Hajamielinen ajaminen – yhtä vaarallista kuin alkoholi?

0
35
Hajamielinen ajaminen
© antoniodiaz / Shutterstock

Lähes jokainen kuljettaja on tietoinen siitä, että alkoholi heikentää huomattavasti reaktioaikaa. Hyvin harva kuitenkin ymmärtää, että häiriötekijöillä, kuten elektronisten laitteiden käyttämisellä, syömisellä tai pudonneen esineen nostamisella, on samanlainen vaikutus reaktioaikaan. ADAC:n (Saksan autokerhon) mukaan häiriötekijöiden aiheuttamien onnettomuuksien arvioitu määrä on samanlainen kuin alkoholin vaikutuksen alaisena tapahtuvien onnettomuuksien määrä.

Häiriötekijöiden syyt

ADAC kertoo, että koska ajaminen on useimmille ihmisille rutiininomaista toimintaa, syntyy tunne, että ajaminen on liian vähäistä, mikä johtaa lisätoiminnan tarpeeseen. Tämän vuoksi monilla ihmisillä on tapana soittaa puheluita, käyttää radiota tai jopa tehdä henkilökohtaisia hygieniatoimenpiteitä ajon aikana. Lisäksi monet ihmiset, erityisesti miehet, arvioivat väärin omia ajotaitojaan ja unohtavat, kuinka pitkän matkan auto voi kulkea muutamassa sekunnissa. Matkapuhelimeen katsominen kahden sekunnin ajan 50 km/h:n nopeudella tarkoittaa siis sitä, että ei kiinnitä huomiota tiehen 30 metrin matkalla. Kuljettajia häiritsevät kuitenkin myös odottamattomat tapahtumat, kuten putoavat esineet.

Yleisimmät syyt saksalaisten ajohäiriöihin

Yllättäen puhelimeen puhuminen (48 %) on vasta toisella sijalla eikä ensimmäisellä sijalla häiriötekijöiden joukossa. Puhelun sisältö on ratkaiseva häiriötekijä. Häiriötekijä numero 1 on putoavat esineet (53 %). Lisäksi monet kuljettajat käyttävät matkapuhelimensa muita toimintoja, kuten sovelluksia sähköposteja, viestejä ja tekstiviestejä varten (46 %). Tähän lisätään muiden elektronisten laitteiden, kuten navigaattorin, radion ja ilmastoinnin käyttö (40 %) sekä muiden autossa olevien ihmisten tai eläinten käyttö. Yllättävää kyllä, 23 prosenttia kuljettajista keskittyy jopa henkilökohtaiseen hygieniaan ajon aikana.

Suojaudutaanko häiriötekijöiltä?

ADAC kannattaa häiriötekijöiden sisällyttämistä kuljettajien koulutukseen, jotta minimoidaan omaa ajokäyttäytymistä koskevat virhearvioinnit ja lisätään yleistä tietoisuutta häiriötekijöiden vaikutuksista. Lisäksi pienet asiat, kuten suosikkiradioasemien pikavalintanäppäinten asettaminen ja määränpään syöttäminen navigointijärjestelmään ennen matkan aloittamista, voivat vähentää merkittävästi häiriötekijöitä ajon aikana.

Lähteet:

http://www.wdr5.de/
http://www.bild.de/
http://www.lenken-statt-ablenken.ch/
https://www.jungesportal.de/
http://www.infranken.de/
https://presse.adac.de/