Auton pysäköintilämmitin – enemmän mukavuutta ja hyvää ympäristölle

0
43
Pysäköintilämmitin
© GettyImages / timnewman

Aja heti ulos viihtyisässä, lämpimässä autossa pakkaspäivinä ilman, että sinun tarvitsee raaputtaa jäätä. Kun autossa on pysäköintilämmitin, kenenkään ei tarvitse olla ilman sitä. Lue tästä oppaasta kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää polttoainelämmittimestä .

Turvallisesti läpi syksyn

Mikä on pysäköintilämmitin?

Pysäköintilämmitin on moottoriajoneuvojen sähkö- tai polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Lisälämmittimet voidaan jälkiasentaa käytännössä mihin tahansa ajoneuvoon. Kylminä talvipäivinä ne varmistavat, että sisätilat ovat miellyttävän lämpimät ennen liikkeelle lähtöä. Versiosta riippuen myös moottori esilämmitetään käyttölämpötilaan. Tämä auttaa säästää rahaa ja ympäristöä.

Millaisia pysäköintilämmittimiä on olemassa?

Polttoainelämmittimet toimivat joko sähköllä tai ajoneuvon polttoaineella eli bensiinillä tai dieselillä. Sähköllä toimivaa seisontalämmitystä suositellaan vain, jos lämmitin voidaan kytkeä oman kodin pistorasiaan. Tämä tarkoittaa, että sähköinen lisälämmitin on järkevä vain, jos auto voidaan pysäköidä omalle tontille, mutta ei autotalliin.

Polttoainekäyttöinen lisätilämmitin on periaatteessa aina järkevä, jos auto pysäköidään ulos alhaisissa lämpötiloissa. Seisontalämmitys on hyvä idea myös silloin, kun ajoneuvo pysäköidään päivällä firman parkkipaikalle. Molempia seisontalämmitintyyppejä on saatavana kahtena eri versiona. Ne lämmittävät joko moottorin ja sisätilan tai vain sisätilan. Pysäköintilämmittimiä, jotka lämmittävät vain sisätilaa, kutsutaan myös saarekeratkaisuiksi. Lisälämmittimiä, jotka on liitetty moottorin suureen jäähdytyspiiriin ja jotka myös esilämmittävät moottorin, kutsutaan inline-pysäköintilämmittimiksi.

Miten polttoainekäyttöiset pysäköintilämmittimet toimivat?

Polttoainekäyttöisissä seisontalämmittimissä on polttoainepumppu, polttokammio, jossa on lämmönvaihdin, ja kiertovesipumppu. Mallista riippuen niissä on myös pieni polttoainesäiliö, joka syöttää polttoainetta lämmittimeen. Tämä säiliö täytetään uudelleen ajon aikana. Useimmissa polttoainekäyttöisissä lisälämmittimissä polttoaine pumpataan kuitenkin suoraan ajoneuvon säiliöstä.

Polttokammio on yleensä jaettu pääpolttokammioon ja toissijaiseen polttokammioon. Toissijaisessa polttokammiossa on niin sanottu hehkutulppa, jota lämmitetään auton akusta saatavalla sähköllä. Puhallin puhaltaa ilmaa pääpolttokammioon ja pyörittää sitä. Osa tästä ilmasta kulkeutuu toissijaiseen polttokammioon ja lämmitetään hehkutulpalla. Heti kun ilman lämpötila on riittävän korkea, polttoainetta pumpataan toissijaiseen palotilaan. Polttoaine syttyy ja ohjautuu pääpolttokammioon.

Lämpö siirretään jäähdytysnestepiiriin lämmönvaihtimen kautta. Ajoneuvoissa, joissa lisälämmitintä käytetään vain sisätilojen lämmittämiseen, lämpö siirretään lämmityspiiriin ja jaetaan sisätiloihin lämmittimen puhaltimen avulla. Pysäköintilämmittimeen integroitu kiertovesipumppu varmistaa, että lämmitetty vesi kiertää vesipiirissä ja lämmittää moottorin ja/tai sisätilan tasaisesti. Pysäköintilämmittimen puhallin tuottaa suhteellisen kovaäänisen sihisevän äänen, joka muistuttaa suihkumoottorin ääntä. Tästä syystä polttoainekäyttöiset pysäköintilämmittimet ovat yleensä hyvin äänieristettyjä.

Mitkä ovat autojen pysäköintilämmittimien edut ja haitat?

Pysäköintilämmittimellä on useita etuja. Kylminä päivinä sisätilat lämpenevät ja ikkunat ovat jäättömät. Ei enää ärsyttävää jään raapimista. Toinen etu on se, että lämmin moottori kuluu vähemmän kuin kylmänä käynnistetty moottori, joka joutuu lämpenemään. Myös pakokaasupäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin kylmällä moottorilla. Moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta, joten osa seisontalämmittimen tarvitsemasta polttoaineesta säästyy jälleen. Haittapuolena on kuitenkin se, että polttoainekäyttöisen lisälämmittimen pakokaasuja ei johdeta hiukkassuodattimen tai katalysaattorin läpi. Näin ollen erityisesti hiukkaspäästöt ovat suhteellisen korkeat.

Lämmitys
© GettyImages / Alexander Bayurov

Kuinka kauan pysäköintilämmittimen lämpeneminen kestää?

ADAC (Saksan autokerho) testasi viime talvena, kuinka nopeasti sähkö- ja polttoainekäyttöiset lisälämmittimet lämmittävät auton. ADAC:n mukaan polttoainekäyttöisillä pysäköintilämmittimillä kestää 12-18 minuuttia lämmittää auton sisätilat -10 asteesta +21 asteeseen. Sähköllä toimivilla pysäköintilämmittimillä kestää sen sijaan huomattavasti kauemmin, jopa 60 minuuttia. Sähköisten pysäköintilämmittimien pitkä lämmitysaika johtuu siitä, että sähköverkon lämmitysteho on rajoitettu 3 kW:iin. Lämmittimiä testattiin Mazda CX-3:ssa ja dieselmoottorilla varustetussa Audi A6:ssa.

Kuinka suuri on pysäköintilämmittimen energiankulutus?

Sähköisten pysäköintilämmittimien enimmäisteho on 3 kW, mikä johtuu kotitalouden sähkön rajoituksesta. Näin ollen ne kuluttavat myös enintään 3 kW sähköä tunnissa. Jos sähköinen pysäköintilämmitin toimii tunnin ajan, kuten ADAC:n testissä, sähkökustannukset ovat noin 0,9-1 euroa. Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien lämmitysteho on huomattavasti suurempi, keskimäärin noin 5 kW, ja lämmitysaika on vastaavasti lyhyempi. ADAC:n mukaan 5 kW:n pysäköintilämmitin kuluttaa noin 0,5 litraa polttoainetta tunnissa. Kun pysäköintilämmittimet toimivat enintään 30 minuuttia, ne kuluttavat siis noin 0,25 litraa polttoainetta.

Miten pysäköintilämmitintä käytetään ja ohjataan?

Pysäköintilämmitintä voidaan ohjata eri tavoin. Kaikissa pysäköintilämmittimissä on vähintään yksi ajastin. Ajastinta käytetään pysäköintilämmittimen käynnistyksen esivalintaan. Ajastimista on hyötyä, jos lähdet liikkeelle joka päivä samaan aikaan. Useimmissa seisontalämmittimissä on myös radiokaukosäädin. Kaukosäädin on hyödyllinen, jos lähtöajat ovat epäsäännöllisiä. Pysäköintilämmitin voidaan kytkeä päälle napin painalluksella esimerkiksi kotoa tai toimistosta käsin. Erityisen käteviä ovat seisontalämmittimet, joita voi ohjata älypuhelimen tai tabletin sovelluksen avulla. Myös ääniohjaus Amazon Alexan kautta on nykyään mahdollista. Eri palveluntarjoajat veloittavat kuitenkin lisämaksua tästä mukavuudesta.

Mitä seisontalämmityksen käytössä on otettava huomioon?

Koska pysäköintilämmitin aiheuttaa päästöjä, lämmitintä tulisi käyttää vain niin kauan kuin on ehdottoman välttämätöntä. Ajoneuvon esilämmitykseen riittää yleensä 15-20 minuutin lämmitysaika.

Seisontalämmitystä ei yleensä saa käyttää paikoissa, joissa käsitellään syttyviä materiaaleja tai varastoidaan syttyviä aineita, kuten huoltoasemilla. Pysäköintilämmitintä ei myöskään saa kytkeä päälle suljetuissa tiloissa, kuten autotallissa tai pysäköintitalossa.

Pysäköintilämmitin tarvitsee sähköä puhaltimen, hehkutulpan ja pumppujen käyttämiseen. Tämä virta otetaan auton akusta. Jotta auton akku latautuisi täysin, on vältettävä lyhyitä matkoja pysäköintilämmittimen käytön jälkeen. ADAC suosittelee ajamaan vähintään yhtä kauan kuin seisontalämmitys on ollut käynnissä.

Onko jokaisessa autossa polttoainelämmitin?

Ei, käytännössä yhdessäkään autossa ei ole valmistajan vakiovarusteena pysäköintilämmitintä. Joillakin autonvalmistajilla lisälämmitin voidaan kuitenkin tilata lisävarusteena ostohetkellä. Jälkiasennus on kuitenkin mahdollista useimpiin ajoneuvoihin, eikä se yleensä maksa enempää kuin tehdasasenteinen pysäköintilämmitin.

Kuinka paljon lisälämmittimen asentaminen maksaa?

Pysäköintilämmittimen kustannukset riippuvat ajoneuvomallista ja lämmitystehosta. Alemman keskiluokan/kompaktiluokan ajoneuvon, esimerkiksi VW Golfin, pysäköintilämmittimestä asennettuna voi joutua maksamaan noin 1 200-1 700 euroa. Suuremmissa ajoneuvoissa kustannukset voivat olla useita satoja euroja korkeammat. Asennukseen kannattaa varautua käyttämään korjaamolla noin päivä. Joskus se voi kestää hieman kauemmin.