Auton pyöränlaakeri – jos se humisee, se voi tulla kalliiksi

0
628
Pyöränlaakeri
© GettyImages / Somsak Saeueng

Useimmat autoilijat tuntevat tämän äänen. Se on matala humiseva ääni, joka tulee pyörien suunnasta ja voimistuu suhteellisen nopeasti. Tämä on yleensä merkki viallisesta pyöränlaakerista, joka on vaihdettava mahdollisimman pian. Seuraavassa oppaassa kerrotaan, miten voit tunnistaa, että pyöränlaakeri on viallinen, miten voit vaihtaa sen itse ja mitä kaikkea sinun pitäisi tietää pyöränlaakereista.

Mikä on pyöränlaakerien tehtävä autossa?

Pyöränlaakerit ovat tärkeä osa auton ja muiden moottoriajoneuvojen pyöräntuentaa. Niiden tehtävänä on ohjata pyöriä ja vaimentaa radiaali- ja aksiaalivoimia ajon aikana. Radiaalivoimat vaikuttavat suorassa kulmassa laakerin pituusakseliin nähden. Radiaalivoimia syntyy esimerkiksi pelkästään pyörään kohdistuvan ajoneuvon painon vuoksi. Aksiaalivoimat vaikuttavat aina laakerin pitkittäisakselin suuntaan. Aksiaalivoimia esiintyy esimerkiksi kaarreajossa. Ne ovat huomattavasti suurempia kuin radiaalivoimat. Nykyään pyöränlaakerit ovat yleensä täysin huoltovapaita. Laakerin sisältämä voiteluaine takaa mahdollisimman alhaisen vierintäkitkan ja kulumisen koko käyttöiän ajan.

Millaisia pyöränlaakereita on olemassa?

Nykyaikaisissa moottoriajoneuvoissa käytetään kahta erilaista pyöränlaakerityyppiä. Pyöränlaakerivaatimuksista riippuen käytetään joko syväurakuulalaakereita tai kartiorullalaakereita. Molemmat laakerityypit kuuluvat niin sanottuihin vierintälaakereihin. Niin sanottuja neularullalaakereita käytetään harvemmin. Periaatteessa vierintälaakereiden rakenne on aina sama. Jokainen vierintälaakeri koostuu seuraavista osista

  • ulommasta laakerikehästä
  • sisäisestä laakerikehästä
  • vierintäelementeistä
  • häkistä

Vierintäelementit pyörivät vierintälaakerin ulomman ja sisemmän laakerikehän välissä. Syväurakuulalaakerissa ne ovat karkaistuja ja kiillotettuja teräskuulia, kartiorullalaakerissa ne ovat pitkänomaisia, kartiomaisia vierintäelementtejä. Neulalaakerissa vierintäelimet ovat ohuita, pitkänomaisia ja lieriömäisiä terästappeja. Jotta nämä vierintäelementit eivät putoaisi laakerista ja olisivat aina samalla etäisyydellä toisistaan, ne on suljettu ja pidetty paikallaan metallilevystä valmistetulla häkillä. Pyörälaakereissa on erityiset tiivisteet molemmin puolin. Nämä tiivisteet estävät rasvan tai öljyn pääsyn laakerista ja lian tai kosteuden pääsyn laakeriin.

Pallomaisten tai kartiomaisten vierintäelimien ansiosta pyöränlaakerit vastustavat vain vähän pyörien pyörimisliikkeitä. Niiden haittapuolena on kuitenkin se, että ne ovat suhteellisen herkkiä koville iskuille, joita voi esiintyä esimerkiksi ajettaessa kuoppien tai niin sanottujen reunakivien läpi. Näissä tapauksissa muutamaan palloon tai telaan kohdistuu erittäin suuria voimia. Tämä kuormitus voi aiheuttaa vähäisiä muodonmuutoksia teloihin ja/tai laakerirenkaiden sisäosiin. Tämä on yleensä pyöränlaakerin käyttöiän lopun alku.

Syväurakuulalaakerit pystyvät hyvin vaimentamaan radiaalivoimia ajon aikana. Ne soveltuvat huonommin aksiaalisten voimien vaimentamiseen. Kartiorullalaakerit soveltuvat paremmin aksiaalivoimien vastaanottamiseen. Siksi kartiorullalaakereita käytetään useimmiten autojen pyöränlaakereina.

Pyöränlaakeri autossa
© GettyImages / LIgorko

Milloin pyöränlaakerit on vaihdettava autoon?

Normaalisti pyöränlaakerit kestävät paljon yli 100 000 km. Kilometrimäärä riippuu ajotyylistä ja pyöränlaakerin laadusta. Jos ajat usein huonoilla teillä, joilla on paljon kuoppia, ajat vauhdilla reunakivien yli tai liikutat ajoneuvoa usein nopeasti mutkissa, pyöränlaakereiden käyttöikä lyhenee huomattavasti. Tilastot osoittavat, että erityisesti oikea etupyöränlaakeri joudutaan usein vaihtamaan ennenaikaisesti ajoneuvoihin, joilla ajetaan paljon kaupungissa. Syynä tähän on reunakivien yli ajaminen pysäköitäessä. Varovaisessa ajossa ongelmia syntyy yleensä vasta, kun laakerin tiivisteet eivät enää pysty täyttämään tehtäväänsä. Silloin laakeriin voi tunkeutua vettä ja myös likaa. Tämä vähentää rasvan vaikutusta ja kitka kasvaa.

Viallinen pyöränlaakeri – mistä tunnistat sen?

Ehjä pyöränlaakeri suorittaa tehtävänsä täysin äänettömästi. Ensimmäinen merkki viasta on matala humina tai surina, joka esiintyy useimmiten vain kaarreajossa. Usein tämä ääni on aluksi niin hiljainen, että se hukkuu muiden äänien alle ajon aikana. Melkein jokaisen ajetun kilometrin myötä tämä ääni kuitenkin voimistuu. Jos ääni kuuluu oikeanpuoleisessa kaarteessa, toinen vasemmanpuoleisen pyörän laakereista on viallinen. Vasemmanpuoleisessa mutkassa kyseessä on oikeanpuoleinen pyöränlaakeri. Ei kuitenkaan kestä kauan, ennen kuin ääni kuuluu myös suoraan ajettaessa. Viimeistään silloin pyöränlaakeri on vaihdettava.

Voit tunnistaa viallisen pyöränlaakerin myös liiallisesta liikkumisesta. Nosta ajoneuvo tunkilla tai nostolavalla, kunnes pyörä liikkuu vapaasti. Tartu sitten pyörän ylä- ja alapäähän ja työnnä ja vedä vuorotellen pyörän ylä- ja alapäästä. Jos pelivaraa on selvästi havaittavissa ja näkyvissä, pyöränlaakeri on todennäköisesti lukkiutunut. Tämä vaatii kuitenkin jonkin verran kokemusta ja harjoiteltua otetta. Toinen merkki on lämmin pyöränlaakeri. Laakerin lisääntyneen kitkan vuoksi laakerin lämpötila nousee huomattavasti ajon aikana ja on havaittavissa ulkopuolelta. Jos epäilet, että pyöränlaakeri on viallinen, se on vaihdettava pikaisesti. Älä jatka ajamista pitkään viallisella pyöränlaakerilla.

Voitko vaihtaa sen itse?

Pyöränlaakereiden vaihtamiseen tarvitaan oikeat työkalut ja ennen kaikkea kokemusta vierintälaakereiden käsittelystä. Periaatteessa on tietenkin mahdollista vaihtaa pyöränlaakerit autoosi itse. Tavallisten jakoavaimien lisäksi tarvitset pyöränlaakereiden vaihtamiseen tarkoitettuja erikoistyökaluja, joilla voit irrottaa vanhan laakerin ja painaa uuden laakerin paikalleen. Sinun tulisi osata käyttää tätä työkalua, jotta vältät laakerin ja mahdollisesti muiden auton osien vahingoittumisen. Toinen ongelma pyöränlaakerin vaihtamisessa itse on se, että kuten kaikkien muidenkin auton alustaan kohdistuvien töiden yhteydessä, akseli on mitattava uudelleen ja tarvittaessa säädettävä laakerin vaihdon jälkeen. Itse laakerin vaihtaminen vaatii vain muutaman vaiheen.

Periaatteessa akselin molemmat laakerit on aina vaihdettava. Jos toinen laakeri on lukkiutunut, voit olettaa, että toinenkaan laakeri ei kestä kauan. Ensimmäisessä vaiheessa sinun on nostettava auto ylös tai ajettava se nostolavalle ja irrotettava pyörät. Sen jälkeen voit irrottaa jarrusatulan ja irrottaa jarrulevyn irrotettuasi kiinnitysruuvin. Myös lokasuojat ja muut kiinnikkeet on poistettava. Jos akselissa on rumpujarru, toimi vastaavasti ja irrota rumpu ja jarrun sisuskalut. Tämän jälkeen voit irrottaa pyörän navan ja pyöränlaakerin ohjaustangosta.

Voit sitten löysätä kiinnitysruuvit. On tärkeää, että teet tämän tasaisesti, jotta pyöränlaakeriyksikkö ei jumiudu. Saatat joutua käyttämään runsaasti ruosteenpoistoainetta pyöränlaakeriyksikön irrottamiseen. Jos tämä ei ole mahdollista, irrota koko ohjaustanko ja paina pyöränlaakeriyksikkö ulos korjaamopuristimella. Sen jälkeen voit vaihtaa pyöränlaakerin. Tähän tarvitaan erikoistyökaluja ja jälleen hydraulinen puristin. Ennen asennusta on puhdistettava perusteellisesti kaikki ohjaustangon kosketuspinnat.

Kuinka kauan pyöränlaakerin vaihtaminen kestää?

Jos vaihdat pyöränlaakerin itse ja sinulla on oikeat työkalut käsillä, pyöränlaakerin vaihtoon on varattava noin yksi tunti. Myös korjaamot laskevat tällä ajalla. Pyöränlaakereiden kunnosta riippuen tämä aika voi helposti kaksinkertaistua. Jos esimerkiksi laakerirenkaat ovat ruostuneet umpeen tai laakerivaurion yhteydessä on vaihdettava myös muita osia, jotka ovat myös vaurioituneet.

Paljonko pyöränlaakereiden vaihto maksaa?

Pyöränlaakerin vaihdon kustannukset
© GettyImages / sergeyryzhov

Jos pyöränlaakerit vaihdetaan korjaamolla, kustannukset riippuvat useista tekijöistä. Esimerkiksi akselilla, johon pyöränlaakerit on vaihdettava, on merkitystä. Kokonaiskustannuksiin vaikuttavat luonnollisesti myös osien hinta ja työaika. Kaiken kaikkiaan pyöränlaakerin vaihto akselin molemmille puolille huoltoliikkeessä maksaa noin 400-450 euroa. Ajoneuvon mallilla ei ole tässä yhteydessä suurta merkitystä. Kaiken kaikkiaan ei ole juurikaan merkitystä sillä, vaihdetaanko pyöränlaakerit VW Poloon vai BMW 5-sarjaan. Riippumattomassa korjaamossa kustannukset ovat yleensä paljon alhaisemmat. Täällä sinun on laskettava noin 200-250 enintään noin 300 euroa pyöränlaakerin vaihdosta molemmin puolin.