Autonominen ajaminen – mikä on nykytilanne?
Autonomisesti liikenteessä liikkuvat ajoneuvot ovat monien ajoneuvoyhtiöiden mielestä olennainen osa nykyistä tutkimusta. Kukaanhan ei halua jäädä paitsi edistysaskeleesta, jos teknologiaa voidaan jonain päivänä käyttää kaikkialla. Siksi ei ole yllättävää, että myös suuret yhtiöt, kuten BMW ja Mercedes, keskittyvät yhä enemmän kehitystyöhön. Tie autonomiseen ajamiseen on kuitenkin monimutkainen. Asiantuntijat puhuvatkin viidestä tasosta, joiden pitäisi lopulta johtaa autonomiseen ajamiseen. Avustettua ja puoliautomaattista ajamista on testattu käytännössä, ja niitä käytetään jo joissakin ajoneuvomalleissa. Molemmat tasot edellyttävät, että kuljettaja pysyy koko ajan ajoneuvon hallinnassa. Niitä tuetaan kuitenkin teknisillä apuvälineillä, kuten ohitusavustimella. Kolmannella tasolla asiat muuttuvat monimutkaisemmiksi. Pitkälle automatisoidussa ajossa kuljettajan pitäisi pystyä luovuttamaan ajoneuvon hallinta tietyksi ajaksi. Samaan aikaan kuljettajan on kuitenkin aina voitava ottaa ohjaus välittömästi haltuunsa järjestelmän pyynnöstä. Myös tässä suhteessa nyt kehitetyt järjestelmät toimivat luotettavasti. Tästä alkavat ajoneuvovalmistajien kehitystiimien suurimmat vaikeudet. Järjestelmän on kyettävä suorittamaan itsenäisesti kaikki tieliikenteessä vaadittavat tavanomaiset manööverit. Näiden tehtävien hallitseminen on autonomisen ajamisen perusta. Tämänhetkisessä tilanteessa kestää siis vielä useita vuosia, ennen kuin autonominen ajaminen yleisillä teillä on edes ajateltavissa. Viime kädessä järjestelmän on kehitystyön loppuvaiheessa oltava niin kehittynyt, että ajoneuvo voi toimia täysin ilman matkustajia ja ennen kaikkea ilman virheitä.
Autonomisen ajamisen edut
Tieliikenteen automatisointi voi tulevaisuudessa tuoda monia etuja erityisesti turvallisuuden, mukavuuden ja tehokkuuden kannalta. Autonomisten ajoneuvojen matkustajien mukavuutta lisää viime kädessä se, että heidän ei enää tarvitse keskittyä tieliikenteeseen. Sen sijaan matka-aika voidaan käyttää muihin tarkoituksiin, kuten työskentelyyn tai lukemiseen. Lisäksi monet matkat, erityisesti logistiikka-alalla, voitaisiin tulevaisuudessa tehdä ilman kuljettajaa. Näin yritykset voisivat vähentää merkittävästi henkilöstökustannuksiaan. Vaikka yksityishenkilöt nauttivat tulevaisuudessa ennen kaikkea suuremmasta matkustusmukavuudesta, erityisesti kuljetusyritykset voisivat hyötyä uudesta teknologiasta aivan eri tavalla. Autonominen ajaminen voisi lisätä merkittävästi yritysten tehokkuutta. Platooningia on testattu jo pitkään todellisessa tieliikenteessä. Kyseessä on usean kuorma-auton muodostama saattue. Kaikki saattueen seuraavat ajoneuvot reagoivat täysin itsenäisesti johtavan ajoneuvon nopeus- ja suuntaohjeisiin WLAN-verkon kautta tapahtuvan tiedonsiirron ansiosta. Tavoitteena on vähentää polttoaineenkulutusta jopa kymmenen prosenttia ajamalla hallitusti perässä. Turvallisuussyistä kaikkien saattueeseen kuuluvien kuorma-autojen on tällä hetkellä edelleen oltava kuljettajan miehittämiä.
Autonominen ajaminen: Riskit ja haitat
Mitä pidemmälle tekninen kehitys tällä alalla etenee, sitä monimutkaisemmaksi järjestelmä muuttuu. Tämän vuoksi on olemassa mahdollisia riskejä, jos järjestelmän osat tai jopa koko järjestelmä epäonnistuu. Asiantuntijat pitävät myös digitaalista infrastruktuuria mahdollisena heikkoutena. Jos ajoneuvon ja infrastruktuurin välisessä viestinnässä käytetään Wi-Fi-yhteyksiä, kolmannet osapuolet voivat käyttää hyväkseen järjestelmässä olevia aukkoja ja päästä käsiksi ajoneuvon ohjausjärjestelmään.
Kasvava kiinnostus autonomista ajamista kohtaan Saksassa
Alan järjestön Bitcomin tutkimuksen mukaan joka kolmas saksalainen voi kuvitella matkustavansa autonomisella ajoneuvolla. Erityisen ennakkoluuloton on 30-vuotiaiden ikäryhmä: Täällä jopa 41 prosenttia lähtisi mukaan. Joka tapauksessa autoihin integroitua teknologiaa arvostetaan jo nyt suuresti, ja monet kuljettajat pitävät sitä jopa itsestäänselvyytenä. Edellä mainittu Bitcomin tutkimus osoitti myös, että älypuhelinyhteys on monille tärkeämpi kuin ajoneuvon hevosvoimat (49 vs. 47 prosenttia).
Milloin autonomiset autot saapuvat?
Valmistajan mukaan Daimlerin esittelemän F015:n kaltaisten ajoneuvojen pitäisi olla liikenteessä vuoteen 2030 mennessä. Sitä ennen on kuitenkin vielä voitettava muutamia esteitä. Erityisesti liikennelainsäädäntöön liittyvät kysymykset hidastavat autonomisten ajoneuvojen käyttöönottoa: koska autojen järjestelmissä tapahtuvilla virheillä voi olla vakavia seurauksia, esimerkiksi vastuukysymys on selvitettävä. Toinen haaste on autotekniikan ja elektroniikan yhdenmukaistaminen pitkällä aikavälillä. Auton käyttöikä on noin 15 vuotta, mutta kulutuselektroniikka kehittyy huimaa vauhtia; uusia muutoksia ja trendejä tulee joka vuosi. Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä kysymyksenä tietosuoja herättää myös kysymyksiä. Kenen pitäisi päästä käsiksi ajoneuvojen tietoihin, autonvalmistajien vai teknologiayritysten? Lisäksi on varmistettava riittävä tietoturva. Ensimmäiset hakkerihyökkäykset älykkäitä ajoneuvojärjestelmiä vastaan ovat jo tapahtuneet.
Lähteet: