokilometrin kohdalla se on vaihdettava. Jos määräaikaa ei noudateta ja hammashihna katkeaa, moottori on sen jälkeen viallinen ja se on joko korjattava kalliilla tai jopa vaihdettava. Tietenkin korjaamo vaihtaa hammashihnan, mutta kokenut harrastaja voi tehdä sen itse.

Voitko vaihtaa hammashihnan itse?

Nykyaikaisten ajoneuvojen rakenteen ja monien lisäyksiköiden asentamisen vuoksi hammashihnan vaihtaminen ei ole aivan helppoa. Ei siis ole ihme, että vaihto on yksi monimutkaisimmista, aikaa vievimmistä ja siten kalleimmista korjauksista. Hammashihnan vaihtamiseksi on irrotettava erilaisia osia, kuten ilmansuodattimia, erilaisia moottorin suojuksia ja joskus jopa yksittäisiä yksiköitä, kuten laturi. Tästä voi nopeasti kertyä useita työtunteja. Vaiva on kuitenkin perusteltu, sillä rikkoutuneen jakohihnan aiheuttamat kustannukset ovat paljon suuremmat. Tähän kuuluvat osat, kuten kiristys- ja tyhjäkäyntihihnapyörät, joilla varmistetaan, että jakohihna on oikein ohjattu ja hihnan kireys on oikea. Usein myös vesipumppua pyörittää hammashihna, minkä vuoksi myös tämän komponentin vaihtaminen voi olla kannattavaa, sillä vesipumpun vaihtaminen erikseen aiheuttaa käytännössä saman työmäärän kuin itse hammashihnan vaihtaminen.

Missä hammashihna sijaitsee?

Hammashihnan vaihto
© CHIEW / Shutterstock

Nokka-akseli sijaitsee moottorissa ja varmistaa, että sen venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat oikeassa järjestyksessä, täsmälleen oikealla liikkeellä ja oikeaan aikaan. Se saa käyttövoimansa kampiakselilta hammaspyörien, hammashihnan tai jakoketjun välityksellä. Jotta voit ajaa turvallisesti, jakohihnan on toimittava oikein. Jos nokka-akseli ei käytä venttiilejä oikein, moottori ei pysty luovuttamaan tehoaan.

Mitä tapahtuu, jos se on rikki?

Jos hammashihna katkeaa, nokka-akseli pysähtyy, eikä sitä enää ajeta, mutta se jatkaa pyörimistä kuitenkin. Jos jokin venttiileistä on auki, mäntä törmää siihen. Tämä tapahtuu suurella voimalla ja aiheuttaa moottorille vakavia vaurioita: itse nokka-akseli, sylinterinkansi tai venttiilivarsi voi vaurioitua niin pahasti, että moottori on täysin tuhoutunut.

Miten hammashihna tarkistetaan?

Hammashihnat on yleensä vaihdettava tiettyjen aikavälien kuluttua. Vaihtovälit riippuvat ajoneuvon valmistajasta ja tietysti kulloisestakin ajoneuvomallista ja sen valmistusvuodesta. On myös eroja siinä, vaihdetaanko hammashihnat dieselmoottoreihin vai bensiinimoottoreihin. On suositeltavaa hankkia korjaamolta useita kustannusarvioita ennen hihnan vaihtoa, sillä hintaerot ovat joskus suuria. Virheellinen toimenpide voi tulla nopeasti kalliiksi, minkä vuoksi hammashihnan vaihto tulisi teettää vain kokeneilla mekaanikoilla.

INA:n hammashihnat

Hammashihnasarja-INA-530-0323-10
© motointegrator.fi / Hammashihnasarja INA 530 0323 10

Jakohihna on osa moottoria ja se on välttämätön moottorin ohjauksen kannalta, erityisesti palamisprosessissa. Se yhdistää kaksi nokka-akselia kampiakseliin. Jos hihna ei enää toimi, moottori vaurioituu vakavasti. Siksi kannattaa valita laadukas hihna. INA:n hammashihnalla saat tätä laatua. Tämä hihna vaihdetaan yleensä samalla kertaa kuin vastaava kiristinrulla. Meiltä löydät molemmat samassa paketissa. Tarjoamme sinulle esimerkiksi hammashihnan, jonka ulkohalkaisija on 96 mm ja leveys 34 mm. Jaguar-, Citroën-, Land Rover– ja Peugeot-ajoneuvoihin on saatavana hammashihna, jonka ulkohalkaisija on 60 mm ja leveys 26 mm. Molemmat tuotteet ovat saatavillasi korkealaatuisina. Miksi juuri nyt valmistajalta INA? INA on osa kansainvälistä Schaeffler-yhtiötä, joka on perustettu vuonna 1946.

Tilaa haluamasi INA-osat ja hyödy valmistajan laadukkaista tuotteista. Odotamme innolla tilaustasi!