Ajamisen iloa. BMW on mainostanut maailmanlaajuisesti tällä tarttuvalla iskulauseella vuodesta 1972 lähtien. Nykyään baijerilainen autonvalmistaja käyttää tämän tavoitteen saavuttamiseksi kahta erilaista voimansiirtokonseptia, xDrivea ja sDrivea.
sDrive – BMW:n klassinen voimansiirtokonsepti
Monien vuosikymmenten ajan BMW-autoja oli saatavana vain yhdellä voimansiirtokonseptilla. Edessä pitkittäin asennettu moottori ja vetävä taka-akseli tarjosivat ajodynamiikkaa ja ajamisen iloa kaikkien luokkien BMW-malleissa. Alun perin sDrive tarkoitti BMW:tä, jossa oli takaveto. Sittemmin sDrive-nimitys otettiin käyttöön myös etuvetoisissa BMW-ajoneuvoissa, jotka otettiin käyttöön vasta muutama vuosi sitten.
Erityisesti pienemmissä BMW-mallisarjoissa on etuveto. Esimerkiksi BMW 1-sarja vuodesta 2020 alkaen, BMW 2-sarjan Active Tourer tai BMW X1. Näissä ajoneuvoissa moottori on asennettu poikittain ja se pyörittää etupyöriä vaihteiston kautta. Joihinkin näiden mallisarjojen ajoneuvoihin voidaan kuitenkin tilata myös neliveto. Etuakseli ottaa kuitenkin suurimman osan moottorin tehosta. Jos elektroninen ohjausjärjestelmä havaitsee liian suuren nopeuseron etu- ja taka-akselin välillä, takapyörien käyttövoiman osuutta lisätään.
sDrive on siis vain nimitys BMW-malleille, joissa joko taka- tai etuakseli on vetävä. Nimitys ei kerro mitään voimansiirron kokoonpanosta eikä siitä, onko siihen asennettu automaattivaihteisto tai rajoitetun luiston tasauspyörästö. BMW on ainoa valmistaja, joka jossain määrin tunnistaa normaalisti vetävät ajoneuvot erillisellä nimityksellä. BMW-ajoneuvoissa, joissa on kaksi vetävää akselia, on lisänimi xDrive.
BMW xDrive – neliveto Münchenistä
Mercedes kutsuu sitä 4Maticiksi, VW:llä 4Motioniksi, Audilla Quattroksi ja yleensä 4WD tarkoittaa Four-Wheel Drive tai AWD All-Wheel-Drive -vetoa. Puhumme moottoriajoneuvojen nelivedosta. Monien valmistajien tapaan BMW käyttää omaa nimitystään nelivedoilleen ja kutsuu sitä xDriveksi. Tämä lisäys tyyppimerkintään helpottaa nelivetoisten BMW:iden erottamista BMW:istä, joissa on vain yksi vetävä akseli. Periaatteessa kaikki nämä järjestelmät tekevät saman asian. Niiden tarkoituksena on tarjota optimaalinen työntövoima ja suuntavakavuus kaikilla pinnoilla, liukkailla teillä ja muissa epäsuotuisissa olosuhteissa ja siten suurempi ajoturvallisuus. Audi on ollut henkilöautojen nelivedon edelläkävijä siitä lähtien, kun alkuperäinen Quattro-järjestelmä esiteltiin vuonna 1980, mutta myös BMW:llä on pitkä historia nelivetoisten ajoneuvojen saralla.
Vuoden 1985 325i nelivedosta vuoden 2021 X-malleihin
BMW on kehittänyt nelivetoa johdonmukaisesti viimeisten 35 vuoden aikana. Kaikki alkoi pysyvällä nelivedolla varustetusta 325i-mallista vuonna 1985, joka esiteltiin laajalle yleisölle Frankfurtin autonäyttelyssä. Tässä ensimmäisessä neliveto-BMW:ssä käyttövoima jaettiin etu- ja taka-akselien välillä suhteessa 37 : 63. Useat viskoosilukot taka-akselin vaihdelaatikossa ja siirtolaatikossa olivat tämän ensimmäisen nelivedon tunnusmerkkejä.
Tätä seurasi kolme vuotta myöhemmin BMW 525iX, joka oli ensimmäinen 5-sarjan BMW, jossa oli neliveto. Tässä BMW 5-sarjassa oli hiljattain kehitetty järjestelmä, jossa oli portaattomasti ja automaattisesti säädettävät monilevykytkimet. Vuonna 1999 BMW esitteli X5:n, ensimmäisen niin sanotun Sports Activity Vehicle -ajoneuvon, josta käytetään lyhennettä SAV. Tässä BMW:ssä käyttövoima jaettiin molemmille akseleille planeettavaihteiston kautta välityssuhteella 38 : 62. BMW X5:ssä käytettiin ensimmäistä kertaa ajoneuvon eri elektronisten ohjausjärjestelmien parametreja nelivedon ohjaamiseen.
Vuodesta 2003 alkaen valmistetut X3 ja X5 olivat ensimmäiset baijerilaisvalmistajan ajoneuvot, jotka varustettiin innovatiivisella xDrive-ajokonseptilla. Nykyään yli 90 BMW-mallia on saatavana xDrive-järjestelmällä joko vakio- tai lisävarusteena.
xDrive – älykäs elektroniikka jakaa käyttövoiman
Useat autonvalmistajat, kuten Audi, käyttävät usein mekaanista keskitasauspyörästöä nelivetoautoissaan. Tämä mekaaninen tasauspyörästö reagoi etu- ja taka-akselien välisiin nopeuseroihin ja ohjaa käyttövoiman ajoneuvon akselille, jolla on parempi pito. BMW X Drive -vaihteistojärjestelmässä tämä toiminto suoritetaan elektronisesti ohjatulla lamellikytkimellä.
Ajovoiman jakautuminen tässä järjestelmässä onnistuu normaalitilanteissa suhteessa 40-60, eli 40 prosenttia ajovoimasta kohdistuu etupyöriin ja 60 prosenttia takapyöriin. Ajotilanteesta riippuen jopa 100 % käyttövoimasta voidaan kuitenkin jakaa etu- tai taka-akselille. Myös välitasot ovat tietenkin mahdollisia. Jotta voimanjako olisi optimaalinen ja tarpeen mukainen, lamellikytkimen elektroninen ohjaus on kytketty BMW:n ajovakaudenhallintajärjestelmään.
Pyörän nopeudet, kaasupolkimen asento, niin sanottu kiertonopeus (ajoneuvon pyöriminen pystyakselin ympäri) ja muut parametrit otetaan huomioon tehonjakoa laskettaessa. Näin ajoneuvon taipumusta yli- tai aliohjautumiseen voidaan torjua jo varhaisessa vaiheessa. Jos esimerkiksi xDrive-järjestelmällä varustettu BMW alkaa työntää etupyöriä mutkan ulkopuolelle eli aliohjautua, elektroniikka reagoi. Se ohjaa suuremman osan käyttövoimasta takapyörille ja vähentää etupyörien osuutta. Ohjausjärjestelmä reagoi alle 100 ms:ssa.
Mitä etuja BMW xDrive tarjoaa jokapäiväisessä ajossa?
Normaaliolosuhteissa kuivalla, asfaltoidulla tiellä, kohtuullisilla nopeuksilla ja kaupunkiliikenteessä BMW xDrive ei tarjoa etuja sDrive-malleihin verrattuna. Sillä on jopa haittapuolensa. Lisäkomponenttien vuoksi ajoneuvon paino on suurempi ja siten myös polttoaineenkulutus kasvaa. Aiempiin pysyviin nelivetoihin verrattuna tämä on kuitenkin vain maltillista.
Epäsuotuisissa sääolosuhteissa, erityisesti lumisilla ja osittain jäisillä teillä, liukkailla lehdillä ja tienpinnoilla, joiden pito vaihtelee, neliveto voi näyttää etunsa. Vetovoiman salamannopea jakaminen parhaan pidon omaaville pyörille pitää ajoneuvon vakaana kaistallaan ja hallittavana. Mutta vain fyysisiin rajoihin asti. Liukkaalla tiellä xDrive-järjestelmällä varustetun BMW:n sivuttaisohjausvoimat eivät ole suuremmat kuin tavallisen BMW:n, jossa on vetävä taka-akseli.
Ajaessaan reippaasti tiukoissa mutkissa nelivetoinen BMW saavuttaa yleensä korkeamman nopeuden kuin vain yhdellä akselilla ajettava malli. Suuremmat nopeudet ovat mahdollisia, koska mutkan ulkopuolella oleviin pyöriin kohdistetaan enemmän tehoa. Jos kuitenkin pysyt tieliikenteessä sallituissa nopeuksissa, voit nauttia tästä edusta vain suljetulla tieosuudella. xDrive on sDrive-veljensä ylivoimainen myös kiihdytettäessä liukkaalla pinnalla ja lähdettäessä liikkeelle ylämäkeen lumisella tiellä.